Sladke pijače dražje za 9 odstotkov, realnost pa je drugačna
Pet mesecev je minilo od zvišanja davka na dodano vrednost za sladke pijače. Preverili smo, za koliko so se od prvega januarja podražile te pijače.

Z novim letom je država obračunala višji davek na vse brezalkoholne pijače z dodanim sladkorjem ali sladili. Gre za najbolj popularne pijače globalnih znamk pa tudi večino energijskih pijač. Višja obdavčitev velja tudi za večino vod z okusom, saj so v glavnem sladkane, in sirupe za pripravo pijač. Nižja davčna stopnja se še naprej uporablja za naravne sadne sokove, ki jim proizvajalci ne smejo dodajati sladkorja, ne pa več za sadne nektarje, ki vsebujejo dodani sladkor.
Cene prilagojene davku
Trgovci, ki smo jih vprašali o posledicah zvišanja davka in novih cenah sladkih pijač, konkretnih podatkov ne razkrivajo. Od vseh smo prejeli podobne odgovore. Po zvišanju davčne stopnje z 9,5 na 22 odstotkov so se cene postopoma prilagodile za spremenjeno davčno stopnjo.
Vsi trgovci pa zagotavljajo, da poskušajo biti tudi na trgu brezalkoholnih pijač še vedno konkurenčni. V Sparu so dodali, da za zdaj niso opazili velikih sprememb pri prodaji sladkih pijač, ker na prodajo vplivajo tudi vreme, trendi in različne akcije. Da zakon oziroma zvišanje DDV nista imela posebnega učinka, opažajo tudi v trgovini Tuš.

Cene višje za skoraj 10 odstotkov
Če bi trgovci le preprosto prenesli višji davek na ceno, bi izdelek, ki je pred novim letom stal en evro, po novem stal dobrih enajst centov več, torej 1,11 evra, oziroma bi bil dražji za 11,4 odstotka. Uradna statistika potrjuje, da so se cene sladkih pijač zvišale, vendar ne za 11 odstotkov. Po podatkih statističnega urada so se cene v kategoriji brezalkoholnih pijač, v katero so vključeni tudi kava, čaj, vode, sokovi in ostale pijače, letos zvišale za 7,3 odstotka. Oziroma če je prej izdelek stal en evro, se je podražil v povprečju za sedem centov.
Državni statistiki pojasnjujejo, da je višji DDV najbolj vplival na cene v podkategoriji, kamor se uvrščajo energijske pijače, kokakola in podobne. Tem pijačam so se cene zvišale za 9,6 odstotka. Nekoliko manj pa so se podražili sadni in zelenjavni sokovi. Ti so dražji za dobrih osem odstotkov. Ali je razlog zvišanje DDV ali so razlogi drugje, na primer v zvišanju cen proizvodnje, je težko ugibati.
Realnost je drugačna
Realnost na trgovskih policah pa je drugačna. Pregledali smo kataloge trgovskih podjetij, ki so jih izdali decembra, in aktualne ta teden ter primerjali cene najbolj popularne globalne znamke brezalkoholne pijače. Liter in pol te pijače se je podražil za kar 40 centov. Decembra je plastenka te pijače stala malenkost več kot evro in 40 centov, zdaj pa je redna cena višja kot evro in 80 centov.
Cilj zvišanja DDV je predvsem skrb za splošno družbeno zdravje, je že ob sprejemanju zakona poudarjala vlada. Vendar za zdaj, vsaj po odgovorih trgovcev, vlada tega cilja še ni dosegla. S finančnega ministrstva sicer odgovarjajo, da je treba zvišanje davka obravnavati kot dolgoročen ukrep ter da se bodo njegovi učinki na zmanjšanje porabe in drugi pozitivni učinki pokazali šele skozi leta. K zmanjšanju porabe sladkih pijač bo veliko pripomoglo tudi ozaveščanje ljudi o učinkih zdravih prehranskih navad. Na ministrstvu pa so ocenili, da se bo z zvišanjem DDV vsak mesec v državno blagajno stekel dodaten milijon evrov.

Skrb za javno zdravje
Sicer pa so zvišanje DDV podpirali predvsem v zdravstvenih krogih. Tudi ob debati o zvišanju trošarin na pivo sta predsednica strateškega sveta za prehrano Nataša Fidler Mis in predsednik strateškega sveta za zdravstvo Erik Brecelj v skupni izjavi izpostavila, da se v Sloveniji že vrsto let soočamo z resnimi izzivi na področju javnega zdravja, med katerimi izstopa čezmerno uživanje alkohola, sladkih pijač in tobačnih izdelkov. Ti izzivi neposredno prispevajo k bremenu kroničnih nenalezljivih bolezni, ki ne le poslabšujejo kakovost življenja prebivalcev, temveč tudi močno obremenjujejo zdravstveni sistem. Nekateri so prepričani, da bi morali zakonodajo celo zaostriti, tudi za sladke pijače.
Tednik Reporter je pred dnevi izpostavil primer Velike Britanije, kjer po novem sistemu pijače z vsebnostjo do pet miligramov sladkorja niso obdavčene. Posledično je industrija spremenila recepture pijač, kar je privedlo do izdelave številnih pijač z nizko vsebnostjo sladkorja. Potrošniki so te izdelke začeli pogosteje kupovati, kar je imelo pozitiven učinek na njihovo zdravje.
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se