Beda in kaos na novomeški avtobusni postaji - ropi, spopadi ...



Človek, še posebej, če je Novomeščan, ni presenečen nad dogajanjem na glavni avtobusni postaji. Pojavilo se je več anonimk, v katerih avtorji pišejo o številnih nasilnih primerih in tatvinah, ne le na postaji, ampak tudi drugje. Da je tovrstna praksa na avtobusni postala stalnica, potrjujejo številni sogovorniki, med njimi so mladina, starejši ljudje in tudi policisti. Na Policijski upravi Novo mesto pravijo, da zaznavajo več kršitev javnega reda in miru ter da so na območju nadpovprečno prisotni, vendar to še zmeraj ne prepreči tovrstnih dejanj. Teh ni namreč nič manj, nasprotno, pojavljajo se vseskozi in postala so nekakšen zaščitni znak predela ob Topliški cesti, katerih se meščani ne moremo nikakor znebiti. Logično, saj so postajo vzljubile nekatere skupine prebivalstva, katerim je cilj kaos, povzročanje nasilja in uničevanje lastnine. Med njimi je veliko Ciganov (Romov), občasno pa nastopijo tudi drugi. Ob tem je potrebno poudariti, da je vsakršno nasilje nesprejemljivo. Vsak, ki povzroča nerede in druge nevšečnosti mora biti naš sovražnik.
Sramota v polnem pomenu besede
Pretepanje ljudi, izsiljevanje za denar in mobilne telefone, povzročanje neredov, spopadi v nočnem času, uporaba solzivca (!) je le nekaj izmed dejanj na novomeški avtobusni postaji. Ja, prav ste slišali, vse to se dogaja na območju, ki bi moralo biti namenjeno druženju ljudi, kjer bi le ti lahko v miru počakali na avtobus ali pa zgolj pogledali vozni red. Naravnost nedopustno je, da stičišče potnikov, kakor bi lahko drugače rekli postaji, predstavlja veliko nevarnost za meščane, turiste in druge obiskovalce. Projekt ZA Novo mesto je na to že opozarjal, a spremenilo se ni ničesar, kajti vse se nadaljuje, vse gre po starem naprej. Psi lajajo in karavana gre dalje. Ob tovrstnih dogodkih ponavadi s prstom pokažemo na policijo, saj je njen odziv pogosto medel ter počasen, vendar se moramo vprašati, ali je policija res edini dejavnik, da se omenjeni negativni procesi kar vlečejo in vlečejo naprej. Policisti popisujejo, izrekajo denarne globe, izvajajo pridržanje, a je to le gašenje požara. Vidimo lahko, da že kaznovane osebe brez težav ponavljajo stvari, zaradi katerih so bile kaznovane. Policija deluje predvsem potem, ko so bila dejanja že storjena, kar je v skladu z zakonskimi okviri, zato nam je lahko jasno, da ta ne bo rešila težav na glavni avtobusni postaji. Mi moramo razmišljati drugače, to pomeni, da do takih dejanj sploh ne bo prišlo in v tej smeri je potrebno iskati rešitve.
Ključ za boljšo varnost na postaji je v njej sami, kajti njene značilnosti (zanemarjenost, propadanje) kar same kličejo po nasilju in vandalizmu. Zavedati se moramo, da so leta tovrstne prakse naredile svoje in danes moramo to reševati in ne odlagati v daljno prihodnost. A tu nastane v grlu velik cmok. Dejstvo je, da postaja nima upravljavca, ki bi skrbel za vzdrževanje in vse ostalo potrebno za normalno delovanje objekta, pa čeprav bi ga zakonsko morala imeti, saj ima več kot dva etažna lastnika. Teh je namreč cel kup (po nekaterih podatkih jih je 12), ki se nikakor ne morejo dogovoriti o ničemer. Še več, nekateri sploh še niso uredili lastniških razmerij, torej niso vknjižili lastninske pravice, zato so določeni prostori napisani še na stare lastnike. Zakon tudi navaja, da če ne pride do dogovora o upravljavcu, se le tega lahko zahteva po sodni poti, vendar ta postopek je dolgotrajen. Kakor smo seznanjeni, sicer potekajo aktivnosti o izbiri upravitelja, a rezultatov ni, stanje postaje pa je vse slabše. Pri vsem tem še zmeraj ni rešeno vprašanje zloglasne gradbene jame, ki je del stečajne mase novomeškega Reala. Kdaj bo postopek zaključen ter jama tako prodana novemu lastniku, ni znano.
