Z Marcelom smo se dobili dan po tem, ko je postalo jasno, da ga je trenutni vladi všečno vodstvo RTV Slovenija brez pojasnil ukinilo. Kot vedno je bilo pogovor z njim lažje začeti kot končati.
Si se kdaj dojemal kot borec proti tej vladi? Kot borec proti Janezu Janši?
Ne. Je pa Janša dober subjekt za pisanje, poročanje, komentiranje, polemiziranje. Naravnost filmski antagonist, ki je hudo, hudo zamočil. Leta 2004 je imel vrhunsko priložnost, pa je ni izkoristil. Ni počel drugega kot odstavljal, težil, omejeval in zganjal represijo. Zdi se, da je že ves čas na nekem maščevalnem pohodu, toda potem, ko so ga obsodili in zaprli, se je le še bolj radikaliziral, tako da se zdaj le še maščuje. To je njegova edina vsebina. Niste me izvolili? Ne marate me? Prav – potem bom pa ukinil Studio City in podražil bencin!
Zakaj je tarča maščevanja Marcel Štefančič? Zakaj Studio City?
Ker potrebuje nove in nove sovražnike. Celotna njegova ideologija in svetovni nazor temeljita na nekdanji komunistični logiki notranjega in zunanjega sovražnika. Vse to, s čimer mobilizira svoje volivce, je zgrajeno na predpostavki, da obstaja sovražnik, da obstaja globoka država, da obstajajo Milan Kučan, Gregor Golobič in drugi. In da obstajata Marcel Štefančič in Studio City. Njegovo Noriško kraljestvo je sestavljeno iz nas, sovražnikov, in njega, dobrega fanta, ki rešuje Slovenijo pred nami. Če hočeš narod polarizirati, potrebuješ sovražnike – in Janša »svojim« nenehno govori, koga morajo sovražiti. Pove jim tudi, kako intenzivno ga morajo sovražiti. Tako mobilizira svoje volivce. Ima pač svoje »podjetje«, in to podjetje dobro nese. Praktično nihče ga ne zapusti. Res je, da kaj dosti novih privržencev ne dobi, oziroma ko jih dobi, se jih samomorilsko znebi. Ima to malce samomorilsko, škorpijonsko noto: ko ima preveč ljubezni, začne samega sebe kaznovati. Začne se sabotirati, samega sebe streljati v koleno ... Ne nazadnje, Goloba ne bi bilo, če se Janša ne bi ustrelil v koleno.
»Če hočeš nacijo polarizirati, potrebuješ sovražnike – in Janša 'svojim' nenehno govori, koga morajo sovražiti. Pove jim tudi, kako intenzivno ga morajo sovražiti.«
Omenil si, da je imel leta 2004 zgodovinsko priložnost. Tudi ta mandat je bil zanj idealen: izredne razmere in še odprta denarnica.
Ta priložnost je bila narejena zanj. Zato govorim, da je on škorpijon, da ima to samomorilsko samodestruktivno dimenzijo. Dobil je izredne razmere, pandemijo covida-19, nato je dobil še ukrajinsko vojno. Ne smemo pozabiti, da je zlato fiskalno pravilo nenadoma prenehalo veljati. Tako je lahko dajal darila, kupoval volivce in volilne glasove. Ampak pri njem obstaja občutek, da se v hipu, ko ga oblije prevelika količina ljubezni, te ljubezni ustraši in začne sam sebe streljati v koleno. In na koncu pristane vedno pri tistih najzvestejših, ki pa mu nikoli ne obrnejo hrbta, ne glede na to, kaj naredi. Je pa nekaj res. Če bi imel še širši nabor volivcev, potem bi moral postati mehkejši in bi postal nezanimiv za to trdo jedro njegovih oboževalcev, ki hočejo kri, maščevanje in uničenje. Nanje lahko vedno računa, zato se jim noče odreči. In zato jih stalno hrani. Vedno ko se mu nabor volivcev razširi, ko bi ga lahko podprlo 30 odstotkov Slovencev, se jih mora znebiti, zato da lahko ohrani tistih dvajset odstotkov, ki ga nikoli ne zapusti. Zato pa mora biti trd, radikalen, zoprn, zaletav, agresiven, represiven ... Ker je to igra za njegove zveste oboževalce. In oni v tem uživajo, saj hočejo, da je on »ta prav dec«, možak, ki bo obračunal z vsemi temi privilegiranci, elitami, zarotami, ki jim onemogočajo, da bi uspeli. Tudi samega sebe je spretno prodal kot žrtev zarote, da se lahko z njim lažje identificirajo.
