Ekološka patrulja na trasi DV Brestanica-Hudo ter zahteve do občine in države

##IMAGE-3878929##
Na predlog prizadetih 24 objektov občanov občine Šmarješke Toplice, ki bivajo oz. delajo v stanovanjskih oz. poslovnih objektih pod daljnovodom Brestanica-Hudo, je Ekološko društvo (ED) Šmarješke toplice v sodelovanju z Zvezo ekoloških gibanj Slovenije – ZEG, nevladno okoljsko organizacijo (ima status društva v javnem interesu po ZVO) izvedlo dne 13.06.2018 Ekološko patruljo z indikacijo elektromagnetnega smoga - elektromagnetnih sevanj (EMS) pod daljnovodom na relaciji v skupni dolžini 2,0 km od objekta v lasti Mrzel Silva, Vinji vrh 25 (Sračnik) do vključno treh objektov v lasti s.p. Blažič Franc, Družinska vas 22, ob avtocesti Ljubljana-Zagreb in Gostišča Domen, Družinska vas 1.
Merilna naprava: INDIKATOR ELEKTRIČNEGA SMOGA - ESI 23 je neprofesionalna merilna naprava za zaznavanje elektromagnetnih sevanj in nizkofrekvenčnih sevanj ter visokofrekvenčnih elektromagnetnih sevanj. Je najbolj razširjena in uporabna za način meritve prisotnosti električnega smoga, kadarkoli, kjerkoli in na hitro pod daljnovodi / BAT. Prižgana rdeča lučka na indikatorju je alarm za čezmerno prisotnost elektromagnetnega smoga (EMS).
Detekcijo izvedel: Lipič Karel, predsednik Zveze ekoloških gibanj Slovenije
Ugotovitve in zahteve: Izmerjene vrednosti EMS za vseh deset objektov, ki se nahajajo neposredno pod daljnovodom oz. ob njegovi trasi, so pokazale, da je na vseh lokacijah detektor – indikator zaznal čezmerne, zdravju ljudi škodljive vrednosti EMS.
Zato ED Šmarješke toplice in ZEG Slovenije zahtevata od občine Šmarješke toplice in države, da dosledno spoštujejo sklep Sveta občine Šmarješke toplice po vkopu (kabliranju DV ) oz. odmiku trase daljnovoda na tej trasi.
Detekcija in zabeležka: Lipič Karel, ZEG Slovenije
Zabeležil: dr. Branko Kromar, ED Šmarješke toplice
Overil: g. Zorko Jože, predsednik ED Šmarješke toplice
Priloga: Seznam lastnikov objektov na trasi daljnovoda in detektirane vrednosti EMS
Seznam lastnikov objektov in izmerjene vrednosti EMS :
- Mrzel Silva, Vinji vrh 25- 3x rdeče polje na indikatorju električnega smoga
- Turk Tone, Vinji vrh 24- 3x rdeče polje
- Turk Boris, Vinji vrh 23 a-3x rdeče polje
- Križnar Janez, Vinji vh 23b, 3x rdeče polje
- Macedoni Miran, Vinjivrh 23-3x rdeče polje
- Nemanič Jože (župnik), staja, 3x rdeče polje
- Metelko Stane , Maja, Vrh 22 a, 3x rdeče polje
- Matjaž Sonček, Vinji vrh 20, 3x rdeče polje
- Darovec Zvone, Vinji vrh 52, 2x rdeče polje
- Kromar Branko, Vinji vrh 50, 2x rdeče polje
- Turk Lado, Mimi, 2x rdeče polje
- Nogometno igrišče, 3x rdeče polje
- Otroško igrišče, 3x rdeče polje
- Novo parkirišče turističnih avtobusov, 3x rdeče polje
- Lovšina Franci, D.O.O., Transport, 3x rdeče polje (vsi objekti)
- Blažič Franc, S.p., Družinska vas 22, S.p., 3x rdeče polje (vsi objekti)
- Zorko Jože, Gostišče, 3x rdeče polje (vsi objekti)
OBRAZLOŽITEV OKOLJSKEGA PROBLEMA:
V tem času privatni Inštitut za neionizirna sevanja (INIS) in njen direktor dr. Peter Gajšek dajata izjave za različne slovenske medije o meritvah elektromagnetnega sevanja (EMS) po Sloveniji in »mimizirata» ta okoljski problem. Rezultati njegovih meritev govorijo o nenevarnih baznih postajah(BAT) in daljnovodih (DV). Le nekatere sevalne obremenitve pri GSM telefoniji in omrežjih Wifi v mestih naj bi bili ponekod prekoračeni. Pri mejnih vrednostih se še vedno sklicuje na priporočila nevladne organizacije ICNIRP in zastarelo slovensko Uredbo o EMS, ki se ne dotaknejo vprašanj o zdravstvenem tveganju.
