Več evropskih držav je že uvedlo popolno prepoved uporabe mobilnih naprav v času šolskega pouka, medtem ko Slovenija nima enotnega pristopa k reševanju tega vprašanja. Urejanje uporabe mobilnih naprav je prepuščeno posamezni šoli. Te področje urejajo s pravili šolskega reda pa tudi s hišnim redom in vzgojnimi načrti. Na ministrstvu za vzgojo in izobraževanje so za STA minuli teden zapisali, da glede uporabe mobilnih telefonov v šolah "načrtujejo sistemske spremembe", podrobnejših pojasnil pa niso posredovali.
Po Evropi številne šole uvajajo prepovedi ali omejitve uporabe mobilnih telefonov zaradi vse večje bojazni pred negativnim vplivom na duševno zdravje mladih in socializacijo ter pred spletnim nasiljem. Poenotenih predpisov na ravni EU ni, vendar je julija predsednica Evropske komisije Ursula von der Leyen opozorila na problematiko in obljubila, da bo ukrepala, navaja v sredo objavljeni prispevek Evropskega novinarskega središča (ENR).
Slovenske šole z različnimi pristopi
Kot je za STA pojasnila Mojca Mihelič, predsednica Združenja ravnateljev in pomočnikov ravnateljev, ki vključuje osnovne in glasbene šole, večina slovenskih osnovnih šol rabo mobilnih telefonov že opredeljuje v šolskih redih. Po njenih besedah večina šol elektronske naprave dovoljuje za šolsko rabo, a na različne načine. Nekatere šole uporabo popolnoma prepovedujejo, ponekod morajo učenci naprave ob prihodu oddati na za to predvideno mesto, nekatere šole dovoljujejo naprave v torbah, če ne motijo pouka, ponekod je dovoljena uporaba naprav pod nadzorom, je pojasnila Mihelič.
"Če je šola prostor učenja in če učenci ne dobijo lekcije o pametni rabi elektronske naprave doma, je dobro, da se tega naučijo v šoli," je dejala. Sicer učencem sporočamo, da je ta naprava le igrača. Če pa je eden od virov učenja splet, je smiselno, da se učenec tega nauči na svoji napravi, meni. Na vprašanje, ali bi bilo prav, da ministrstvo uporabo mobilnih telefonov oziroma elektronskih naprav uredi na sistemski ravni, je Mihelič odgovorila, da je po mnenju večine članov združenja prav, da ministrstvo odredi, kje je meja, vendar lahko šole znotraj te meje določijo svoja pravila.
Pristop je podoben v srednjih šolah. Predsednica Zveze srednjih šol in dijaških domov Slovenije Nives Počkar je za STA pojasnila, da se večina srednjih šol v šolskih pravilih odloči za omejitve, sicer dijaki med poukom telefone uporabljajo za zabavo, snemajo z njimi in pouku ne sledijo. Popolna prepoved uporabe telefonov v šolah po njenem mnenju ni smiselna, saj lahko telefon uporabljajo tudi za potrebe pouka, bistveno pa se ji zdi, da se mlade nauči, kaj je primerno. "Temu vzgojnemu momentu bi dala večji pomen," je poudarila. V šolah po njenih besedah tudi ne bodo mogli mimo umetne inteligence, zato se ji zdi bolj smiselno, da se dijaki naučijo, kako naj se telefon uporablja za pravo stvar.
"Seveda je najlažje prepovedati uporabo, vendar je tisto, kar je prepovedano, najslajše. Nagibam se k temu, da bi dijake naučili, kaj je smiselno in kaj ne, ter da bi telefone tudi uporabljali pri pouku, če je to potrebno," je pojasnila Počkar. Sama ne vidi možnosti ureditve tega področja na sistemski ravni, lahko pa to naredi vsak učitelj pri svojem predmetu. "Učitelj, ki ima več avtoritete, s telefoni nima težav," je dodala.
Tudi nekatere raziskave, med njimi je projekt Nordijske osnovne šole, ki ga izvaja Univerza v Helsinkih, dokazujejo, da je povezava med mobilnimi telefoni, šolskim življenjem in učnimi dosežki bistveno bolj zapletena in da je treba o uporabi mobilnih telefonov razpravljati širše, ne le kot o motečih dejavnikih v šolskem procesu. Velja pa, da je več študij opozorilo na skrb vzbujajoče povezave med čezmerno uporabo zaslonov in negativnim vplivom na duševno zdravje in učno uspešnost otrok in mladostnikov.
Več evropskih držav je že uvedlo prepovedi ali omejitve
Čeprav se Evropa vse bolj zaveda negativnih učinkov uporabe družbenih medijev in mobilnih telefonov med mladimi, ni poenotenih predpisov za države članice na ravni EU, pač pa se pravila razlikujejo po posameznih državah. Več evropskih držav je že uvedlo prepovedi mobilnih telefonov v šolah ali omejitve njihove uporabe v šoli. Med njimi so Belgija, Francija, Nizozemska, Italija, Španija in Grčija.
Šole na Nizozemskem so s septembrom uvedle popolno prepoved uporabe mobilnih telefonov po vsej državi. Telefoni so bili v učilnicah srednjih šol prepovedani od začetka leta, ukrep pa so z začetkom novega šolskega leta uvedli tudi v osnovnih šolah. Telefoni se še vedno lahko uporabljajo v razredu, če so potrebni za izvedbo pouka ali če so učenci od njih odvisni iz zdravstvenih razlogov oziroma zaradi invalidnosti, navaja ENR.
V 180 šolah v Franciji medtem pri otrocih med enajstim in petnajstim letom preizkušajo sistem prepovedi uporabe mobilnih telefonov ves šolski dan. Poskus tako imenovane "digitalne pavze" zajema več kot 50.000 učencev in je nekakšen pilotni projekt pred odločitvijo o uveljavitvi takšnega sistema z letom 2025 po vsej državi.
V Belgiji so s tem šolskim letom v več sto francosko govorečih šolah v Bruslju in Valoniji v učilnicah prepovedani mobilni telefoni, navaja ENR. V nizozemsko govoreči regiji Flandriji splošna prepoved telefonov v šolah ne velja, vendar so se nekatere šole odločile, da jo bodo vseeno uvedle.
V Italiji je vlada s tem šolskim letom prepovedala mobilne telefone v učilnicah. Tablice in računalniki se lahko še vedno uporabljajo ob soglasju učiteljev.
V Španiji, kjer so prepovedi in omejitve mobilnih telefonov v šolah že uvedle nekatere avtonomne skupnosti, je letos državni šolski svet soglasno odobril prepoved uporabe mobilnih telefonov v osnovnošolskem izobraževanju in omejitve za srednješolsko izobraževanje, tako da so šole ukrepe začele izvajati tudi drugod po državi. V Grčiji morajo učenci med poukom mobilne telefone ves čas hraniti v šolskih torbah.