Zdaj jih menjajo na nekaj let, nekoč so vztrajali desetletja
Danes se življenjska doba avtomobila meri v letih, nekoč pa so vztrajali desetletja. Nekaj modelov je preživelo zelo dolgo, in to celo v bolj ali manj nespremenjeni obliki. Nekateri od njih pa so vozili tudi po naših cestah.

Teh štirikolesnih »dinozavrov« ni malo, pa vendar so mnogi modeli z leti spreminjali obliko, a vsaj ohranili ime. Tako je ime modela, ki je preživelo najdlje, v lasti znamke Chevrolet.
Najdlje uporabljeno ime
V zgodovini avtomobilov se je ime Chevrolet Suburban obdržalo najdlje. Prvi model s tem imenom je nastal že leta 1935 in je bil sprva karavanske zasnove. Še danes izdelujejo avtomobil s tem imenom, vmes pa se je zamenjalo kar 12 različnih generacij modela. S tem je ime »živo« že 90 let.

Druga dolgotrajna imena, ki so blizu, pa vendar še daleč od suburbana, so ford serije F (od 1948), volkswagen golf (to ime živi od leta 1974), toyota corolla (od 1966) in porsche 911 (od 1964).
A obstajajo tudi avtomobili, ki so jih izdelovali desetletja in se v tem času niso korenito spremenili. Te avtomobilske dinozavre so izdelovali na različnih koncih sveta, od nekdanje Sovjetske zveze do Nemčije, od osnovnih do luksuznih različic. V sodobnem času večina modelov živi le pet do deset let, omenjeni »dinozavri« pa so pogosto postali simboli držav ali celih obdobij.
Eden teh je toyota land cruiser J40 (1960–2001), izdelovali so ga 41 let in je postal prava legenda med terenskimi vozili. Ta robustni model z vojaškim duhom so izdelovali tudi v Braziliji kot različico bandeirante z Mercedesovim motorjem. Njegova preprostost in vzdržljivost sta Toyoti utrdili sloves neuničljive znamke.
Bili so tudi filmski igralci
Britanski mini še vedno živi, a zdaj v precej spremenjeni obliki, prvotnega minija in z nekaj posodobitvami pa so izdelovali med letoma 1959 in 2000. Zasnoval ga je Alec Issigonis in je takrat predstavljal revolucionarni koncept majhnih avtomobilov s pogonom na sprednji kolesi. Postal je simbol šestdesetih, zmagovalec relijev, mestni junak, filmski igralec in britanska ikona, vse to v enem modelu.
Citroen 2CV ali po domače spaček pa so izdelovali 42 let, od 1948 do 1990, prvi prototipi so nastali že pred drugo svetovno vojno. Zasnovan je bil tako, da je lahko uporabnik z njim prevažal jajca, a se ta med vožnjo niso razbila, se odpravil do zidanice in je v vsem utelešal francoski pragmatizem in neustavljivo željo po udobnem vzmetenju, ki je dolga desetletja krasilo francoske avtomobile. Bil je preprost, poceni in simpatičen vse do zadnje generacije, ko ga je po pet milijonih izdelanih vozilih dokončno povozil čas. Citroen je želel nadaljevati to zgodbo s podobnimi modeli, kot so bili ami, visa ali axel, a uspeha niso mogli ponoviti.
Spačka so po dobi proizvodnje prehiteli prenekateri njegovi sodobniki, kot že omenjeni mini, pa volkswagen hrošč (1939–2003), renault 4 (1961–1992), ki smo ga Slovenci poznali kot katrco in so jo celo izdelovali v Litostroju in Novem mestu, volkswagen transporter (1949–2013), fiat 126 (1972–2000) ali hindustan ambassador (1957–2014).
Sovjeti so kopirali, nič pa niso spreminjali
Lada 2101 ali žiguli je bil sovjetski avtomobil, in kopija Fiatovega 124, tako rekoč nespremenjenega so izdelovali 45 let (1970–2015) in je bil temelj sovjetskega komunističnega vsakdana. Njegova sestra lada niva pa je kleni terenec, ki ga izdelujejo vse od 1977. Ob nastanku je bil malce pred svojim časom, osnovno oblika ohranja še danes, tehnika je bila tako rekoč neuničljiva in ga je bilo možno popravljati tudi v domači garaži. Avtomobil so izdelovali tudi v Jordaniji, Ekvadorju, Romuniji, Egiptu, Etiopiji in Grčiji.

Že omenjeni hindustan ambassador (1957–2014) so izdelovali 57 let in je bil indijska različica morrisa oxforda ter je postal simbol indijske mobilnosti, v njem pa so se prevažali vsi, od ministrov do taksistov.
Malo manj znan pri nas je sovjetski UAZ-452, ki ga izdelujejo že od 1965 ali 60 let in je manjši terenski kombi. Njegova oblika in tehnologija se skorajda nista spremenili, še vedno ga uporabljajo vojska, reševalne službe in vsi, ki potrebujejo vozilo tam, kjer ni cest. Občasno ga lahko vidimo tudi na posnetkih s fronte v Ukrajini.
Dinozaver z 82 leti
VW Bus T1/T2 ali po domače bulli je nastajal 63 let, med 1950 in 2013, svojo pot je začel kot volkswagen transporter, zadnje generacije so izdelovali v Braziliji. Zadnje različice so imele vodno hlajen motor, a osnovna silhueta in mehanika so ostali zvesti izvirniku iz leta 1950. Podobno velja za legendarnega Volkswagnovega hrošča (1939–2003), ki je 64 let ostajal nespremenjen, in ko je že izginil iz Evrope, so mu ostali zvesti Brazilci. Avto, ki je nastal tik pred drugo svetovno vojno izpod peresa Ferdinanda Porscha, a bil nato simbol povojne obnove in množične mobilnosti. Proizvajali so ga v Nemčiji, Braziliji in Mehiki, skupno je nastalo več kot 21 milijonov vozil.

Avtomobil v nespremenjeni obliki z najdaljšim stažem pa je pri nas manj znani morgan 4/4. Nastajal je kar 82 let, od 1936 do 2018, gre pa za britanski roadster, ročno izdelan na lesenem ogrodju, ohranjal je svojo retro obliko. Veljal je za lahkoten klasičen dvosed z manjšim motorjem in mehaniko iz minulih avtomobilskih časov. Zato je postal avtomobilski simbol tradicije.
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se