Prva sezona gašenja z air tractorji je več ali manj pod streho, letala so bila na 18 intervencijah, pravijo na URSZR. Podatka, koliko ur letenja so opravila, še nimajo: »Točnega podatka o urah letenja vam v tem trenutku ne moremo zagotoviti.«
Prvo sezono gašenja z letali iz zraka so slovenske sile zaščite in reševanja izvedle s pomočjo tujih pilotov, dva sta bila iz Španije in eden iz Italije. Pilote je zagotovil dobavitelj letal Air Tractor Europe, ki je poskrbel tudi za šolanje slovenskih pilotov. Ti bi lahko po navedbi sogovornikov z URSZR za krmilo air tractorjev sedli letos. Prva od štirih pilotov, ki se bodo usposobili za gašenje iz zraka, sta spomladi opravila trenažo pristajanja in letenja s plovci na vodni površini. Sledilo je usposabljanje na simulatorjih, nato pa praktični izpit. Pogoj za samostojno upravljanje letal Air Tractor je 50 ur letenja (gašenja) pod vodstvom inštruktorjev oziroma izkušenih pilotov ter približno 200 ur naleta.
Letala v hangarjih na Brniku in v Bovcu
Dve od letal sta bili operativno sposobni v začetku letošnje poletne sezone, dve so usposobili naknadno. Zdaj so vsa štiri plovna in pripravljena na gašenje. Po pojasnilu URSZR so jim zagotovili tudi streho nad glavo: »Garažiranje letal je v tem letu urejeno na letališčih Bovec in Brnik. Vodimo aktivnosti, da se v prihodnje zagotovijo namenske infrastrukturne kapacitete za delovanje Državne enote za gašenje z zrakoplovi na Brniku.«
Kot so povedali na URSZR, lahko letali Air Tractor z Brnika v 20 minutah dosežeta vse v državi najbolj požarno ogrožene lokacije. Po potrebi naloge gašenja opravljajo tudi z drugih letališč. Vodo za gašenje zajemajo v glavnem v morju, možni lokaciji sta tudi reki Drava in Sava, testiranja so izvajali še na Bohinjskem in Velenjskem jezeru. Pogoji za zajemanje vode so vsaj kilometer dolžine in 50 metrov širine vodnega telesa, primerna geografska lega in relief, bistrina vode in lokacija brez daljnovodov in anten.
Letos Kras pogasili v dveh dneh
Vlada se je za nakup specialnih letal za gašenje odločila po silovitem požaru, ki je julija 2022 na Krasu divjal skoraj dva tedna. Takrat so aktivirali posadke gasilcev iz vse Slovenije, s helikopterji in tujimi letali so pomagali gasiti iz zraka. Ogenj je bil vztrajen, gašenje zahtevno. Po največjem požaru na slovenskih tleh je padla odločitev o nakupu letal Air Tractor. Prvič so v zraku posredovala letos in opravila 18 intervencij. Gasili so tudi na Krasu, kjer so ogenj obvladali v dveh dneh, pomagal jim je sicer tudi dež. Eno od letal je bilo med letošnjimi posredovanji poškodovano, popravili so ga v Španiji.
Na vladi pravijo, da so v praksi dokazali, da je bila odločitev o nakupu air tractorjev in oblikovanju prve namenske letalske enote pravilna in učinkovita – četudi za letala nismo imeli hangarjev, servisa in svojih pilotov. Če bi šli po postopku, da bi hkrati zagotovili vse navedeno, bi to zahtevalo preveč časa, štiri ali pet let, so poudarili. Glede na to, da so pilote, serviserje in hangarje najeli, so letala po pojasnilu vlade lahko hitreje postala operativna. Če se ne bi tako odločili, po oceni sogovornikov še nekaj let ne bi imeli tako učinkovite zračne podpore in kratkih intervencij, majhnih pogorelih površin na težko dostopnih terenih ter bistveno manjše obremenitve gasilcev z gašenjem na tleh.