Namenski reševalni helikopterji

Ministrstvo za notranje zadeve ostro nad NSi: očitki so nesmiselni, zlonamerni in škodljivi

D.K.
7. 1. 2025, 18.15
Posodobljeno: 7. 1. 2025, 18.31
Deli članek:

Ministrstvo za notranje zadeve se je odzvalo na očitke NSi glede razpisa za nakup namenskih helikopterjev za izvajanje helikopterske nujne medicinske pomoči.

Bobo
Fotografija je simbolična

Vlada je oktobra lani v načrt razvojnih programov 2024–2027 uvrstila nov projekt nakupa dveh namenskih helikopterjev za izvajanje nujne medicinske pomoči. Premier Robert Golob je sicer že pred tem napovedal, da bo Slovenija zgradila floto in infrastrukturo za helikoptersko nujno medicinsko pomoč, pri čemer bo najprej kupila dva namenska helikopterja za reševanje življenj. Ministrstvo za notranje zadeve je nato 15. novembra 2024 na portalu javnih naročil objavilo javno naročilo za nakup dveh helikopterjev, ki pa je po mnenju NSi namenjen zgolj dopolnitvi policijske flote. 

Po pregledu razpisne dokumentacije in tehnične specifikacije v Novi Sloveniji ugotavljajo, da ne gre za namenske helikopterje za izvajanje HNMP. "Ne le, da z razpisom ne bomo dobili nujno potrebnih namenskih helikopterjev za hitro in učinkovito pomoč zdravstveno ogroženih. Kot kaže, je razpis tudi prirejen za točno določenega ponudnika, ki je helikopterje državni floti že zagotavljal," so navedli v stranki. Nedomišljena so tudi izhodišča za reorganizacijo HNMP. Glede na razpisno dokumentacijo bo ministrstvo za notranje zadeve kupilo dvonamenske helikopterje, ki bodo na voljo tako za HNMP kot tudi za izvajanje rednih operativnih nalog policije, trdijo v stranki. Tovrstne helikopterje mamo v Sloveniji že danes, z njimi razpolagata tako Slovenska vojska kot tudi policija, poudarjajo.

"Nakup dveh dodatnih dvonamenskih helikopterjev ne pomeni nobenega premika v kakovosti in načinu izvajanja HNMP. V Novi Sloveniji zahtevamo, da Komisija za nadzor javnih financ v sodelovanju s stroko pregleda tehnične specifikacije in ekonomsko smotrnost javnega naročila. Če se naši sumi izkažejo za utemeljene, pomeni da sta tako predsednik vlade dr. Robert Golob kot tudi minister za notranje zadeve Boštjan Poklukar zavajala slovensko javnost," je na današnji novinarski konferenci poudaril predsednik KNJF in poslanec Jernej Vrtovec. To pomeni mnogo slabše pogoje za poškodovane in težko bolne ter neoptimalne pogoje za delo reševalnih ekip, je bil jasen Vrtovec.

Očitki so nesmiselni, zlonamerni in škodljivi

Na očitke pa so se že odzvali na ministrstvu za notranje zadeve, kjer so zapisali, da je očitek, da namenska helikopterja kupuje ministrstvo za notranje zadeve in ne ministrstvo za zdravje, nesmiseln. Zakonodaja jasno določa razmejitev nalog in pristojnosti izvajanja helikopterske nujne medicinske pomoči med ministrstvom za zdravje in ministrstvom za notranje zadeve, helikopterske prevoznike določi vlada na predlog ministra za zdravje, so poudarili. 

"Vlada je junija 2024 sprejela odločitev, da se helikopterska nujna medicinska pomoč ter medbolnišnični helikopterski prevozi in helikopterski prevozi otrok v inkubatorjih v skladu z Uredbo Komisije dolgoročno izvajajo kot državna aktivnost z zrakoplovi policije. Zdravstveni del dejavnosti HNMP sodi v pristojnost ministrstva za zdravje, Policija bo izvajala prevozniški del in upravljala s floto. Helikopterji bodo tako namenski za podporo delovanju medicinskih ekip," so navedli. 