Ali je bitka za Studio City izgubljena? Ali boj še traja?
Pri tej zgodbi o Studiu City je nekaj norih momentov. Eden izmed bolj norih je ta, da odgovorna urednica z urednico Studia City sploh ne komunicira. To je najmanj neprofesionalno in popolnoma neresno. Drugo je to, da mene, po 24 letih vodenja Studia City in 33 letih sodelovanja pri ustvarjanju oddaje, ko sem bil edini v čisto vseh oddajah od leta 1989, niti ne obvestijo, da me ni več. Urednica je izvedela zadnji trenutek, da me ni več. Vsi se sprašujejo, zakaj to počnejo. Zato, ker lahko! Očitno se obnašajo kot Janševa vlada. Natanko tako se namreč obnaša on. Zakaj to počne? Zato, ker lahko. Vsi si mislijo, da ja ne bo naredil tega. Ja, bo! Zato, ker lahko. »Pa ja ne bo šel tako nizko?« Ja, bo šel! Zakaj? Ker lahko. In zakaj so ukinili Studio City, zakaj so odpravili mene? Zato, ker lahko! Zakaj so Studio City zamrznili, ugasnili, utišali za dva meseca? Zato, ker lahko. To novo vodstvo imitira Janševo vlado. So v simbiozi. To vodstvo je izgubilo volitve, ker je nacionalko prelevilo v predvolilno propagandno orodje za Janeza Janšo in njegovo SDS. In to na odprti sceni, pred očmi vseh, kar je še toliko bolj noro. Vsi so se norčevali iz tega, ampak zgodilo se je. Zakaj? Ker lahko. To je slaba, destruktivna politika. Da lahko taka oseba, kot je odgovorna urednica, ukine tako oddajo, kot je Studio City, je noro.
»Da lahko taka oseba, kot je odgovorna urednica, ukine tako oddajo, kot je Studio City, je noro.«
Kako taka ravnanja preprečiti, omejiti? Kako poskrbeti, da se ne ponovi?
Demokracija ne predpostavlja avtokratov. Ne predpostavlja, da bi si kdo želel to početi. Demokracija od politikov pričakuje samoomejevanje, medtem ko od ljudstva pričakuje, da bo tega, ki se ne samoomejuje, ki se norčuje iz demokracije, kaznovalo, da ga bo odstavilo. Ampak problem je v tem, da je mogoče sestaviti in voditi vlado tako, da te ne odstavijo. Kot smo videli, se da vsakega kupiti, potem pa vsi delajo tisto, kar jim rečeš. In nič se ne zgodi. Vlada pride do konca. In nato poskuša še medije in kampanjo speljati tako, da pokupi vse. Računali so na zmago, ampak kljub vsemu gladko izgubili. Ker so res šli prek vseh meja. Ker so ljudje spregledali. Ampak dokler so na oblasti, jim pa nihče nič ne more. V demokraciji ni možnosti takojšnje kazni za politika, ki izigra zaupanje volivcev. Ampak to ne pomeni, da lahko počneš, kar hočeš. Od tebe se pričakuje samoomejevanje. In tega pri Janši ni. Ker tega ne potrebuje. Ker je natanko to, kar tistih njegovih 20 odstotkov trdih privržencev pričakuje. Oni v njem vidijo upornika. On je ta, ki se bo uprl sistemu. On se bo uprl demokraciji, ker je demokracija zmota, ker jih samo ovira pri tem, da bi dosegli, kar želijo doseči. Demokracija je prikazana kot neka velika zarota, kot krinka globoke države.
Kako naprej?
Ne vem še. Jaz sem obljubil, da se na dan zmage vrnemo, in vrnili se bomo. Takrat oddaja Studio City bo, a ne na nacionalki. To lahko povem, kaj bo pa potem, bomo še videli. Tisti, ki so delali Studio City, razen kolumnistov in komentatorjev, so zaposleni na nacionalki in morajo ostati zvesti tej ustanovi. Pred mano pa je, kot kaže, solo kariera. Do zdaj smo bili band, zdaj pa bom pel sam.
