Svet24
© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o. - Vse pravice pridržane.
V Srbiji
Čas branja 4 min.

Zakon o varnosti v prometu: Višja plača, višja kazen za prometne prekrškarje?


D.K.
7. 4. 2025, 08.52
Deli članek
Facebook
X (Twitter)
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

V Srbiji pripravljajo prenovljen zakon o varnosti v cestnem prometu. Predlagani ukrepi v novem zakonu vključujejo trajen odvzem vozila, alkoholne blokade za preverjanje prisotnosti alkohola in spremembe vrst vozniških dovoljenj. Preverite, koga čakajo najstrožje kazni, kot jih v Srbiji še ni bilo.

promet avto Beograd Srbija
Profimedia
Fotografija je simbolična

V Srbiji je v teku priprava novega zakona o varnosti v cestnem prometu, ki naj bi bil dokončan do konca leta 2025, nato pa bo sledil postopek sprejetja. Državljani Srbije pa imajo možnost, da podajo konkretne predloge za njegovo izboljšanje. Do zdaj je Agencija za varnost v cestnem prometu (ABS) prejela več kot 150 predlogov, vsakega pa obravnava delovna skupina, ki jo sestavljajo predstavniki policije, ministrstev, akademskih in znanstvenih ustanov, nevladnih organizacij ter sodstva.

Kot za srbski portal Blic pojasnil Milan Ilić, svetovalec direktorja Agencije za varnost v cestnem prometu, novi zakon pripravljajo iz dveh razlogov. Prvi je uskladitev s predpisi Evropske unije, drugi pa odprava pomanjkljivosti obstoječega zakona, s ciljem izboljšanja varnosti in zmanjšanja števila prometnih nesreč s hudimi posledicami.

"Ustanovljena je bila delovna skupina, ki jo vodi ministrstvo za notranje zadeve, sestavljajo pa jo vsi subjekti prometne varnosti, od ministrstev, prek fakultet, nevladnih organizacij, društev, v ta proces sta vključena tudi sodstvo in tožilstvo,” je povedal Ilić.

Blic ob tem še poroča, da obstaja kar 18 sprememb, o katerih potekajo razprave in naj bi bile vključene v novi zakon o varnosti v cestnem prometu. 

Trajen odvzem vozila

Ena izmed najstrožjih novosti se nanaša na možnost trajnega odvzema vozila voznikom, ki večkrat storijo hujše prometne prekrške. "V praksi se je dogajalo, da so isti vozniki po skrajšanih postopkih zelo hitro znova dobili nazaj vozilo, ki jim je bilo predhodno odvzeto, in so nadaljevali z nevarnim vedenjem. Novi zakon predvideva ostrejšo reakcijo sistema," pravi Ilić.

Po novem bi vozniki, ki večkrat storijo enake hude prekrške in so že dvakrat pravnomočno obsojeni, ostali brez svojih avtomobilov trajno, ne več samo začasno za dve leti.

Veliko pozornosti v javnosti so pritegnile tudi tako imenovane alkoholne blokade

Podatki agencije kažejo, da je alkohol prisoten pri voznikih v približno 11 % prometnih nesreč s poškodovanimi osebami. Predlog je uvedba tako imenovanih alkoholnih blokad, ki onemogočajo zagon vozila, dokler voznik ne dokaže, da nima alkohola v telesu. Še posebej razmišljajo o obvezni vgradnji teh naprav za večkratne kršitelje.

Alkoholna blokada  je naprava, ki vozniku omogoča vožnjo avtomobila z določenimi omejitvami. Takšna naprava je nameščena v vozilu, pred vključitvijo kontakta pa mora voznik pihniti v določen del kompleta. Na tej točki ga preizkusijo z alkotestom. Če koncentracija ne preseže 0,1 ppm, se bo motor normalno zagnal. Če je navedena meja presežena, se vžig ne bo odzval na obračanje ključa. 

Sprememba oblike vozniškega dovoljenja za mlade voznike

Mladi vozniki ne bodo več imeli poskusnega vozniškega dovoljenja v dosedanji obliki. Namesto tega bodo prejeli standardno vozniško dovoljenje s posebno kodo, ki bo označevala omejitve, veljavne na ozemlju Srbije. "Na ta način bodo mladi vozniki lahko vozili tudi v tujini, kar do zdaj ni bilo mogoče. Ta sprememba je rezultat številnih zahtev mladih in njihovih staršev," je pojasnil Ilić.

Strožje kazni za neuporabo varnostnega pasu

Po raziskavi ABS obstaja velik potencial za povečanje uporabe varnostnega pasu z uvedbo strožjih kazni – ne samo za potnike, temveč tudi za voznike, če potniki niso pripeti. Načrtuje se, da bodo vozniki osebnih vozil odgovorni tudi v primeru, če potniki v njihovem vozilu niso pripeti. "Biti moramo pogumni in pragmatični z novimi rešitvami, če to lahko reši vsaj eno življenje v prometu," poudarja Ilić. Tako po besedah Milana Ilića obstaja možnost, da bo tudi ta sprememba vključena v nov Zakon o varnosti v cestnem prometu.

Kaj vse so predlagali državljani?

Ko gre za predloge državljanov, ki so jih poslali na e-naslov ABS, jih je bilo več kot 150, razvrščeni pa so bili v več skupin. "Nekateri so že vključeni v osnutek zakona, vsi pa se obravnavajo v delovni skupini," pravi Ilić.

"Državljani sami predlagajo večjo varnost skozi usposabljanje in izobraževanje udeležencev v prometu. To je za nas signal, da je treba poostriti postopke izobraževanja, torej pripravljalni pouk za voznike," je dodal. Prav tako so državljani predlagali digitalizacijo prijave prekrškov in učinkovitejši nadzor prometa s strani prometne policije. "Državljani prepoznavajo sodobne tehnološke napredke, umetno inteligenco in kamere ter menijo, da bi digitalizacija lahko pospešila postopke in na ta način kaznovala tiste, ki ogrožajo druge udeležence," je navedel Ilić.

Prilagoditev kazni višini dohodka 

Državljani so prav tako izpostavili, da si želijo, da bi bile kazni prilagojene višini dohodka kršitelja prometnih predpisov. "Kar pomeni, da če ima nekdo plačo milijon dinarjev in stori prometni prekršek, naj bo njegova kazen bistveno višja v primerjavi z nekom, ki ima plačo 50.000 dinarjev," je pojasnil Ilić.

Med drugim državljani predlagajo tudi uvedbo LED signalizacije na prehodih za pešce. Obvezno opravljanje izpita za vožnjo koles in električnih skirojev. Strožje kazni za objestne voznike, ki s svojim vedenjem neposredno ogrožajo varnost drugih v prometu, še piše Blic. 


© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o.

Vse pravice pridržane.