© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o. - Vse pravice pridržane.
Čas branja 2 min.

Talne oznake veljajo za eno najugodnejših rešitev, toda ali so varne?


Andraž Zupančič
10. 9. 2025, 05.36
Posodobljeno
09:29
Deli članek
Facebook
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

Talne oznake so v očeh zakona enakovredne drugim primerljivim prometnim znakom, torej bi jih morali tako obravnavati tudi vozniki.

talne oznake, barvanje, cesta
Andraž Zupančič
Barvanje talnih oznak zahteva nekaj znanja.

Sicer so cenejše od običajnih znakov, ki jih je veliko na naših cestah, a vzdrževanje zahteva nekaj več potrpežljivosti, tako delavcev, ki se morajo smukati med švigajočimi vozili, kot voznikov, ki se jezijo zaradi zastojev ob takšnem delu na cesti.

Bralec nas je opozoril na eno od cest v okolici Ljubljane, kjer bi po njegovem mnenju zaradi varnosti morali narisati sredinske črte ali vsaj črte ob robu vozišča, vendar jih niso. Na občini Ljubljana ob tem svetujejo, naj se prebivalci, če menijo, da nekaj ni dobro označeno, obrnejo na upravljavca ceste, torej v tem primeru kar na občino.

»Če gre za enostavnejše primere, kot je opozorilo zaradi poškodbe prometnega znaka ali talne oznake (dotrajana oznaka, podrt znak, odtujen znak …), je najhitrejša pot posredovanje elektronskega sporočila na spletni portal pobude meščanov. Naj še povemo, da sta sicer upravljavca avtocest in hitrih cest ter drugih državnih cest Dars oziroma DRSI.« Dodajajo, da so na odseku, ki zanima bralca, postavljeni prometni znaki in ob obeh straneh vozišča nameščeni cestni smerniki, beli stebrički z odsevnim elementom ter črno kapo.

talne oznake, barvanje, cesta
Andraž Zupančič
Tudi vrsta barve je natanko določena.

Poceni, a v dežju tudi spolzko

Talne oznake veljajo za eno najugodnejših rešitev, kako voznike opozoriti na red na cesti. Naloga teh oznak je tudi, da »delujejo« tudi ponoči, torej vsebujejo delce, ki odbijajo svetlobo. A so bile tudi tarča ostrih kritik, saj naj bi bile v dežju spolzke, torej naj bi onemogočale varno vožnjo in zaviranje. Z leti se je kakovost barv izboljšala, tako da danes ne bi mogli reči, da veljajo za spolzke, a vseeno se jim velja izogniti, če je le mogoče.

Prometna signalizacija, med katero spadajo tudi talne oznake, je natanko določena s pravilnikom o prometni signalizaciji, ta pa določa namen, vrste, pomen, obliko, barvo, velikost, lastnosti in postavljanje prometne signalizacije ter prometne opreme na javnih in nekategoriziranih cestah, ki se uporabljajo za javni cestni promet.

895802_048-slepi2.jpg
Petra Vidrih
Največ talnih oznak zarišejo ob označevanju prehodov za pešce.

Vzdolžne in prečne, tankoslojne ali debeloslojne

Preberite še

V osnovi horizontalno prometno signalizacijo delimo na vzdolžne označbe na vozišču, prečne označbe na vozišču in druge označbe na vozišču. Sem spadajo še označbe na kolesarskih stezah ter označbe na površinah za mirujoč promet (parkirišča).

Poznamo pa tudi več oblik oznak. Kot pravijo strokovnjaki, sta tako tankoslojna kot debeloslojna horizontalna cestna signalizacija eno od najučinkovitejših in cenovno sprejemljivih sredstev za izboljšanje varnosti v prometu. Predvsem debeloslojne strukturne oznake, ki v zadnjem obdobju vse bolj nadomeščajo običajne oznake, omogočajo boljšo vidljivost ponoči ob dežju. Debeloslojne strukturne oznake omogočajo tudi izdelavo površin z zvočnim opozorilom za voznika in boljšimi antidrsnimi lastnostmi. V primerjavi z običajnimi barvami so debeloslojne plastike dražje za enako površino.

281-PESCI_DEBELI_ANK.jpg
Alenka Penjak
Sodobne barve so tudi v dežju manj spolzke, a previdnost ne bo nikoli odveč.

Za vsako cesto prilagojene oznake

Na avtocestah, hitrih cestah, cestah, na katerih povprečni letni dnevni promet presega 10.000 vozil, ter na krožnih križiščih morajo biti vzdolžne in prečne označbe na vozišču izdelane iz materialov za debeloslojne označbe. Iz materialov za debeloslojne označbe morajo biti izdelane tudi označbe za zaznamovanje mest na vozišču, na katerih so izvedene trajne fizične ovire za umirjanje prometa.Na področju mestne občine Ljubljana obsega horizontalna prometna signalizacija več kot 100.000 kvadratnih metrov prečnih označb in okoli 20.000 kvadratnih metrov vzdolžnih označb.

V Ljubljani v povprečju pobarvajo približno 63.000 kvadratnih metrov talnih oznak, za kar porabijo okoli 45.000 kilogramov barve. Po njihovih podatkih naj bi sicer imeli v Sloveniji daleč največ zarisov prehodov za pešce, trenutno najmanj pa oznak za omejitev hitrosti na 10 kilometrov na uro. Cena talnih oznak se giblje med 8 in 15 evri na kvadratni meter.

E-novice · Novice

Prijavite se na e-novice in ostanite na tekočem z najpomembnejšimi dogodki doma in po svetu.

Hvala!

Vaša prijava je bila sprejeta.


© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o.

Vse pravice pridržane.