Neodgovorni lastniki
Ustavimo se še enkrat pri zasebnih lastnikih prostorov na postaji (gre tako za fizične kot pravne osebe). Ti imajo seveda svoje interese in sprejemajo odločitve, ki so njim v prid. Vse lepo in prav, vendar kaj ko se za postajo ne zmenijo, njih to ne zanima, oni po vsej verjetnosti ne uporabljajo javnega prevoza, so pa vseeno lastniki in kot taki imajo neko odgovornost. Lastništvo namreč prinaša tudi odgovornost in dolžni so poskrbeti za nekaj minimalnih ukrepov, s katerimi bi zajezili nasilje na postaji. Ob vsem tem imamo tu še občino, ki ima sicer res manjšinski del samega objekta (skladišče in sanitarije), pa bi kljub temu morala vložiti precej več napora v reševanje težav. Veste, govorjenje, da je to stvar zasebnikov ne vzdrži, saj se javni potniški promet in avtobusna postaja še kako tičejo ljudi zaposlenih na Mestni občini Novo mesto. Če imamo problem, bi se morali pogovarjati. Pa ne le enkrat, temveč dan za dnem dokler ne bi prišli do rešitve. Sestanki, predlogi in ideje bi se morale vrstiti. Drži, da je zadeva zapletena, kljub temu pa bi z vztrajnostjo in voljo lahko prišli do rešitev (beri obnove).
Adut v rokavu
Jasno nam je, da hitre obnove ni moč zagotoviti zaradi vseh naštetih težav in to še nekako razumemo. Ne moremo pa razumeti nasilnih dejanj, ki se odvijajo na postaji. To meščani enostavno ne moremo sprejeti in naša naloga je zahtevati ureditev razmer. Če občina nima velike besede glede same stavbe, pa je lastnik celotnega platoja (parkirišča), nekaterih stopnišč, peronov ter tudi prostora pod postajo (med glavnim nepokritim stopniščem in Topliško cesto). Gre za parcelo 1393/3 (katastrska občina 1484 Šmihel pri Novem mestu), s katero občinarji prosto razpolagajo. Z nekaj ukrepi na njej bi lahko zadeve močno umirili:
•Javna razsvetljava. V večernem času je območje parkirišča in stopnišč slabo osvetljeno. Dodatno težavo predstavlja gradbena jama, ki je ograjena in tako še dodatno temni prostor. S popravilom nekaterih postavljenih svetilk in namestitvijo nekaj novih, bi bil predel veliko bolj osvetljen. Dokazano je, da več svetlobe odganja storilce kaznivih dejanj.
•Nadzorne kamere. S postavitvijo nekaj kamer na parkirišču in območjem pod stopniščem bi močno zmanjšali prisotnost nekaterih skupin prebivalstva.
•Prisotnost fizičnega varovanja. Pri projektu ZA Novo mesto smo prepričani, da bi morali v času delovnega tedna med 7. in 15. uro na peronih postaje zagotoviti varnostnika, kajti razmere to preprosto zahtevajo. Stroške bi si porazdelila občina in podjetje Veolia (koncesionar), kateremu bi moral biti prvi cilj zagotovitev varnosti za njihove potnike.
S temi ukrepi bi močno zmanjšali številno nasilnih dejanj. Seveda sta dva od ukrepov nekoliko dražja, a sta enostavno nujna. Dovolj let je minilo, dovolj kraj in pretepov je bilo že storjenih, da bi to morali storiti. Konec koncev se povzroča tudi škoda v obliki vandalizma, kar ravno tako stane. Le spomnite se, kolikokrat so bila razbita stranišča in še številne druge reči. Občina bo sedaj hitela razlagati, kaj vse je storila. Obnovljena so bila stranišča, poskuša se določiti upravljavca, opravljajo se pogovori … Drži, vendar to je za Novo mesto, gospodarsko in upravno središče Dolenjske odločno premalo.
ZA Novo mesto, spletna stran: http://zanovomesto.si
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se