"Po dolgih letih, celo desetletjih Slovenija kupuje namenska helikopterja za HNMP, kar je pohvalno, in verjamemo, da se ljudje, ki potrebujejo pomoč, ne sprašujejo, katero ministrstvo jih nabavlja," so dodali. 

Po navedbah ministrstva za notranje zadeve delo na projektu HNMP intenzivno poteka na vseh področjih in v tesnem sodelovanju z ministrstvom za zdravje ter tudi drugimi deležniki. Strokovno-tehnične podlage za izvedbo javnega naročila za nakup dveh namenskih helikopterjev je v sodelovanju z ministrstvom za zdravje pripravila Policija – Letalska policijska enota. Razpisno dokumentacijo za predmetno javno naročilo je pred podpisom potrdilo ministrstvo za zdravje, so pojasnili.

Na očitke Vrtovca, da bo Slovenija ostala zadnja članica EU, ki izvaja HNMP za svoje državljane v nasprotju s predpisi EU in ne dosega zahtevanih sodobnih standardov HNMP za svoje državljane, pa so zapisali, da je v Evropi kar nekaj državnih operaterjev, ki izvajajo reševalne lete z namenskimi državnimi zrakoplovi, veliko teh je prav iz vrst policijskih enot. V Nemčiji izvaja reševalne lete državni operater zvezne policije, ki zagotavlja pokrivanje 12 od 70 baz HNMP, enota bavarske policije in še nekateri.

Ocenjena vrednost celotnega projekta HNMP znaša 49,9 milijona evrov

"V ocenjeni vrednosti projekta so predvideni nakup dveh helikopterjev, ureditev baze na Letališču Jožeta Pučnika Ljubljana, ureditev baze na letališču Edvarda Rusjana Maribor, nove zaposlitve kadra, usposabljanja, vzdrževanje helikopterjev in podobno. Pavšalno ocenjevanje, da pomoči potrebni in reševalci ne bodo nič na boljšem, je zlonamerno in škodljivo," so še zapisali na notranjem ministrstvu.

Namen "zlata ure"

IMG_2719

Njena.si

Kako bo izgledal dan v Emoniki: Vse na enem mestu

Kot so pojasnili, je namen "zlate ure", da je pacient po poškodbi znotraj ene ure na kirurški mizi. "Namenski helikopter mora izpolnjevati vse, kar omogoča najboljše doseganje tega cilja. Dosegati mora visoko hitrost križarjenja, saj to omogoča kratek čas leta do pacienta in kratek čas leta proti bolnišnici. Namenski helikopter mora biti opremljen z vitlo, saj pri tem niso potrebni pristanek helikopterja na najbližjem primernem terenu, namestitev vrvi, počasen dvig z vpetimi reševalci, počasen let na kraj nesreče in spust reševalcev do pacienta. Namenski helikopter mora biti opremljen z vrhunsko namensko opremo, saj reševalna ekipa pacienta že v helikopterju oskrbuje do prihoda v bolnišnico." so nanizali.

Pravilnik o pogojih izvajanja helikopterske nujne pomoči določa, da helikopterski prevoznik zagotovi takšno organizacijo, da čas aktivacije ne presega pet minut v običajnih vremenskih razmerah. Sklep vlade določa, da se helikopterska nujna medicinska pomoč ter medbolnišnični helikopterski prevozi in helikopterski prevozi otrok v inkubatorjih v skladu z Uredbo Komisije (EU) št. 965/2012 dolgoročno izvajajo kot državna aktivnost z zrakoplovi policije, katerih barva je določena v Uredbi o vozilih, plovilih, oborožitvi in posebni opremi policije. Glede na to, da se bodo prevozi izvajali z zrakoplovi policije, je treba upoštevati Uredbo o vozilih, plovilih, oborožitvi in posebni opremi policije, še pojasnjujejo na ministrstvu za notranje zadeve in poudarjajo, da pravilnik o službi nujne medicinske pomoči v prilogi pet ne predpisuje barve - niti za vozila nujne medicinske pomoči niti za zrakoplove. "Predpisuje pa oznake reševalnih vozil, ki se bodo smiselno uporabile tudi na namenskih helikopterjih. Sklicevanje na rumeno barvo, ki naj bi bila barva reševalnih helikopterjev povsod v Evropi, je neutemeljeno in tudi v nasprotju s predpisi."

