Najdražje gorivo smo točili sredi leta 2022, cene so bile pod evrom pred skoraj 20 leti
Brez nafte, pa čeprav si zagovorniki zelenega prehoda za vsako ceno želijo drugače, v sodobnem svetu ne gre. Tudi pri mobilnosti ne, saj električni avtomobili še zdaleč ne izpolnjujejo visokih pričakovanj. To pa pomeni, da nafta ostaja strateška surovina, na račun katere služijo trgovci in tudi država. Gorivo je namreč vse prej kot poceni, v preteklosti pa je bilo celo dražje kot danes.

Kot velja že nekaj časa, cene naftnih derivatov izračunavajo na podlagi metodologije, ki temelji na gibanju cen naftnih derivatov na svetovnem trgu in gibanju tečaja dolar-evro. Modelske cene se izračunavajo na podlagi 14-dnevnih povprečij cen mineralnih naftnih derivatov.
Spet enake cene na vseh črpalkah
Cene pogonskih goriv so bile do 17. julija regulirane le na bencinskih črpalkah zunaj avtocestnega križa, od tega datuma dalje pa so izenačene cene na vseh bencinskih servisih po državi, torej na avtocestnem omrežju in zunaj njega. To pa je takrat zelo razburilo naftne trgovce.
A kaj nam lahko povedo podatki iz preteklosti? Kako drago gorivo smo točili nekoč in koliko smo morali za liter bencina, dizla ali kurilnega olja odšteti takrat. Že hiter pogled v statistiko cen nam pove, da dejansko naftni derivati zadnjih skoraj 20 let nikoli niso bili posebno cenovno ugodni.
Za manj kot en evro smo lahko točili leta 2007, ko je liter bencina stal še dobrih 90 centov, liter dizla celo pod tem zneskom, kurilno olje pa je stalo vsega 52 centov. A že sredi tega leta so cene prebile magično mejo enega evra, bencin marca 2007, dizel pa novembra tega leta.

Najdražje je bilo leta 2022
Vmes je bila cena v letih 2008 in 2009 občasno spet manj kot en evro, v tem času je postajalo dizelsko gorivo tudi že dražje od bencinskega.
Če upoštevamo takratne razmere pri plačah in kupni moči, je tudi ta en evro in več že močno načel denarnico vsakega voznika avtomobila. Zares pa je postalo drago nekaj let kasneje, že leta 2012 in 2013 je bencin stal 1,50 evra in več, dizel je bil z 1,40 evra le malenkost cenejši, leta 2015 pa se je cena spet spustila na okoli 1,30 evra na liter pri bencinu in 1,20 evra pri dizlu.
Te cene so nekako vzdržale do korone leta 2020, ko je država ceno obeh goriv zamrznila pri enem evru na liter, po letu 2022 pa se je pravi stampedo rasti cen šele dobro začel. Najdražje smo, po podatkih ministrstva za okolje, točili gorivo junija 2022. Takrat je liter 95-oktanskga bencina stal 1,755 evra, liter dizla pa celo 1,848 evra. Tako visoke cene so sicer vztrajale le kakšen mesec in se nato spet spustile proti 1,30 evra na liter, večino letošnjega leta pa smo pri 1,40 evra za obe vrsti goriva, čeprav smo leto 2025 začeli s cenami pri 1,50 evra na liter.

Okoljska dajatev se je zelo povišala
Po podatkih ministrstva za okolje, ki smo jih našli pa portalu Energetika, so se cene naftnih derivatov za pogon motornih vozil v Sloveniji v drugem četrtletju (april–junij) 2025 celo znižale. »Glede na preteklo četrtletje so bile maloprodajne cene bencinskega goriva nižje za pet odstotkov, dizelskega pa za sedem odstotkov. Maloprodajna cena kurilnega olja za ogrevanje se je v treh mesecih znižala za deset odstotkov,« so zapisali na ministrstvu.
Povprečne maloprodajne cene so v omenjenem obdobju letošnjega leta znašale 1,457 evra na liter za 95-oktanski bencin, 1,484 evra za standardno dizelsko gorivo in 1,063 evra kurilno olje.
Septembra 2024 so povišali tudi okoljsko dajatev CO2; sprememba je za bencinsko in dizelsko gorivo ter kurilno olje na letni ravni znašala +78 odstotkov.
E-novice · Novice
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se