Več kot en Kamničan je bil presenečen, ko je v vozniku kombija, ki v šolo in iz šole domov vozi kamniške osnovnošolce, prepoznal županovega tasta Vojka Tonina. Ker se je tudi novinarjem Reporterja zdelo malce nenavadno, da tako delo opravlja občinski svetnik, so to preverili pri Toninu in tudi na kamniški občini.
Župan se je zavzel za tasta
»Sem upokojenec s slabo pokojnino, zato občasno pomagam kot voznik kombija pri Miranu Pestotniku, s. p., ki ima koncesijo za šolske prevoze,« jim je povedal Vojko Tonin. Dela kot upokojenec s pogodbo za 60 ur na mesec in pravi, da redne linije za prevoze nima ter da nadomešča zaposlene voznike, ki so na dopustu ali v bolniški odsotnosti. »Plačan sem po urah, ki jih opravim. Še nihče mi ni rekel, da občinski svetniki ne bi smeli občasno delati,« je na novinarjeva vprašanja odgovoril Tonin.
Vprašanja so poslali tudi na Občino Kamnik, s katere so jim odgovorili, a še prej je novinarje poklical Toninov zet in kamniški župan Matej Slapar ter jih poskušal prepričati, naj ne delajo zgodbe iz tastovega dela. Slapar trdi, da je precej večja zgodba kot »20 evrov«, ki naj bi jih za vožnje dobil njegov tast, nova državna ureditev linijskih avtobusnih prevozov, ki je močno podražila šolske prevoze.
Sin z bajno plačo, oče pa siromak?
Podražitev prevozov šoloobveznih otrok je dejansko problem, na katerega je opozorilo že več občin, in v nadaljevanju članka objavljamo pojasnila Občine Kamnik o tej podražitvi. A to ne pomeni, da postranski zaslužek upokojenca Vojka Tonina ni tema, v katero ne bi bilo vredno dregniti. Težko je namreč sprejeti dejstvo, da se županov tast in oče evropskega poslanca poskuša predstaviti kot socialni primer. Velja namreč spomniti na zgodbo, zaradi katere je starejši Tonin leta 2021 prišel v medije. Javnost je tedaj izvedela, da si je Vojko Tonin ob hiši v Zgornjem Tuhinju zgradil bazen, in sicer prav v času epidemije. Njegov sin Matej Tonin je tedaj medijem razlagal, da je bil investitor izključno njegov oče, ki si je bazen omislil zaradi vnukov. Vojko Tonin pa se je še lani otepal očitkov, da so bili pri gradnji kršeni gradbeni in okoljski predpisi.
Da si pri Toninovih ni treba zategovati pasov, je poskrbela tudi Vojkova soproga Jožica, zaposlena v podjetju Acron, ki je fantastično služilo z dobavo zaščitne opreme za državo. V začetku epidemije je Acron z državo sklenil kar 30-milijonski posel, čeprav se podjetje pred tem sploh ni ukvarjalo z dobavo zaščitne opreme, ampak je bilo specializirano za modno galanterijo, darilni, pisarniški in šolski program. Matej Tonin, ki je bil v tem času obrambni minister v Janševi vladi, je poudarjal, da sam s poslom ni imel nič. Mimogrede, kot novopečeni evropski poslanec zasluži okoli sedem tisoč evrov mesečno (brez dodatkov), in ker živi v isti hiši kot oče, bo Matej Tonin, upajmo, lahko poslej malce več prispeval v družinski proračun, da očetu ne bo treba
životariti samo s skromno pokojnino.
Kamniški koncesionarji
O prevozništvu Vojka Tonina uradno na občini (razen župana) nimajo pojma, saj pravijo, da ne preverjajo, kdo za njihove koncesionarje opravlja prevoze otrok. Vztrajajo, da zato tudi niso vedeli, da Tonin sodeluje z Miranom Pestotnikom, ki je bil po trditvi občine najugodnejši ponudnik med vsemi, ki so se prijavili na razpis. Pestotnik z osmimi kombiji na 33 relacijah vsak dan po pogodbi zagotavlja prevoze za najmanj 242 otrok, pravijo na občini.
»Poleg tega prevoznika je bila podpisana pogodba s še enim ponudnikom, in sicer Avtobusni in kombi prevozi, turistična agencija Vrankar, Edita Vrankar, s. p., ki z enim kombijem na petih relacijah opravlja prevoze za 19 otrok. Poleg prevoza s kombiji moramo za zagotovitev prevozov opraviti še devet prevozov z avtobusi, ki jih zagotavlja Meteor, prevozniško in trgovsko podjetje, Cerklje, d. o. o. Avtobusi vsak dan v šolo vozijo približno 640 otrok na vseh relacijah v občini Kamnik, torej v šole: Osnovna šola Toma Brejca, Osnovna šola Stranje, POŠ Gozd, POŠ Motnik, Osnovna šola Šmartno v Tuhinju, POŠ Mekinje, POŠ Sela, POŠ Nevlje, POŠ Tunjice, Osnovna šola Marije Vere,« so na Občini Kamnik povedali o koncesionarjih.
Krepka podražitev prevozov
V šolskem letu 2023/24 je občina za šolske prevoze odštela 759.934 evrov. »Za šolsko leto 2024/25 pa bo znesek, predvsem zaradi podražitev avtobusnih prevozov, vsaj še enkrat višji, če ne več,« pravijo v Kamniku. Trdijo, da je »država z novim organiziranjem linijskih avtobusnih prevozov 'pozabila' na prevoze šoloobveznih otrok, posledično pa smo na razpisih dobili cene avtobusnih prevozov, ki so kar petkrat presegle dosedanje cene. Po preučitvi smo dobili cene za eno šolsko leto za prevoze s kombiji v vrednosti 431.980,45 evra, za avtobusne prevoze pa smo na podlagi prvega razpisa s strani enega ponudnika prejeli ponudbo v vrednosti 1.487.708,96 evra, po ponovitvi razpisa, v katerem smo sklop zaradi pridobitve več ponudnikov razdelili na več manjših sklopov, pa v vrednosti 1.135.848,97 evra. Zaradi pomanjkanja sredstev in drugih nujnih obveznosti si takega povišanja nismo mogli privoščiti, zato je Občina Kamnik organizirala šolske prevoze za vsako linijo posebej za naslednje tri mesece, v vrednosti 276.559,20 evra. V treh mesecih pa bomo poskušali linije uskladiti z Družbo za upravljanje javnega potniškega prometa in posameznimi šolami ter pri tem kar se da racionalizirati zneske za šolske prevoze. Cene avtobusnih prevozov, kot smo že dejali, so se ponekod povišale tudi za petkrat, kar je za nas nesprejemljivo, saj se niti število otrok niti dolžina prog nista spremenila. Cene kombi prevozov so ostale primerljive lanskim oziroma prejšnjim,« so še sporočili z občine.