Barva ni zakonsko določena

Ob tem še dodajajo, da barve reševalnih helikopterjev niso določene niti v evropski zakonodaji, ki ureja to področje. V Evropi in po svetu so helikopterji za izvajanje helikopterske nujne medicinske pomoči različnih barv: modri, oranžni, zeleni, rdeči, rumeni oziroma kombinacije navedenih.

Navedba, da bo imel namenski reševalni helikopter kolesa namesto sani, je zavajajoča 

Ponudniki namreč lahko ponudijo tudi druge verzije v primeru, da proizvajalec ponujenega helikopterja ne nudi tricikel uvlečljivega podvozja, torej lahko tudi helikopter s pristajalnimi sanmi, so na očitek NSi, da "helikopter nima sani, ampak kolesa, kar pomeni slabše možnosti pristajanja na razmočenem terenu ali v snegu," navedli na ministrstvu za notranje zadeve.

"Navedba, da se HNMP izvaja le v vidnem dnevu dneva, je izredno žaljiva"

"Operativna karakteristika prevoz inkubatorja je potrebna in tudi zahtevana v tehnični specifikaciji, ki je del razpisne dokumentacije za predmetno javno naročilo, vendar ne točno s sistemom Powerload. Pojasnjujemo, da je na trgu več proizvajalcev helikopterjev, ki ponujajo različne rešitve opreme oziroma sisteme. Z zahtevo po opremi oziroma sistemu Powerload, ki jo po naročniku znanih podatkih nudi samo en proizvajalec helikopterjev, bi naročnik neupravičeno omejeval konkurenco med ponudniki," pravijo na ministrstvu za notranje zadeve. 

"Tako baza na letališču v Ljubljani kot baza v Mariboru zagotavljata enakomerno in hitro odzivnost kjer koli v Sloveniji. Navedba, da se HNMP izvaja le v vidnem dnevu dneva, je izredno žaljiva za vse predane posadke HNMP, ki vsak dan požrtvovalno pomagajo pomoči potrebnim in rešujejo dragocena življenja," še poudarjajo. 

V Sloveniji je infrastruktura, ki omogoča vzletanje in pristajanje helikopterjev v instrumentalnih meteoroloških razmerah, zagotovljena le na mednarodnih letališčih, kar pomeni, da lahko helikopter na teh letališčih poleti in pristane tudi v megli. Pri tem velja, da so še vedno opredeljene minimalne vremenske razmere za letenje, v katerih se letenja ne sme izvajati, tako kot to velja tudi za potniška letala. Prednost je v tem, da lahko reševalni helikopter v slabem vremenu vzleti in se vrne nazaj na letališče po instrumentalnih pravilih letenja. Četudi ne more pristati na bolnišničnem heliportu, ki je lahko prav tako v megli, lahko oskrbi in pripelje pacienta v nadaljnjo oskrbo s pristankom na letališču ali pa leti do druge bolnišnice, ki ni v megli, so sklenili na ministrstvu za notranje zadeve. 

Medicinska oprema bo nabavljena ločeno

Kot pa so dodatno pojasnili na ministrstvu za zdravje, bo prenosna medicinska oprema nabavljena ločeno, saj bo v lasti javnega zdravstvenega zavoda, ki mora opremo tudi ustrezno vzdrževati. "Ker v izvajanju dejavnosti HNMP delujejo trije javni zdravstveni zavodi, se bo po izbiri ponudnika namenskih helikopterjev lažje določila oprema čim bolj enotnega tipa glede na zmožnosti izbranega ponudnika," so navedli in poudarili, da so z ministrstvom za notranje zadeve sodelovali pri pripravi dokumentacije za nakup dveh helikopterjev za izvajanje nujne medicinske pomoči.