Je prišla že kakšna ponudba komercialnih medijev?
Slovenija ni trg v smislu, kot se jo predstavlja. Če bi bila Slovenija prosti trg, potem bi že zvečer na kateri od televizij poročali, da imajo z menoj pogodbo in da je vse dogovorjeno za novo oddajo. Ampak pri nas tega trga ni. Se pa dogaja marsikaj in ponudb ne manjka.
Nekako je javnost, morda tudi zaradi volilnega poraza vladne struje, pričakovala večji upor. Je nekajminutni govor pred stavbo mogočne institucije dovolj?
To se zdaj že ponavlja. Tudi to, kar so naredili s Studiem City, očitno ni dovolj, ni povod za stavko, čeprav so nekateri pričakovali, da bo zdaj to prelomni trenutek. Ampak prelomni trenutek je bil že dosti prej. Dosti je bilo že takrat, ko so začeli ukinjati oddaje drugo za drugo, ko se jih začeli seliti na drugi program, ko so začeli ljudje odhajati, ko so začeli žaliti inteligenco nacionalke in tudi občinstva ... Že takrat je bil čas, da bi se uprli. Ampak televizija je Hollywood in v Hollywoodu je vsak zase. Ne vem, vsi računajo na zakon, ampak vprašanje je, kdaj zakon bo, pa tudi bojim se, da zakon ne bo ravno to, kar od njega večina pričakuje.
Del strategije aktualne oblasti je tudi vztrajno deljenje na nas in njih. Si tudi ti prevzel to naracijo? V izjavi, ki ti jo očitajo, v izseku, ki ga javnosti molijo pod nos, kot opravičilo za svoje slovo, rečeš: »Nas je 'jebeno' več.«
To je vseeno malce bolj dialektično. Kdor je bil na tisti javni tribuni, ve, kaj sem želel povedati. Nekdo iz občinstva me je vprašal, kaj jaz mislim o vsem tem, kar se dogaja na nacionalki. Vprašal me je, kaj bi naredil jaz. Povedal sem, da je to, kar mene zmoti, da je njih malo in da dobesedno pometajo z večino: odstavljajo, žalijo, blatijo, ponižujejo, umikajo oddaje, ukinjajo oddaje ... Skratka, rušijo vse. Pa jih je le par. In točno vemo, kdo so, zgodi pa se nič. Torej, kaj narediti? Tole: ko pridejo z navodilom, ko rečejo, naj naredimo to in to ... Če se vam ne zdi prav, se uprite in recite ne! Tako, kot smo rekli mi, ko so nam rekli, naj odpovemo intervju z Robertom Golobom. Rekli smo ne, ker se nam je zdelo to prav. To sem povedal. To, da pa zdaj oni to izjavo maličijo in montirajo ... Za to pa so specialisti. O tem bi Danilo Türk vedel veliko povedati.
Ali lahko politika vrne Marcela Štefančiča in Studio City?
Studio City ne bi nikoli pristal na to, da ga politika vrne. Tega bi se najbolj bali. Temu bi se odločno uprli. Sicer ne morem govoriti za druge, govorim zase. Ne verjamem pa, da se lahko Studio City še vrne.
Je novica, da gospa Petrovčič ne bo vodila oddaje, dobra novica? Je to sploh novica?
»Če želijo, da se bomo res vsi neskončno zabavali, potem lepo prosim, naj postavijo Pirkoviča za voditelja.«
To je dobra novica za Igorja Pirkoviča, ki zdaj lahko končno prevzame Studio City. Če želijo, da se bomo res vsi neskončno zabavali, potem lepo prosim, naj postavijo Pirkoviča za voditelja. Lahko, da se je Vida Petrovčič galantno umaknila Igorju Pirkoviču. Sem pa slišal, da so ji grozili, proti čemur odločno protestiram in seveda tega ne odobravam, kajti to se ne dela. Naj pustijo tistega, ki bo vodil Studio City, naj ga vodi.
Vedno si v oddaji zelo spoštljivo nagovoril predsednika in oba nadškofa. Meniš, da bi se lahko predsednik države kaj oglasil?
