Počasna popoplavna obnova cest na Koroškem vpliva tudi na delo reševalnih in intervencijskih služb, poroča Večer. Na Koroškem gasilskem zavodu Ravne so potrdili, da jih številne enosmerne zapore s semaforji na državnih cestah Ravne–Dravograd ali Prevalje–Mežica–Črna močno ovirajo pri delu. Za intervencijo lahko vklopijo modre utripajoče luči, a nikoli ne veš, kaj je za ovinkom.
Poklicni gasilec: Stal sem v koloni, poškodovanec pa v gozdu
"Največji problem so semaforji, podaljša se čas posredovanja in nevarnosti, saj najprej naredijo kolono, drugo pa je prebijanje mimo samih kolon, kar je nevarno, saj s prehitevanjem ogrožamo sebe in druge udeležence v prometu," je povedal David Vaukman, vodja operative na Koroškem gasilskem zavodu Ravne. "Druga težava pa so seveda slabše ceste. Voziti moramo počasneje, ker so luknjaste, bankine so neurejene, za nas pa to ponovno predstavlja daljši čas posredovanja," dodaja.
Na vprašanje, za koliko se je intervencijski čas podaljšal, ko so zaradi številnih "popoplavnih" semaforjev šli na intervencijo, odgovarja: "Zavleče se tudi na pet do deset minut, zlasti v zamaških med 6. in 7. uro zjutraj, nato med 14. in 15. uro in zvečer okoli 22. ure, ko se končujejo izmene. Te zadeve so pereče in to naj se uredi, pa ne samo za nas, to je zelo pomembno za vse reševalne službe."
Eden od operativcev nam je povedal primer: "Pet minut sem čakal na cesti Ravne–Dravograd, ko smo hiteli k poškodovancu v Otiški Vrh, ki si je v gozdu poškodoval nogo."
Vemo pa, da pri reševanju življenj štejejo sekunde, zato ureditev ogroža zdravje ljudi. Zavod sicer posreduje tudi zunaj občine Ravne pri delovnih nesrečah, nesrečah v cestnem prometu ali pri nesrečah z nevarnimi snovmi. Zaposluje 19 ljudi, od tega 16 poklicnih gasilcev, in ima okoli 500 intervencij na leto.
NMP: Dostopni čas podaljšan za pet ali deset minut
Povsem enake težave ima nujna medicinska pomoč, pritrjuje direktorica Zdravstveno reševalnega centra Koroške (ZRCK) Ravne Marijana Kašnik. "Slaba cestna infrastruktura in številne delne ter popolne zapore zaradi sanacijskih del še vedno močno negativno vplivajo na dostopnost nujne medicinske pomoči v koroški regiji. Najslabše je na odseku med Ravnami in Črno na Koroškem, kjer se mobilne enote na nujnih vožnjah soočajo s številnimi zastoji in semaforji, kar podaljšuje dostopni čas za pet minut ali tudi več. Na nekaterih predelih je zelo oteženo ali celo nemogoče umikanje vozil reševalnim vozilom na nujni vožnji," opozarja Kašnikova. "Vemo pa, da v NMP šteje vsaka minuta, zato vsako podaljšanje časa povečuje tveganje za zdravje in življenje ljudi. Podobne težave se pojavljajo na odseku med Ravnami na Koroškem in Dravogradom," opozarja in dodaja, da je slabo tudi stanje lokalnih cest, ki povezujejo oddaljena naselja z občinskimi središči. "Tu se soočamo ne le s slabšimi dostopnimi časi, pač pa tudi z vprašanjem varnosti, zato odgovorne pozivamo k učinkoviti in čimprejšnji zaključitvi rekonstrukcijskih del na cestnem omrežju Koroške," poziva v imenu reševalcev.
V nesreči na nujni vožnji udeležena tudi policija
Da so intervencije v takih razmerah nevarne, dokazuje tudi to, da je bilo v eni od njih udeleženo celo policijsko vozilo, pa so policisti vešči interveniranj, ko pritisnejo na plin. "Prometna nesreča se je zgodila lani na relaciji Prevalje–Mežica. V njej ni bil nihče poškodovan. Zgodila pa se je, ko so bili policisti na nujni vožnji in so za reševalnim vozilom zapeljali na cesto, ko je bila na semaforju rdeča luč. Kljub uporabljenim modrim lučem in sireni, ki nakazujejo nujno vožnjo, je nastalo oplazenje vozil. To je bila v času, kar je promet urejen s semaforji, edina nesreča z udeležbo službenega policijskega vozila," je zapisala Milena Trbulin s Policijske uprave Celje.
