Ker zakaj bi razglašal, da si v menopavzi, če veš, da te bodo moški (in tudi veliko žensk) pri priči odpisali kot neuporabno, staro, ničvredno. Ampak zdaj se to – počasi, vse prepočasi – spreminja. In je čas, da vas seznanimo s pojmom »menopause friendly«, kar se takole na dolgo (ker kratkega izraza še nimamo) prevaja kot prijazno do žensk v menopavzi ali prilagojeno ženskam v menopavzi.
»Menopause friendly« se nanaša na življenjski slog, pa na izdelke, načine prehrane ali okolje, ki so prilagojeni za pomoč ženskam v obdobju, ko je hormonov manj, toliko več pa čustvenih in fizičnih sprememb. Izraz pa lahko označuje tudi podjetja, kjer prepoznavajo in aktivno podpirajo potrebe zaposlenih menopavznih žensk. Podjetja, kjer delodajalec razume, da so te ženske zaradi svojih bogatih izkušenj nadvse dragocene, pa jih je treba – ne odpustiti ali poriniti v pokoj, to počnejo delodajalci brez vizije – včasih malo pocrkljati. Konec koncev se populacija v razvitih delih sveta stara, biti menopause friendly bo sčasoma preprosto postalo nujno. In zakaj ne bi začeli zgodaj?
Za tiste, ki niso po župi priplavale
Spletna stran Henpicked (henpicked.net) že več let izbira delodajalce, ki so prijazni do svojih uslužbenk v menopavzi. Henpicked, ustanovljena leta 2013, je hitro rastoča (se pohvalijo) britanska spletna stran »za ženske, ki niso bile rojene včeraj«, to je njihov slogan. Ponujajo tone vsakovrstnih nasvetov, povezovanje, knjižni klub …, vse brezplačno. V zavihku Menopavza in služba, na primer, dajejo koristne namige, kako se o menopavzi pogovoriti s šefom, kaj storiti, ko začne menopavza slabo vplivati na delo, celo pravniške in finančne nasvete ponujajo.
Izdajajo pa tudi akreditacije za delodajalce, ki so se izkazali pri skrbi za menopavzne zaposlene. Med takimi je na primer britanska telekomunikacijska multinacionalka Vodafone, ki starejšim ženskam omogoča prilagodljiv delovni čas in dostop do zdravstvenih nasvetov, vodstvo pa ozavešča o menopavzi. Korporacija Unilever je ustvarila programe za dobro počutje zaposlenih, tudi tistih v menopavzi, pa dostop do izobraževanj o menopavzi za vse zaposlene, medijska hiša Channel 4 pa je sploh med prvimi uvedla formalno politiko za menopavzo s prilagodljivimi delovnimi razmerami in podporo duševnemu zdravju.
Kdo bo prvi?
Delodajalcem, ki bi radi postali prijaznejših do dragocenih zaposlenih v menopavzi, ni treba odkrivati tople vode, ukrepi in prakse so znani. Zelo pomembna sta izobraževanje in ozaveščanje, zato je pametno organizirati delavnice in izobraževanje za zaposlene in vsekakor tudi za vodstvo. Priporočajo tudi ustvarjanje lastnih informacijskih virov, se pravi spletnih strani, seminarjev, brošur, iz katerih si lahko zaposleni pridobijo informacije. Naslednji korak – če že ne kar prvi – je prilagoditev delovnih razmer, da imajo ženske, ki se spopadajo s simptomi menopavze, prilagodljiv urnik ali možnost dela na daljavo. Nekaj prožnosti je potrebno tudi pri prilagoditvah delovnega okolja, omogočiti je treba namreč temperaturno nadzorovano okolje, da lahko zaposleni sami prilagajajo temperaturo v delovnem prostoru, kar je dragoceno pri vročinskih oblivih, izvrstna pomoč so tudi zasebni prostori, kamor se lahko umaknejo in poskrbijo za osebne potrebe. Dobrodošli so programi za obvladovanje stresa in dostop do zdravstvenega svetovanja, morda celo dodatno zdravstveno zavarovanje, ustanovitev podpornih skupin ali mentorstva. Pa na duševno zdravje je treba pomisliti in omogočiti dostop do strokovnjakov za mentalno zdravje, ki znajo pomagati pri spopadih z menopavzo.
Slovenski delodajalci praviloma ne slovijo kot veliki podporniki prijaznega okolja za zaposlene, bo pri podpori v menopavzi drugače? Kdo bo prvi naredil kaj za ženske v menopavzi? Se kdo javi?
Še več zanimivih vsebin najdete v zandji izdaji revije Jana.