Videli smo, da se predsednik zelo nerad oglaša. Veliko je bilo situacij, ko smo čakali na beli dim, pa se nič ni zgodilo. In ne pričakujem, da bi se oglasil zdaj. Niti ne vem, če si želim, da bi se v tem primeru politika kaj oglasila. Na »ker lahko« pa bi se predsednik lahko odzval že veliko prej, a se mu to očitno ne zdi problematično. In ni edini, ki se mu to ni zdelo problematično, saj so vsi precej stoično gledali. Hvala bogu, da se je po 80. letih spet prebudila civilna družba. Če se še ta civilna družba ne bi zganila, bi bili po mojem mnenju že na poti na Madžarsko.
»Hvala bogu, da se je po 80. letih spet prebudila civilna družba. Če se še ta civilna družba ne bi zganila, bi bili po mojem mnenju že na poti na Madžarsko.«
Po razglasitvi rezultatov volitev se je začutilo nekakšno olajšanje in občutek, da bo takoj vse drugače. Je tvoja zgodba dokaz, da zgodba te vlade še ni končana?
Vsakič, ko Janša pride na oblast, se kupček njegovih kadrov poveča. V času zadnjega mandata naj bi zaposlil kar 1500 svojih ljudi. In dokler bo še lahko mahal z repom, se bo še zaposlovalo in rušilo. Nastavili bodo toliko svojih ljudi, kot se le da. In ta njegov kupček raste in tudi njegov medijski imperij raste. Zdaj ni več kupček, zdaj je že kup. Poleg tega pa, v hipu, ko je Janša izgubil volitve, se je dvignila cena bencina. Rekel je, ljudstvo, takoj vam bom »zacolal« to, da me niste izvolili. A taki ste? Volili ste proti meni? Kazen. Takoj višje cene bencina. Stavit grem, da če bi Janša zmagal na volitvah, bi cene bencina še nekaj časa ostale nizke. Tudi to, da so s Studiem City naredili, kar so naredili, je del tega maščevanja.
»Stavit grem, da če bi Janša zmagal na volitvah, bi cene bencina še nekaj časa ostale nizke.«
Meniš, da bi Studio City obstal, če bi Janša na volitvah zmagal?
Mislim, da ja, ker bi želeli dokazati, da so demokrati. Zdaj pa jim je vseeno. Želijo kaznovati gledalce, ker obstaja velika verjetnost, da je med njimi veliko tistih, ki so glasovali proti njemu, torej, v smislu, dajmo jim vzeti to, kar imajo radi. Dajmo jih prizadeti, užaliti, ogorčiti. In potem, ko bodo začeli jokati, dajmo uživati v tem, da smo jih spravili do solza. Da smo jih spravili v bes. To pa je definicija trola. In Janša je trol.
»Goloba ne bi bilo, če se Janša ne bi ustrelil v koleno.«
Ni pa sam v svojem početju.
Janša niti ni najhujši. To je treba vedeti. Njegovi lakaji so veliko hujši. In prav zanima me, kaj si on misli o svojih lakajih. Kaj si misli o teh, ki mu nenehno lezejo v rit? Zanima me tudi, kaj si misli o novinarjih, ki mu nenehno lezejo v rit.
Si se kdaj zalotil v razmišljanju, če se Janši res godi krivica? Kaj pa, če mu je res vse podtaknila mafija Udbe, tranzicijska levica, globoka država ...? In če iz te krivice izvira vsa užaljenost in maščevalnost.
Če bi bilo to res, potem ne bi počel tega, kar počne. On je imel leta 2004 krasno priložnost, da bi lahko vodil to državo. LDS je odšla, vrata so bila odprta. On pa je začel z odstavljanjem, žaganjem, represijo … Začel je početi vse tiste stvari, zaradi katerih smo odšli iz Jugoslavije, in jih še vedno počne. Le da to počne še toliko bolj. Seveda pa je ves čas nedolžen. On ni za nič kriv.
Če bi Janezu Janši dodelil filmsko vlogo, kdo bi bil?
Janša je zelo podoben nogometašu Zinedinu Zidanu. Lahko bi igral Zidana. Podoben mu je, rad igra nogomet, to sem videl. Všeč pa mu je tudi, da mu kdo nastavi žogo na golovo črto, on pa jo nato samo potisne v mrežo. To mu je najbolj všeč. To ima najraje. Torej Zidane. To je to.