Objekt vodne infrastrukture

Projekt izgradnje vzhodne soboške obvoznice se zatika, črpanje evropskih sredstev pogojeno z roki

Rok Šavel
26. 8. 2024, 21.30
Deli članek:

Smo že krepko v drugi polovici leta in nezadržno se bliža leto 2025, ko naj bi po optimističnih napovedih oziroma bolj željah pristojnih zasadili prvo lopato v okviru projekta vzhodne murskosoboške obvoznice.

Jure Kljajić
Veliko presenečenje bo, če bodo pri gradnji težko pričakovane nove obvozne ceste v Murski Soboti, kjer je treba hkrati poskrbeti za zadrževalnik, prvo lopato zasadili v zemljo že naslednje leto.

V zadnjem letu se je zvrstilo več sestankov delovne skupine, ki jo je za pospešitev projekta ustanovil poslanec Tine Novak, v Pomurje sta prišla minister za naravne vire in prostor Jože Novak in infrastrukturna ministrica Alenka Bratušek, a vsaj za zdaj ne kaže, da bi bili kaj bliže uresničitvi neformalno zastavljene časovnice. Nazadnje so pristojni sestankovali v petek, 16. avgusta, v prostorih murskosoboške občine, pri čemer je očitno zdaj glavna pozornost namenjena sebeborskemu zadrževalniku.

Wikipedija
Zakaj država glede tako pomembnega projekta za Pomurje ne deluje usklajeno, je vprašanje, ki se ponuja samo po sebi.
Predlagali zadostna sredstva

Objekt vodne infrastrukture je namreč pogoj, ki so ga na direkciji za vode določili za gradnjo obvoznice, vendar vseskozi povzroča sive lase odgovornim. Na direkciji za infrastrukturo, ki je naročnik projekta, pravijo, da v zvezi z obvoznico poteka pridobivanje zemljišč na območju krožišča Plese in za gradnjo dostopnih cest v obrtno-poslovni coni severno od krožišča. V prevodu to pomeni, da se na dolgi poti do vložitve gradbenega dovoljenja prav veliko še ni premaknilo, saj so nam na direkciji skoraj identičen status projekta opisali že lani. Je pa bilo nekaj napredka glede zadrževalnika, ki naj bi se gradil vzporedno z obvoznico. Izdelali so projektno dokumentacijo z recenzijo vred, opravili so tudi parcelacijo zemljišč. Tu se je nekoliko zataknilo, saj na direkciji pravijo, da geodetska uprava vodi postopek izdaje odločbe o parcelaciji. Zamolčali pa so nam, da se postopek vleče zaradi pritožbe zoper odločbo, ki jo je po naših informacijah vložila celo državna institucija. Zakaj država glede tako pomembnega projekta za Pomurje ne deluje koordinirano in usklajeno, je vprašanje, ki se pojavlja samo po sebi, ponujajo pa se odgovori, ki temeljijo na tem, da nekdo očitno ne opravlja svojega dela, ali pa se celo namerno zavlačuje, če smo nekoliko črnogledi. Prav tako ni skrivnost, da ideje o fazni izvedbi gradnje, ki jih je imel že Aleksander Jevšek, ko je bil še župan mestne občine, še niso povsem potihnile, čeprav bi to dokončanje projekta potisnilo v še bolj nedoločno prihodnost. Spodbudno je, da so nam na direkciji zagotovili, da so za prihajajoča proračuna, ki ju bo država jeseni poslala v državni zbor, predlagali zadostna sredstva za izvedbo potrebnih aktivnosti v projektu vzhodne obvozne ceste Murska Sobota. Že do zdaj je bil projekt eden od redkih, ki niso bili večje žrtve lanskih poplav. Vrednost celotnega projekta je trenutno ocenjena na več kot 33 milijonov evrov, bo pa bržkone potrebna novelacija v prihodnjih proračunih.

Arhiv Svet24
Jevšek je že na spomladanski seji sveta pomurske razvojne regije zagotovil, da je denar za zadrževalnik na voljo v okviru kohezijskih sredstev.