Policisti razumejo, da je za občane, ki se vsakodnevno vozijo na tem območju, čakanje pri semaforjih neprijetno, a izpostavljajo, da je hkrati pomembno, da se cestna infrastruktura uredi temeljito, da bodo ceste čim varnejše, kar da pa terja svoj čas. Do takrat vidijo ureditev prometa z ročnimi semaforji kot najboljšo rešitev, ker obvozi v teh primerih ne bi bili primerni, saj so ceste, kjer bi lahko potekali, makadamske, nekatere planinske, čas vožnje bi se po njih bistveno podaljšal. Poudarjajo še, da morajo vozniki upoštevati postavljeno prometno signalizacijo, ob konicah pa se bodo po najboljših močeh trudili promet urejati z ročnim usmerjanjem.
Prevalje: po treh tednih zgolj kup kamenja in manjši stroj
A na Koroškem bodo glede na počasne postopke očitno še dolgo polovične zapore in semaforji. Kot smo poročali, se je za odsek Ravne–Dravograd postopek oddaje javnega naročila rekonstrukcije vrnil v fazo pregleda in ocenjevanja ponudb, na podlagi katerega bo Direkcija RS za infrastrukturo (DRI) izdala novo odločitev, saj je Državna revizijska komisija v postopku pritožbe ugodila neizbranemu pritožniku. "Če ne bo pritožb na objavljeno odločitev, bi bila pogodba lahko podpisana predvidoma v novembru," so z DRI odgovorili v začetku meseca.
A se zapleta tudi takrat, ko se formalno začne uvedba v delo, kar kaže primer pri prevaljskem Petrolu na odseku Prevalje–Mežica. Za stometrski odsek rekonstrukcije je bil izvajalec VOC Celje 23. septembra uveden v delo. Za dokončanje del (ta bodo obsegala zaščito brežine glavne ceste proti vodotoku Meža s podporno kamnito betonsko zložbo ter obnovo voziščne konstrukcije) ima 110 dni časa, država pa mu bo plačala 580.000 evrov, piše Večer.
A tudi po dobrih treh tednih se na terenu še ne dela prav nič, na lokaciji je postavljen zgolj manjši delovni stroj ob dveh razsutih kupih kamenja.
"Pripeljali so tovornjak kamenja, zabili kole, ostalo pa še ne. Dobili smo informacijo, da naj bi začeli v tem tednu, ampak taka je informacija vsak teden. Edino, česar mi je žal, je, da se nismo že takoj ob poplavah lotili te škarpe, bi bilo že davno rešeno, ampak takrat so obljubili, da bo to steklo hitro. Vendar to hitro je že leto dni," je dejal prevaljski župan Matic Tasič.
Glede na določene roke bi morali končati januarja, a prihaja zima. Bo treba čakati na pomlad? "Glede na to, kako pri nas delajo gradbeniki, sem prepričan, da je mogoče to opraviti bistveno hitreje, saj poseg ni tako velik, če se se ga lotijo z voljo in željo," meni župan. In kdo je ob poplavah obljubil oziroma preprečil, da niso zagrabili sami? "Žal ni bilo operative, gradbenikov, strojev, v avgustu bi še lahko sami, ampak nismo mogli vsega," pravi Tasič in ob tem opozarja, da bo temu sledila še rekonstrukcija ceste od Poljane do Štoparja, kjer naj bi po njegovih informacijah razpis za izbiro izvajalca objavili konec oktobra.
"Razumem jezo in gnev, ker po več kot letu dni še ni opravljeno, v Sloveniji se pri postopkih zapleta. To je katastrofa. Tudi v rednem sanacijskem programu stvari še niso tako daleč, da bi lahko prišli do dodatnih finančnih sredstev; mi smo sredstva iz predplačila že zdavnaj porabili in zdaj nam izvajalci delajo skoraj na up, ker ni aplikacije za projekte, da bi lahko dobili dodatna sredstva. Kažejo se veliki problemi malih občin, ki so dobile manjša predplačila do 40 odstotkov," dodaja Tasič.
Je pa sicer živahno nekaj kilometrov naprej, kjer je odprto gradbišče pri Nužijevem plazu v Mežici, na lokaciji, kjer je bila že omenjena nesreča policijskega vozila na nujni vožnji, a se, kot od poplav naprej, stoji ob semaforjih, kolone vozil pa segajo za ovinke.