Chat GPT je zelo napreden program, ki pozna odgovore na zelo zapletena vprašanja. Med drugim zna napisati esej, oblikovati besedilo, skladati glasbo ali rešiti matematično nalogo. Komunikacija poteka na način, kot bi si dopisovali z zelo pametnim, samozavestnim in vljudnim človekom. V resnici odgovarja stroj, ki uporablja poseben algoritem, besede izbira na podlagi izkušenj, pridobljenih pri pregledovanju milijard primerov besedil na spletu.
»V ozadju je velika nevronska mreža, ki je akumulirala neskončno količino podatkov, objavljenih na spletu. Vse informacije zna med seboj smiselno povezovati. Prav zato je Chat GPT uporaben za različne profile, od vrtnarjev, inženirjev, projektnih vodij do kuharjev, pa tudi za domačo uporabo. Recimo, da nisem dober kuhar, v hladilniku pa imam tri sestavine. Program mi bo na podlagi teh treh sestavin predlagal, kaj lahko pripravim in dodal na primer še recept za izbrano jed. To je na nek način nadgradnja spletnih iskalnikov, ki ponujajo veliko število informacij oz. zadetkov, umetna inteligenca pa razume širši kontekst in predlaga rešitev problema. Izbira samo tiste informacije, ki nas resnično zanimajo,« je pojasnil Miloševič, ki Chat GPT pri svojem delu aktivno uporablja že pol leta. Omenjeni model namreč do neke mere obvladuje tudi programiranje.
Ob tem je treba poudariti, da je videti zelo prepričljivo, v kakšni podrobnosti pa pogosto popolnoma zgreši. Zato lahko nekoga, ki določenega področja ne pozna dobro, zavede, saj zna napake dobro skriti. Po besedah Miloševiča je zato zelo dobrodošlo, če vsaj malo poznamo zadeve, o katerih sprašujemo. Prav tako je dobro vedeti, da razpolaga samo z informacijami do konca leta 2021, vseh drugih še nima zapisanih v svojem korpusu. Se pa tehnologija iz meseca v mesec nadgrajuje in razvija.
Ozek krog ljudi ga že lahko uporablja kot svojega privatnega turističnega agenta, saj je zmožen popolnoma samostojno izbrati destinacijo, pripraviti program potovanja in oglede po dnevih, rezervirati hotel in letalske karte ter vse skupaj tudi plačati, če mu to dovolimo.
Veterinarji niso ugotovili diagnoze, Chat GPT jo je
Nova tehnologija je uporabna tudi v farmaciji (odkrivanje novih molekul) in zdravstvu. Zdravnikom in veterinarjem je lahko v pomoč pri reševanju posameznih primerov. »Vem za primer psa, ki mu veterinarji niso znali več pomagati. Nato so podatke o njegovem zdravstvenem stanju vnesli še v Chat GPT, ki je ugotovil pravo diagnozo in psu rešil življenje. Zanimivo je tudi to, da je omenjeni program brez težav opravil zahteven odvetniški izpit v Ameriki, in to z najvišjimi ocenami,« je še dejal sogovornik. Izjemno dober je v pisanju besedil, tudi v slovnici, saj gre za jezikovni model. Osnovnošolci in srednješolci ga zato že uporabljajo za pisanje esejev, obnov ali drugih tekstov. Uporaben je tudi za reševanje matematičnih in fizikalnih nalog, iskanje citatov ter virov. Učitelji so za zdaj prepuščeni lastni iznajdljivosti in dovzetnosti za sprejemanje nove tehnologije, ki je že do temeljev pretresla trenutni izobraževalni model.
Umetna inteligenca ne more zamenjati odnosa med učencem in učiteljem
Na OŠ Ljudski vrt je ravnateljica Tatjana Vaupotič Zemljič učitelje že nagovorila, da bo treba začeti razmišljati o tem, na kakšen način bodo umetno inteligenco lahko uporabili za koristne zadeve, saj bodo morali začeti z njo sobivati. Mladim pa povedati, kako sploh funkcionira in kje vse so morebitne pasti. »Skrbi me, do kod bo znala umetna inteligenca samo sebe nadgraditi. Vsekakor sem prepričana, da ne bo mogla zamenjati učitelja. Osebni odnos, ki ga ima z učencem, je prav gotovo nenadomestljiv. Ko bo robot tisti, ki se bo pogovarjal z našimi otroki, bomo mlade naučili robotskega načina razmišljanja, to pa se ne sme zgoditi. Prav zato je še toliko bolj pomembno, da so učitelji človeški in empatični, poudarek moramo dajati strpnosti, pripadnosti in medsebojnemu spoštovanju,« je povedala Vaupotičeva.
Vsekakor se bo treba v učnih načrtih vsemu temu ustrezno prilagoditi in razvijati kritično mišljenje, sodelovanje, komunikacijo in ustvarjalnost. Podatki ne morejo več biti v prvem planu, saj so ves čas na dosegu roke. Strokovnjaki sicer ugotavljajo, da s pojavom umetne inteligence prihaja v šolskem prostoru bolj v ospredje prilagodljivo učenje, personalizacija in različni učni stili. Tudi na OŠ Mladika so že imeli konferenco na temo Chat GPT, orodje preizkušajo in iščejo ideje, na kakšen način bi ga lahko pri določenih predmetih uporabljali. »Otrokom moramo predstaviti tako prednosti kot slabosti, ki so lahko tako učencem kot učiteljem v pomoč. Pomembno je, da to storimo mi njim in ne oni nam. Seveda moramo biti vsi skupaj pri uporabi zelo previdni, saj podatki niso vedno točni in je to treba znati razbrati,« je povedal ravnatelj Bogomir Širovnik. Nekateri ravnatelji so mnenja, da je bolje, da se o umetni inteligenci še ne govori na veliko, da ne bi otrok preveč spodbudili k uporabi. Se pa zavedajo, da se vsemu temu ne bodo mogli izogniti.
Preverjanje znanja se mora prilagajati novim tehnologijam
Uporaba umetne inteligence v izobraževalnem kontekstu neizogibno odpira globoka vprašanja – na primer o tem, kaj in kako naj se poučuje, o razvijajoči se vlogi učiteljev, o družbenih in etičnih posledicah ter še posebej, kako se posameznik v tehnološko bogatem in naprednem ekosistemu počuti in kakšen odnos razvija do tega okolja. Na šolskem ministrstvu še niso pripravili nobenih priporočil oz. smernic za osnovne šole glede uporabe umetne inteligence. So pa poudarili, da se morajo tradicionalne oblike tako poučevanja kot tudi preverjanja in ocenjevanja znanja ves čas prilagajati novim tehnologijam. »Domače naloge ali seminarske naloge so zato še vedno smiselne, vendar bo treba z njimi ne le krepiti in vrednotiti znanje, ampak celovito krepiti spretnosti, kot so reševanje problemov, sodelovanje, kritično razmišljanje, komunikacija, odgovornost, zaupanje, odločanje, dobrobit itd.,« so sporočili z ministrstva, kjer sicer začenjajo projekt Digitrajni učitelj, katerega cilj je celovit dvig pedagoških digitalnih kompetenc.