© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o. - Vse pravice pridržane.
Izračuni
Čas branja 3 min.

Vozite z lučmi podnevi? Poglejte, ali res porabite več goriva


Andraž Zupančič
11. 10. 2025, 05.38
Posodobljeno
08:39
Deli članek
Facebook
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

Od leta 1998 smo se vozniki v Sloveniji navadili, da tudi podnevi vozimo s prižganimi žarometi.

promet, luči, dež, kolona
Primož Lavre
Ob slabi vidljivosti so dnevne luči varnejša izbira.

A kar nekaj jih meni, da je to nepotrebno, saj zaradi tega naši avtomobili porabijo preveč dragocenega goriva. Zagovorniki sedanjega stanja pa zagovarjajo, da je tako promet varnejši, gorivo pa bi lahko privarčevali še kje drugje.

Takšnih in drugačnih izračunov, ocen ali ugibanj, za koliko se poveča poraba goriva zaradi povečane porabe elektrike v vozilu zaradi prižganih luči, je kar nekaj.

Osebnih vozil je pri nas več kot milijon, in če ne upoštevamo vsega tovornega prometa in »polne« luči uporablja 20 odstotkov vozil pri povprečni porabi elektrike 150 vatov na vozilo, znaša trenutna poraba 30.000 kilovatov.

Veliko energije gre v nič

Preberite še

V desetih urah podnevi torej 300.000 kilovatnih ur, kar ustreza energiji 25.860 litrov bencina. Ob upoštevanju povprečne porabe 250 kilovatov na mesec na gospodinjstvo pomeni, da prižgane luči vsak dan porabijo enako kot 1200 gospodinjstev v mesecu dni. Z drugimi besedami, na leto s prižganimi lučmi podnevi zapravimo za 20 odstotkov celoletne proizvodnje električne energije v HE Medvode.

A to je le matematika. Dejstvo je tudi, da so avtomobilski žarometi, ko delujejo tako rekoč neprestano, precej bolj obremenjeni. Enako seveda velja za žarnice, ki pogosto pregorijo. In ker je v sodobnih avtomobilih izredno težko zamenjati žarnico, se veliko vozil vozi po cestah »slepih na en žaromet«.

menjava, žaromet, žarnica, avtomobil
Profimedia
Menjava žarnice ni vedno preprosta.

Tukaj bi se morala avtomobilska industrija pošteno zamisliti, kakšne avtomobile ponuja kupcem, kajti nekoč so žarnice na prevoženi razdalji 100.000 kilometrov delovale le 30.000 kilometrov, danes delujejo na »polni« razdalji. Še večji nesmisel avtomobilske industrije je, da nekatere znamke ponujajo vozila s stalno delujočimi dnevnimi lučmi, ki svetijo z zmanjšano močjo, a pri tem delujejo le sprednji žarometi. Mar zadnje luči niso dovolj dobre, da bi bilo vozilo še opaznejše?

Zakaj so še vedno del obvezne opreme?

»Že nekaj let proizvajalci vozil ne omogočajo uporabnikom, da bi sami zamenjali pregorele žarnice. Prav tako večina novejših vozil nima žarnic, ker so jih zamenjale novejše tehnologije. A zakaj moramo vsi uporabniki še vedno med obvezno opremo voziti komplet žarnic? Rezervne žarnice bi morali umakniti iz obvezne opreme.« Tako predlaga eden od bralcev, a vseeno so žarnice potrebne, saj je dostop do žarnic na zadnjih lučeh vseeno pri marsikaterem avtomobilu enostavnejši kot na sprednji strani vozila.

Res pa je tudi, tako govori naša anketa, da se še vedno večina voznikov pri nas najraje sama loti menjave žarnice, kar je potrdilo 41 odstotkov vprašanih. Več kot polovica se tega opravila ne želi več lotiti, 33 odstotkov pa celo še nikoli ni samih zamenjalo žarnice. Dvajset odstotkov jih je priznalo, da to sicer znajo, a delo raje prepustijo mehaniku. 

obvezna oprema, avtomobil, žarnice, prva pomoč, trikotnik
Profimedia
V obvezni opremi avtomobila je še vedno naveden komplet nadomestnih žarnic.

To je ena plat zgodbe, druga pa pravi, da so avtomobili tudi podnevi zaradi prižganih žarometov bolje vidni. To velja posebej v slabih vremenskih razmerah. Ob temnejši barvi karoserije se vozilo lahko zlije z okolico in postane za druge udeležence tako rekoč nevidno.

Po nekaterih podatkih so v Švici, kjer so vožnjo podnevi s prižganimi lučmi uvedli leta 2002, izračunali, da se bo poraba goriva v naslednjih letih povečala za en odstotek ali dva, zato pa naj bi bilo pri njih za 10 odstotkov manj mrtvih ali poškodovanih.

Dnevne luči z manj svetlobe

Kje torej poiskati kompromis, ostati viden, a ne na račun povečane porabe goriva? Odgovor so dnevne luči, ki se samodejno prižgejo ob zagonu motorja, svetijo manj močno kot običajne luči in zato porabijo za 25 do 30 odstotkov manj energije.

promet, cesta, tovornjaki, gneča, zastoji
Robert Balen
Večina avtomobilov danes ima dnevne luči s šibkejšo svetlobo.

Glede na nesreče, ki jih te luči preprečijo, lahko rečemo, da vožnja z dnevnimi lučmi na en evro stroškov prinese pozitiven učinek v znesku dveh evrov.

Kazni za napačno uporabo luči na vozilih

Z globo 40 evrov se kaznuje voznik, ki napačno uporablja meglenke, vozi z zakritimi ali umazanimi lučmi ali podnevi vozi brez luči za dnevno vožnjo. Z globo 120 evrov se kaznuje voznik, ki ponoči ali ob zmanjšani vidljivosti ali v predoru ne uporablja luči.

E-novice · Novice

Prijavite se na e-novice in ostanite na tekočem z najpomembnejšimi dogodki doma in po svetu.

Hvala za prijavo!

Na vaš e-naslov smo poslali sporočilo s potrditveno povezavo.


© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o.

Vse pravice pridržane.