»Stanje v naši vasi je tako, da bi nam morali v Kopru najti stolpnico in nas vse preseliti vanjo. Saj nas je približno za en blok, nič več. In potem bi imeli mir. Kajti tukaj, na lastnih dvoriščih, ga nimamo,« je težave prebivalcev vasi Podpeč zaradi prometa v turistični sezoni opisal Mavricij Kocjančič. »Ob petkih, sobotah in nedeljah ne moremo priti na cesto. Promet popolnoma blokira cesto skozi vas, potem vsi trobijo, se jezijo, izstopajo iz avtov, preklinjajo, pa vozijo vzvratno, pri tem podrsajo avto, kak vogal hiše in tako naprej. Stanje je neznosno.«
Po Kocjančičevih besedah se je vse skupaj začelo pred približno petimi leti, ko je nekdo v Googlovi navigaciji označil regionalno cesto tretjega reda R3/624 od Predloke do Rakitovca kot primerno za tranzitni promet. Od takrat turiste, ki ob zastojih na mejnih točkah iščejo najkrajšo pot predvsem iz Buzeta do Trsta, navigacije vodijo pod Kraškim robom namesto na Sočergo. 15,5 kilometra dolga cesta pod Kraškim robom pa je vse prej kot primerna za tranzitni turistični promet.
Rešujejo jih s traktorji
Kocjančič pravi, da to v resnici ni cesta, ampak vaška ulica, vsaj skozi njihovo vas. Tam je najožja, poteka tudi pod železniško progo, tako da večji tovornjaki sploh ne vozijo po njej, ampak do Rakitovca in Zazida uporabljajo cesto iz Movraža. Podobno ozka in ovinkasta je ta cesta tudi v Bezovici in Zazidu, nekoliko manj v Loki, od Zazida naprej pa se teren okrog ceste odpre. Od šestih vasi pod Kraškim robom se cesta izogne le Rakitovcu, vodi pa mimo nekaj hiš novega dela Rakitovca.
»Teh turistov je vsako leto več. Tudi s kamperji, prikolicami, z vsem. Policije ni; če jih kličemo, nam rečejo, da ne morejo nič. Najhujše je ob sobotah od osmih zjutraj do treh popoldne. Koliko sem jih že vlekel s traktorjem, ko so se zagozdili ali pa nasedli na cestni rob sredi vasi … Ob sobotah bi v vas prej prišli z 'mušo' kot z avtom,« nam pripoveduje Kocjančič in dodaja, da cesta skozi Podpeč ni široka niti toliko kot en pas običajne ceste. Država in občina pa jim že 20 let mečeta pesek v oči in obljubljata obvoznico pod vasjo in železnico.
Premerili bodo 400 kilometrov cest
Za nepopisno gnečo na cesti pod Kraškim robom domačini krivijo podjetja, ki ponujajo cestne navigacije. Sumijo tudi, da je nekdo uredil, da navigacije turistov ne vodijo čez Podgorje, ampak po njihovi cesti. Vodja službe za digitalni razvoj na koprski občini Andrej Erzetič pravi, da je zadeva veliko bolj zapletena: »Več ko vozniki uporabljajo neko cesto, bolj jo algoritmi navigacijskih sistemov ponujajo voznikom.«
Dodaja, da so Google, Viamichelin, Garmin in drugi ponudniki navigacij velika podjetja, na katera nihče ne more neposredno takoj vplivati. »Na občini smo sprožili že en kup pobud, da bi uredili to področje in ga spravili v red, vendar smo ugotovili, da moramo pred pogovori pridobiti prave podatke,« pravi Erzetič. Na koprskem občinskem svetu so tako spomladi sklenili, da bodo opravili popis vseh približno 400 kilometrov občinskih cest, da v prihodnje ne bi bilo takih zapletov.
Rešitev prihodnje leto?
Trenutno popisujejo dolžine, širine, višine podvozov, omejitve, prometne znake in druge elemente občinskih cest.
Po neuradnih podatkih naj bi do konca leta globalni ponudniki posodabljali podatke za severni del Balkana, zato na koprski občini hitijo s popisovanjem. »Pričakujemo, da bomo dobili podatke v nekaj mesecih, potem bomo vse še preverili v naravi, se posvetovali s predstavniki krajevnih skupnosti in to enkrat za vselej uredili,« napoveduje Erzetič.
Prebivalci vasi pod Kraškim robom rešitve torej to poletje še ne bodo dočakali, morda jo bodo pred prihodnjo turistično sezono. Na vprašanje, zakaj že danes na tej cesti preprosto ne prepovedo prometa za tranzit, so nam na koprski občini pojasnili, da je cesta državna in zato občina na njej ne more uvajati prepovedi in omejitev.
Domačini le opozarjajo in trpijo
S koprske policijske uprave so nam odgovorili, da težave prebivalcev s prometom na tej cesti poznajo in da v času zgoščenega prometa, predvsem med vikendi, na njej izvajajo svoje naloge in skrbijo za pretočnost prometa. »Na klice domačinov se tako policisti s koprske postaje kot postaje prometne policije odzovejo. V vseh primerih smo stanje preverili in ukrepali, če je bilo to potrebno. Preverjali smo tudi vsa dovoljenja za izvajanje gradbenih del, ko so bile delne ali popolne zapore ceste. Poleg tega smo podali pobudo za spremembo signalizacije na direkcijo za infrastrukturo,« so nam odgovorili na koprski policiji.
»Včasih sta v prometnih konicah posredovala dva policista, na vsaki strani naše vasi, in izmenično spuščala promet skoznjo. Ampak to ni rešitev! Kdo je še kaj takega videl? Rešitev je edino obvoznica, kratkoročno pa, da nekdo izključi našo cesto iz navigacij. Saj bi lahko tudi sami ukrepali, bolj ostro, s traktorji, prikolicami in podobno ... Ampak potem bi zagrenili življenje nič krivim voznikom in sami sebi. Žal pa lepa beseda in prošnje pri nas ne zaležejo nič,« je nad državo in občino razočaran Kocjančič.