Ta za primerjavo gostote magnetnega polja, po zastareli 22- letni slovenski zakonodaji Uredbe o EMS za prvo območje varovanja (vrtci, šole,bolnišnice, stanovanja ...) še vedno uveljavlja 10 mikrotesla, medtem ko zdravstvena stroka priporoča vrednost 0.4 mikrotesla.
V ZEG si že vrsto let prizadevamo, da bi Vlada RS sprejela novelo uredbe o elektromagnetnem sevanju, s katero bi določila strožje mejne vrednosti od trenutno veljavnih. Poleg tega si prizadevamo, da bi Državni Zbor RS čimprej sprejel tako zakonodajo, ki bi določila širše preventivne varovalne pasove DV in odmika baznih antenskih postaj (BAT). Trenutno veljavna uredba, ki je bila sprejeta leta 1996 določa mejno vrednost elektromagnetnega sevanja daljnovodov pri 10 µT (mikro Tesla). Številne tuje znanstvene raziskave kažejo, da je zdravju škodljiva že 50 krat nižja vrednost elektromagnetnega sevanja ( WHO in SCENIHR, telo Evropske komisije). V tem času je znanost napredovala in vedno bolj se pritrjuje dejstvo, da je bivanje ali dolgotrajno zadrževanje blizu daljnovodov zelo škodljivo.
V ZEG predlagamo, da se mejna vrednost elektromagnetnega sevanja zniža na vrednost primerljivo z zakonodajami razvitih držav. Predlagamo, da nova uredba mejno vrednost elektromagnetnega sevanja iz maksimalno dovoljenih 10 µT (mikro Tesla) zniža na maksimalno 0,4 µT . Medtem, ko v primeru aparatov, kot virov EMS lahko sami odločamo v kakšni meri se bomo izpostavljali škodljivim učinkom, pa se v primeru energetskih objektov kot so daljnovodi in bazno-antenske postaje temu težko izognemo. Pomembno je dejstvo, da o škodljivih učinkih EMS govorimo v primeru dolgotrajne izpostavljenosti, kjer pa prav vpliv visokoenergetskih daljnovodov zaradi permanetnega delovanja predstavlja bistven delež v povprečnem oziroma komulativnem smislu. Zaradi fizikalnega pojava širjenja EMS in moči virov EMS je pomembno, da v smislu upoštevanja načela previdnosti pri načrtovanju sledimo odmiku od virov sevanja tako, da v nikakšnem primeru ne predstavljajo tveganja za zdravje ljudi, predvsem otrok, kot najobčutljivejše skupine prebivalcev. Da elektromagnetno sevanje vpliva na zdravje ljudi ni več sporno. Prav je torej,da bi se pri umeščanju novih virov takšnega sevanja v prostor ravnalo skladno z načeli previdnosti in se torej v čim večji meri izogibalo možnosti nastankom škodljivih posledic na zdravju ljudi. Tem ugotovitvam pa mora slediti tudi sodna praksa in sicer tako pri obstoječih virih, kakor tudi pri umeščanju novih virov v prostor, saj bo le tako lahko prišlo v prihodnosti do tega, da bo državi in investitorjem načelo previdnosti postalo edino in osnovno vodilo pri sprejemanju odločitev s tem v zvezi.
Pred leti je ELES v intervjuju Dela obljubil naslednje: «Izvedli bomo tudi predčasne meritve sevanja daljnovodov in na te meritve povabili predstavnike civilnih pobud.«
Bilo bi dobro čim prej realizirati to obljubo. Dnevno namreč dobivamo pozive občanov, ki živijo v bližini DV in BAT in jim nimamo kaj odgovoriti. Prav bi bilo, da se predstavniki podjetij, ki imajo to infrastrukturo srečajo z občani, ki izražajo skrb zaradi EMS .
