Otroci so nepredvidljivi

Kakšna je varnost na cestah ob prvem šolskem dnevu?

Andraž Zupančič
2. 9. 2024, 06.16
Posodobljeno: 20. 10. 2024, 08.16
Deli članek:

Počitnic je konec, otroci so spet v šolah in tako seveda tudi na cestah. Spomini na proste dni so še sveži in temu primerno so najmlajši razigrani tudi na poti v šolo in domov ter ob prostih popoldnevih. Manj pozornosti pa pomeni več tveganja v prometu, zato moramo biti odrasli udeleženci prometa še bolj strpni in previdni. Ta recept se je pri nas že dobro uveljavil, tako govori tudi statistika.

Bobo
Opozarjanje je nujno, tako voznikov kot otrok.

Na Agenciji za varnost prometa (AVP) so zato zagnali nacionalno preventivno akcijo Varno v šolo, ki bo trajala ves prvi teden pouka, v njej pa sodelujejo tudi različna ministrstva, občine, policija in še bi lahko našteli. Statistika o nesrečah z udeležbo otrok pa bi bila lahko boljša. Letos je bilo do 19. avgusta v prometnih nesrečah udeleženih 320 otrok, starih do 14 let, ki so utrpeli posledice. V tem obdobju so življenje izgubili trije otroci, in sicer voznik motornega kolesa in potnika v vozilu, prav tako so v prometnih nesrečah lani umrli trije otroci. »Podatki kažejo, da se povečuje število poškodb, trend je opazen že nekaj let,« pravijo na AVP.

Kako pa je na prvi šolski dan in v prvem tednu pouka? Na policiji so navedli nekaj podatkov. Leta 2021 je bilo v tem obdobju v nesrečah udeleženih sedem otrok, med njimi je bila žal tudi smrtna žrtev, štirje pa so se lažje poškodovali. Leto kasneje je bilo udeleženih osem otrok in pet lažje poškodovanih, lani pa je bilo udeleženih deset in prav tako deset lažje poškodovanih.

Otroci so nepredvidljivi

Zato morajo pri zagotavljanju prometne varnosti, ne le ob začetku šole, sodelovati tako rekoč vsi, od otrok in staršev do šol, voznikov in države. Na AVP so prepričani, da lahko varnost na šolskih poteh zagotavljamo le z odgovorno in strpno udeležbo v prometu. Otroci so namreč v prometu slabše vidni in predvsem nepredvidljivi, vozila opazijo kasneje in še ne znajo dobro presoditi njihove oddaljenosti ter hitrosti. Kot pravijo strokovnjaki, njihova ravnanja usmerjajo predvsem radovednost, čustva in dogajanje okoli njih, manj pa razum, zato morajo biti vozniki nanje vselej pozorni in jim vedno prepustiti prednost na prehodih za pešce.

Tradicionalno pri prečkanju cest pomagajo tudi prostovoljci, nekateri otroke spremljajo tudi na šolskih prevozih, kjer jih poučijo o pravilnem ravnanju na avtobusu in opozarjajo na pravilno pripenjanje. Več kot 150 občin je pri AVP tudi naročilo preventivna gradiva, nekaj občin pa je samih kupilo kresničke za svoje prvošolce.

Bobo
V povprečju nismo slabi pri varnosti otrok na cestah, a žal se dogajajo tudi tragične nesreče.

Vloga voznikov še posebno pomembna

Že pred začetkom pouka so ponekod šole in občine same pregledale šolske poti, tu je še policija, ki pregleduje prometno signalizacijo v bližini šol in na šolskih poteh, policisti pa tudi obiskujejo nekatere osnovne šole in skupaj z ravnatelji ter mentorji prometne vzgoje na roditeljskih sestankih starše prvošolčkov seznanjajo z nevarnostmi. Za voznike pa je pomemben podatek, da policija v okolici šol poostreno nadzira promet, kar se je do zdaj izkazalo za dober ukrep. Umirjanje prometa je še posebej pomembno v prvih dneh pouka, policisti pa so osredotočeni tudi na nošenje rumenih rutic, opremljenost in uporabo koles in e-skirojev, uporabo varnostnih pasov za otroke v avtomobilih in še kaj.

Vozniki morajo posebej paziti na otroke v prometu, zato je nujno, da so na območjih šol in šolski poti res previdni in prilagodijo hitrost; pri AVP še opozarjajo, naj se dosledno odpovedo uporabi mobilnih telefonov ali drugih pripomočkov, ki lahko odvrnejo pozornost s ceste. »Vzdržujte primerno varnostno razdaljo in predvidevajte prometne situacije, kadar ste v bližini šol, vrtcev in v naseljih,« jim polagajo na srce pri AVP.

Statistika govori Sloveniji v prid

Po podatkih evropskega sveta za varnost v prometu ETSC je Slovenija med najvarnejšimi na področju prometne varnosti otrok do 14. leta. Leta 2011 je pri nas umrlo šest otrok, leta 2021 trije, v letu 2018 pa niti eden. Poleg Slovenije samo še na Norveškem, Švedskem, Slovaškem in v Estoniji število umrlih otrok v prometu vsako posamezno leto v zadnjih desetih letih ni preseglo deset. »V Sloveniji upad smrtnih žrtev med otroki v prometu znaša dobrih deset odstotkov, v EU pa je bil upad v zadnjih desetih letih petodstoten,« dodajajo na AVP.