»Vzemite si čas za premislek!«
V teh časih je posebej težko devetošolcem, ki so te dni pred življenjsko odločitvijo, katero srednjo šolo naj izberejo. Nič lažje ni dijakom četrtih letnikov, ki izbirajo nadaljnji študij in jih čaka še zahtevno opravljanje mature ali zaključnega izpita. V prejšnjih letih so bili informativni dnevi priložnost, da so pobliže spoznali šole, začutili njihov utrip in se tako lažje odločili. Letos so za vse to prikrajšani. Šole jim skušajo pomagati na različne načine. Srednja zdravstvena in kozmetična šola Celje je na primer že decembra in januarja pripravila tri virtualna srečanja Moja pot – naši pogovori in predstavila pot do izbire poklica, utrip šole in možnosti, ki jih ta ponuja mladim za nadaljnjo kariero. Predstavitve je vodila svetovalna delavka v šoli dr. Andreja Grobelšek, s katero smo se pogovarjali o tem, na kaj vse naj bodo otroci in starši pozorni pri karierni odločitvi.

Strinja se, da bo odločitev letošnje generacije težka: »V sedanjih razmerah bo na informativnih dnevih otrokom manjkala komponenta lastnega doživetja nekega šolskega okolja. Na spletu so lahko že v prejšnjih letih videli marsikaj v zvezi s šolami, a ključna je bila njihova izkušnja vsega, kar jih je obkrožalo na informativni dan.«
Bodo morali biti mladi letos pri odločanju še bolj pozorni? Kaj svetujete?
Nekateri že od otroštva vedo, kaj bodo, ko bodo veliki. Od cilja jih ne odmaknejo nobeno novo znanje, nabiranje izkušenj in mnenje okolice. Težava nastane, če otroka zanima preveč stvari hkrati in nobena prav zares. Torej je ena glavnih nalog, da spoznajo sebe, svoje osebnostne lastnosti, sposobnosti, veščine, vrednote, neke danosti, s katerimi so prišli na svet. To vse oblikuje posameznika in vpliva na to, na katero strokovno področje se kdo poda. Vse, kar v življenju mladi počnejo, jim prinaša določene izkušnje, znanja, spretnosti in lahko pripelje tudi do izbire določenega poklica. Osredotočanje na ozko šolsko znanje in akademske dosežke ni dovolj pri načrtovanju kariernih odločitev. Prav tako je dobro poznati več kot le napovedi najbolj iskanih poklicev v naslednjih desetih letih ali povprečne plače v različnih poklicih. Vse to je sicer treba upoštevati, vendar morajo osnovnošolci predvsem dobro poznati sebe in svoje želje. Da bi bile njihove karierne odločitve kar najboljše, predlagam, naj si odgovorijo na naslednja vprašanja: Kaj rad delam? Kateri so moji talenti in spretnosti? Kaj mi gre dobro in pri katerem delu bi mi to koristilo? Katere situacije, okoliščine in delovne vloge me privlačijo? Kateri delovni pogoji in dogovori mi ustrezajo? Sem raje v pisarni, v učilnici, na prostem, v delavnici …? Raje delam sam ali imam ekipo sodelavcev? Kaj mi je še pomembno v življenju? Kaj me najbolj veseli? Kaj bi rad sporočil sebi v prihodnosti?
Predvsem pa naj zaupajo vase in izberejo tisto, kar jih posebej veseli.
Družina je pri odločanju o poklicu otroka zelo pomembna. Verjetno se otroci odločajo tudi drugače, kot starši pričakujejo, a pomembno je, da jih starši podpirajo pri tem, kar jih veseli.
Družina ima ključno vlogo v tem procesu. Tudi socialni status družine, pogoji za življenje, finančno stanje, poklic staršev in njihova izobrazba določajo karierno pot otroka. Zgled staršev, njihov odnos do učenja in dela, zadovoljstvo v poklicu, pogum za spremembe in še marsikaj pomembno vpliva na otrokovo izbiro. Da se bodo doma lažje pogovorili o konkretnih odločitvah glede prihodnosti, predlagam uporabo »življenjske premice«. Na delu, ki se dotika preteklosti, se lahko pogovorijo (ali zapišejo) o vseh otrokovih dejavnostih, dosežkih in uspehih. Na delu premice, ki je rezervirana za prihodnost, lahko otrok fantazira o svojem življenju nasploh in poklicu, ki ga bo opravljal. Na točki sedanjosti naj analizirajo vse, še tiste najmanjše konkretne cilje, ki jih lahko otrok uresniči takoj, da bo lažje dosegel tiste bolj dolgoročne. Preden se bodo pogovarjali, staršem predlagam razmislek o vprašanjih: Kaj si vi želite doseči v življenju? Kaj ste si želeli postati? Kaj mislite, da bo postal vaš otrok? Kako bo izgledalo njegovo življenje? Mislite, da se vaš otrok strinja s tem, kar ste napisali?
S pomočjo teh vprašanj bodo lahko ugotovili, ali resnično poznajo svojega otroka in njegove želje. Predvsem si velja zapomniti, da je najpomembneje pomagati otroku, da si ustvari življenje, ki mu bo v zadovoljstvo.
Marsikdo reče, da ni tako pomembno, za katero šolo se odločijo, saj lahko še kasneje dopolnijo znanje, se preusmerijo, da se bodo skratka morali učiti vse življenje. A verjetno ni čisto vseeno, katero srednjo šolo bodo izbrali.
Zagotovo se bodo morali ti otroci prilagajati spremenjenim razmeram, zamenjati poklic, se vseživljenjsko izobraževati … A srednja šola je lahko prvi stik z nekim poklicnim in s strokovnim področjem, če se ne odločijo za splošno izobraževanje. Srednješolska leta so pomembna tudi v smislu oblikovanja osebnosti in življenjskih vrednot. Adolescenca je obdobje, v katerem oblikujejo svojo identiteto. Zato je pomembno, da so nekje, kjer se dobro počutijo, kamor hodijo z veseljem, kjer lahko razvijajo še kateri interes. Ni vseeno, kje preživijo ta leta, tudi če bodo kasneje počeli kaj drugega.
Toto: osebni arhiv
Preberite več v Novem tedniku