Drugi problem je trajna omejitev rabe privatne lastnine v varovanem pasu, prodajna vrednost stanovanjskih objektov pa se zmanjša. V nobenem primeru v ZEG-u ne bomo pristali na vsiljene trase DV, kjer ne bi bila upoštevana priporočljiva minimalna varna oddaljenost. Študije EMF Exposure Standards Applicable in Europe and Elsewhere (vir: Eurelectric, marec 2006 Ref:2006-450-0006) pravijo, da okoljsko razvite države postavljajo trase visokonapetostnih daljnovodov 2x400 kV »preventivno« vsaj 80 do 160 m od diagonale na vsako stran. V Sloveniji po zastareli Uredbi in Pravilniku iz leta 1996 pa v praksi upoštevamo le 20 oz. 35-40 m oddaljenosti od objektov. V okoljsko ozaveščeni Švici velja pravilo preventivne oddaljenosti 92 m, Italiji 130 m, Švedski in Nizozemski preko 100 m, Španiji, Norveški, V. Britaniji in Avstraliji pa 90 m. Vztrajamo, da se v Sloveniji v začetku leta 2019 sprejme nova zakonodaja – Uredba o EMS (sedanja je protiustavna-dvojni kriteriji!) in zahtevamo preventivno-varnostno razdaljo ali pa obvezno kabliranje DV v urbanih naseljih . Take standarde že uveljavljajo v okoljsko razvitih in ozaveščenih članicah EU. V Sloveniji pa vlada na tem področju ohlapna in zastarela zakonodaja, ki jo zagovarja elektro »lobi« in Forum EMS. Zahtevamo, da Vlada oz. MZi , MZ, MOP pripravijo novelo in spremembo okoljske zakonodaje na tem področju; Uredbe o elektromagnetnem sevanju v naravnem in življenjskem okolju in Pravilnika iz leta 1996. Ti dve ne sledita priporočilom in direktivam EU na področju elektromagnetnega sevanja št. 519/1999 in vse bolj uveljavljeni praksi v razvitih članicah EU po nizkih mejnih vrednostih. Država se mora zavedati družbene odgovornosti glede vplivov na okolje in s tem povezanih postopkov varstva okolja v katerega mora biti zagotovljeno konstruktivno sodelovanje z občani in lokalnimi skupnostmi. V ZEG predlagamo pristojnim vladnim službam, da takoj (podobno kot je to storila Španija), preko neodvisnih tujih in domačih meritev, skupine strokovnjakov, NVO-preverijo sevanja obstoječe infrastrukture (DV in BAT) ter s primeri »dobrih praks» in ob vključenosti javnosti zmanjšajo nastale okoljske probleme, nezaupanja in NIMBY efekta. Zahtevamo celostno obravnavo vplivov na okolje, objektov v postopku umeščanja in ukrepe za zmanjšanje EMS. Pri presoji mora biti količnik(ponder) vplivov sevanja na zdravje ljudi vrednostno pred interesom za zaščito ptic (ptičje direktive EU) . Vladi predlagamo tudi, da se preveri smotrnost in učinkovitost dela vladnih teles in posameznikov v Forumu EMS, Upravi RS za varstvo pred sevanji. Njihove prisotnosti v obravnavanih projektih , ki obremenjujejo okolje, EMS ni zaznati!? Če želi država dolgoročno zagotoviti nemoteno distribucijo električne energije, mora ažurno in strokovno reševati številne okoljske probleme, izvajati Ustavo RS, Aarhuško konvencijo ter aktivno vključevati zainteresirano javnost.
Zveza ekoloških gibanj Slovenije - ZEG, nevladna okoljska organizacija javno opozarja na nedoslednost Uredbe o elektromagnetnem sevanju v naravnem in življenjskem okolju že od leta 1999 naprej Vendar je mogoče vire sevanja še vedno postavljati v neposredno bližino občutljivih področij (vrtci, šole.) Kdo torej pri nas nadzira, kako blizu naselju je lahko problematična infrastruktura ? Po določbah naše zastarele uredbe iz leta1996 je mogoče, da daljnovod poteka čez hiše in igrišča, bazne postaje pa sevajo neposredno v stanovanja in bolnice. Vrsta takšnih primerov tudi obstaja (glej arhiv ZEGa).
