Prezrti učenci in šole

O voznih redih odločajo ljudje, ki realnih potreb ne zaznavajo iz prve roke

R.T.
5. 9. 2024, 18.12
Posodobljeno: 5. 9. 2024, 18.44
Deli članek:

Zaradi godlje, ki so jo pristojni ustvarili z domnevno »nadgrajenimi« voznimi redi medkrajevnih avtobusov so se oglasili tudi v Dijaški skupnosti Celje.

Bobo
Fotografija je simbolična

Podrobno smo pisali o zagatah in nemogočih situacijah, v katerih so se ob začetku šolskega letja znašli učenci, ki se do šol vozijo z avtobusi. V Družbi za upravljanje javnega potniškega prometa (DUJPP) v skladu z maniro o birokratski nezmotljivosti zagotavljajo, da so novi vozni redi dobro pripravljeni, da so se povečali standardi dostopnosti in da ukinitev linij ni bilo.

Da je na terenu stanje povsem drugačno, poročajo tudi z Dijaške skupnosti Celje. V celoti objavljamo njihov odziv, pod katerega je podpisan predsednik Dijaške skupnosti Celje Nik Slemenšek.

"V Dijaški skupnosti Celje izražamo ostro nestrinjanje in globoko zaskrbljenost zaradi nedavnih sprememb avtobusnih voznih redov, ki so dijakom v celjski regiji in širše povzročile številne nevzdržne razmere in težave. Dijaki, ki so vsakodnevno odvisni od javnega prevoza, se zdaj soočajo z neobvladljivimi zamudami, preobremenjenimi vozili in nerazumno dolgimi potmi. Spremembe avtobusnih linij in urnikov so marsikateremu dijaku pot podaljšale tudi do dve uri, kar vključuje več prestopov in neudobno čakanje na postajah in to v najmanj ugodnem času. Škoda, prizanesena našim dijakom, je že v prvih dneh šolskega leta vplivala na potek dela in zamujanje dijakov po večini naših šol.

Dijaki savinjske regije, katerih število se giblje okoli 10.000, so ključna populacija, ki se vsakodnevno prevaža v šolska središča po regiji. Naša regija pokriva 19 srednjih šol, ki se nahajajo v centrih mest, dijaki se vsakodnevno prevažajo tako z mestnega obrobja in podeželja, kot tudi iz ostalih regij. Žal smo se bili že v prvem tednu šole primorani soočiti s preobremenjenimi postajami in neustreznimi povezavami. Spremembe so, namesto da bi izboljšale dostopnost in učinkovitost javnega prevoza, kar v skupnosti opozarjamo že dolgo, uvedle vrsto težav. Še bolj zaskrbljujoče je, da teh sprememb nismo mogli predvideti, saj so bile izvedene brez vključevanja ključnih deležnikov – dijakov in šol, ki najbolje poznamo svoje potrebe in razporeditev prevoznih poti glede na posamezna bivališča.

Veliko pove podatek, da celjske srednje šole obiskuje le 10% dijakov iz Celja, ostali so priseljenci iz ostalih mest oziroma regij, ki so iz dneva v dan odvisni od javnega potniškega prometa. Ogromno dijakov koristi tudi prevoz z vlakom. Prav tukaj smo v preteklosti že bili priča vrsti težav glede preredkih in neobstoječih povezav za določene relacije, pa so te skozi čas uredili. Trezna glava in jasna vizija bosta potrebni tudi za ureditev težav z avtobusi.

Kljub našim prizadevanjem in nenehnemu trudu za ugodne vsakodnevne razmere dijakov nas Družba za upravljanje javnega potniškega prometa (DUJPP) nikoli ni povprašala za mnenje ali povabila k sodelovanju pri pripravi novih voznih redov. To je nedopustno. Nobenega smisla nima, da o prevozih, ki jih dnevno uporablja na tisoče dijakov, odločajo ljudje, ki realnih potreb ne zaznavajo iz prve roke. Uradni podatki in informacije, ki jih DUJPP prejema, pogosto ne odražajo dejanske situacije na terenu. Realnost najbolje poznamo prav dijaki, saj smo mi tisti, ki se soočamo s preobremenjenimi avtobusi, predolgimi čakalnimi dobami in nenehnimi zamudami. Zato ni dovolj, da se DUJPP sklicuje na uradne podatke ali na nadzorne mehanizme, ki naj bi reševali situacije. Potrebno je, da se v reševanje vključijo tisti akterji, ki te storitve vsakodnevno uporabljajo – dijaki in dijakinje.

Poleg nas so bile s strani DUJPP prezrte tudi šole, ki so vitalen vir informacij. Posledice tega kot rečeno nosijo dijaki, ki se soočajo z neprimernimi urniki in ukinjenimi linijami. Pozabiti pa ne smemo niti na dejstvo, da so zaradi povzročenih težav oškodovani tudi ostali uporabniki javnega potniškega prometa, tudi upokojenci. Posebej nas je zaskrbela podražitev šolskega avtobusnega prevoza.

DUJPP nenehno poudarja, da nobena linija ni bila ukinjena in da so nove linije in urniki zgolj nadgradnja obstoječega sistema. Vendar pa je realnost povsem drugačna. Mnogi dijaki poročajo o tem, da so njihove prejšnje avtobusne linije bodisi ukinjene, bodisi tako spremenjene, da so neuporabne. Namesto, da bi dijaki potovali neposredno v šolo, morajo zdaj prestopati, kar jim podaljšuje čas transferja in povzroča dodatne težave. Takšna situacija ni zgolj neprijetna, temveč diskriminatorna do ostalih ''višjih'', ki lahko celo izbirajo med različnimi prevozi.

Ustvarjanje iluzije, da so težave hitro rešljive, kot to DUJPP navaja, ne izboljšuje situacije na terenu. Namesto tega so potrebni konkretni ukrepi, ki bodo upoštevali realne potrebe uporabnikov.

Dijaška skupnost Celje zato od DUJPP in koncesionarja Nomago, pristojnega za celjsko regijo, pričakuje nemudno ukrepanje. Žalosti nas, da so tako pristojni na DUJPP, kot uprava Nomaga, za nas povsem neodzivni, zato nam z njimi še ni uspelo ustvariti nobenega stika. Zahtevamo, da bodo naši glasovi upoštevani in da se tako vzpostavi dialog z vsemi, ki smo kakorkoli vpleteni v dijaško oziroma lokalno soodločanje. Prav tako pričakujemo, da se vrnejo učinkovite linije, ki so dijakom omogočale pravočasen prihod v šolo ter da se ustrezno reši prezasedenost avtobusov, ki predstavlja velik problem.

Vsekakor smo si enotni v enem predlogu. Da naj DUJPP v sistem vrne lanskoletne vozne rede in linije ter tako vsaj začasno reši probleme in stiske dijakov, študentov, oziroma ostalih potnikov javnega prometa. Za tem naj na okroglo mizo posede vse ključne akterje iz osnovnošolskega in srednješolskega okolja ter tako doseže dialog za prihodnje generacije. Naši dijaki si zaslužijo boljši, zanesljivejši in bolj učinkovit javni prevoz, ki bo usklajen z njihovimi vsakdanjimi potrebami.

In naj se navežem k ironičnem reku, ki poziva k streznitvi in ukrepanju; Brez posluha za popotnika, cesta ne bo nikoli ravna."