Za evropski denar so pomembni roki

Zadrževalnik je, kot skopo pravijo na direkciji za vode, kjer so pristojni za ta del projekta, v fazi načrtovanja, priprave in usklajevanja med pristojnimi institucijami, pri čemer iščejo različne vire financiranja, da bi se zgradil čim prej. Znano je, da potekajo pogovori in aktivnosti, da bi izvedbo zadrževalnika financirali iz mehanizma za okrevanje in odpornost. V okviru načrta za okrevanje in odpornost (NOO), kjer ima Slovenija na voljo 1,61 milijarde evrov nepovratnih sredstev in 1,07 milijarde evrov posojil, je konkretno za zmanjševanje poplavne ogroženosti na voljo skupno 240 milijonov evrov. Od tega 20 milijonov evrov nepovratnih sredstev in 220 milijonov evrov posojil. Sebeborski zadrževalnik bi bil kot nalašč za financiranje iz tega ukrepa, saj je, kot poudarjajo tudi na direkciji za vode, ključnega pomena za zmanjšanje poplavne ogroženosti na trasi obvoznice, na območju severne obrtno-industrijske cone v Murski Soboti in okoliških naselij ob Sebeborskem potoku ter Ledavi. Ta hip še vedno velja sporazum iz decembra 2021, ki predvideva, da bi za zadrževalnik po 500 tisočakov prispevali občini Moravske Toplice in Murska Sobota, ministrstvo za infrastrukturo 3,5 milijona evrov in takratno okoljsko ministrstvo milijon evrov, zato bi bila rešitev v obliki drugega vira financiranja dobrodošla za vse, še posebej za obe občini. Težava je, da so pri črpanju evropskega denarja pomembni roki. Slovenija naj bi do konca leta iz NOO za različne projekte izplačala 677 milijonov evrov, v prvi polovici pa smo porabili zgolj 113 milijonov evrov. Načrt naj bi bil zdaj tak, da bi poskušali do konca leta za zadrževalnik pridobiti gradbeno dovoljenje, a to bo precej odvisno od hitrosti murskosoboške upravne enote, ki pa je daleč najbolj obremenjena in zato tudi najpočasnejša v postopkih izdaje gradbenih dovoljenj v regiji.

Profimedia
Načrt naj bi bil, da bi poskušali do konca leta za zadrževalnik pridobiti gradbeno dovoljenje.
Jevšek tudi v bitki s časom

Če se financiranje gradnje zadrževalnika iz NOO ne bi izšlo, obstaja še rezervni načrt pri Aleksandru Jevšku, ministru za kohezijo in regionalni razvoj, ki bedi nad kohezijskim denarjem. Jevšek je namreč že na spomladanski seji sveta pomurske razvojne regije zagotovil, da je denar za zadrževalnik na voljo v okviru kohezijskih sredstev, a ob tem poudaril, da le pod pogojem pridobljenega gradbenega dovoljenja za projekt. A tudi Jevšku se mudi s črpanjem evropskih sredstev, saj se mora v skladu s finančnim načrtom kohezijskega programa do konca leta porabiti 541 milijonov evrov iz različnih strukturnih skladov, do zdaj pa je njegovo ministrstvo izdalo odločitve o podpori le v višini slabih 140 milijonov evrov.

Sašo Švigelj
V Pomurje je v zadnjem letu prišla tudi infrastrukturna ministrica Alenka Bratušek, a vsaj za zdaj ne kaže, da bi bili kaj bliže uresničitvi neformalno zastavljene časovnice.

Estrada

Sophia Loren
Jubilej

Diva Sophia Loren slavi že 90 let: Iz revščine v Hollywood

Kesha
Nihče ne želi imeti opravka z njim

Pevka Kesha zaradi tega incidenta preoblikovala besedilo

lady gaga gucci-gucci
Soočila se je na drugačen način

Lady Gaga spregovorila o govoricah z začetka svoje kariere, da je moški

kraljica Margareta II
Na opazovanju

Nekdanja danska kraljica Margareta II. končala v bolnišnici

peter-kočjaž, maja-oderlap
Triletna plovba

Iskreno z Majo Oderlap: Peter in Natalija sta prodala vse in se odpravila okoli sveta

mariah-carey, pevka
Izguba sestre in mame

Mariah Carey v težkih trenutkih tolaži njen bivši mož

Zanimivosti

supet-luna, sankt-peterburg
Mini luna

Zemlja bo za kratek čas dobila še eno luno

HUAWEI Watch GT 5-6
Zanimivosti

Vau! Huawei predstavil nove naprave!

IMG_2113
Mednarodni festival

Speculum Artium 2024: Kjer se srečajo umetnost, znanost in virtualna resničnost

cryptocoin, kriptovaluta, mining, rudarjenje, kripto
Zanimivosti

Najboljši načrt za zaslužek s kriptovalutami: CrytocoinMiner vam omogoča zaslužek vsak dan

kovanec
Izjemno redka zbirka

Po stotih letih začeli s prodajo kovancev "kralja masla", za enega iztržili 1,2 milijona evrov

avto, henry ford
Model T

Avto je vse pregnal s ceste