Po naših podatkih žive v neposredni bližini DV (100 metrski pas - 50x50 m) cca 20.000 občanov. Različnih BAT je v pa preko 8100. Vprašajmo se, kako je torej to mogoče? Odgovor je v sistemu mejnih vrednosti, ki je sicer v nekaterih točkah strožji, kot je priporočen evropski sistem mejnih vrednosti, a le za nove objekte. Za stare bazne postaje in daljnovode pa to ne velja. Njihova prenova bi morala biti opravljena v razumnem času, z upoštevanjem načela čim manjše izpostavljenosti sevanju, ob razumnih tehničnih rešitvah. To načelo je uveljavljeno v razvitem svetu in ne pomeni izrabo tehničnih rešitev za postavitev virov sevanja v posebej občutljiva območja. Ampak pomeni tehnična rešitev pripomoček pri zagotovitvi optimalne oddaljenosti od takšnih področij ali zmanjšanje sevanja na področjih, ki se jim ni mogoče v nobenem primeru izogniti.
V zvezi z elektromagnetnimi sevanji je treba še posebej izpostaviti posledice učinkov dolgotrajne izpostavljenosti. Stroka namreč ni potrdila, da dolgotrajna izpostavljenost sevanju ni nevarna. Dosedanje raziskave (npr.WHO in neodvisnih strokovnjakov ) so bile opravljene pretežno za učinke kratkotrajne izpostavljenosti elektromagnetnemu sevanju. Pri tem stroka vseskozi opozarja na potencialne učinke dolgotrajne izpostavljenosti. Torej tisto izpostavljenost, na katero ljudje sami nimajo vpliva. In to opozorilo je zapisano tudi v evropski direktivi, ki govori o elektromagnetnem sevanju na delovnih mestih.
Zato v Zvezi ekoloških gibanj Slovenije zopet dajemo pobudo in pričakujemo spremembe Uredbe o elektromagnetnem sevanju v naravnem in življenjskem okolju, ki bodo morale vgraditi načela enakosti pred zakonom. Da bodo v prenovljeni uredbi upoštevana načela Aarhuške konvencije s čimer bodo ljudje lahko sodelovali v postopkih umeščanja virov sevanja v prostor. In navsezadnje, da bodo s tem bazne postaje in daljnovodi dovolj daleč od stanovanjskih področij, s čimer bo tudi največji dvom v zvezi z dolgotrajno izpostavljenostjo elektromagnetnim sevanjem lahko popolnoma ovržen.
Ali je elektromagnetno sevanje škodljivo ali ne, dandanes ni več vprašanje. Številne mednarodne raziskave in študije namreč dokazujejo, da EMS na razdalji manj kot 200 metrov škodljivo za zdravje. Da imajo otroci, ki živijo v razdalji 200 m od visokonapetostnih električnih vodov, 70 % več možnosti, da zbolijo za levkemijo, kot tisti, ki živijo 600 m stran od DV ( rezultati raziskav Univerze v Oxfordu) . Rezultati študij Univerz v Tasmaniji,Avstraliji, ZDA in Angliji pa kažejo, da so ljudje v kolikor so živeli v oddaljenosti manj kot 300 m od DV kadarkoli znotraj prvih 15 let svojega življenja, je bila verjetnost, da bodo kot odrasli oboleli za rakom, trikrat večja kot pri tistih, ki so živeli dlje od daljnovoda. Študija na Univerzi v Bernu v Švici ( leta 2008) pa je pokazala, da bližina visokonapetostnih vodov povečuje tveganje za nevro-degenerativne bolezni, kot je Alzheimerjeva bolezen.
In na koncu: Ustava RS 72. člen: vsakdo ima pravico do zdravega življenjskega okolja.
Država skrbi za zdravo življenjsko okolje. V ta namen morajo zakoni določiti pogoje in načine za opravljanje gospodarskih in drugih dejavnosti. Prav tako mora zakon določiti, ob katerih pogojih in v kakšnem obsegu je povzročitelj škode v življenjskem okolju dolžan poravnati škodo.
In še: Odgovornost za nastalo škodo
Če bomo v Sloveniji imeli vzpostavljen jasen sistem odgovornosti, da bi lahko tisti, ki bi sprejemali odločitve s škodljivimi posledicami, tudi osebno in z vsem svojim premoženjem za te posledice odgovarjali, bi se verjetno že sedaj razmišljalo drugače. Tako se lahko zgodi, da bomo morali škodo in posledice v končni fazi v prihodnosti nositi vsi potrošniki električne energije kot poseben dodatek pri mesečnih računih. Poleg tega pa bi tovrstna kazniva dejanja ne smela imeti predpisanih zastaralnih rokov ali pa bi te morali biti dosti daljši, saj je jasno, da se škodljive posledice na prebivalstvu največkrat lahko nedvoumno dokažejo šele čez dolga leta.
Ekološki pozdrav!
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se