Temeljne vrednote, ki otrokom kažejo pravo pot
V svetu, kjer je tempo življenja vse hitrejši, spremembe pa postajajo stalnica, se pogosto zdi, da temeljne vrednote izgubljajo svoj pomen. A v resnici temu ni tako.

V času negotovosti so ravno vrednote, kot so poštenost, odgovornost, prijaznost in zmernost, tista sidra, ki dajejo občutek stabilnosti in varnosti.
»Vrednote so supermoč, zaradi katere obstaja človeštvo, in hkrati smerokaz na poti k človečnosti,« poudarja antropolog dr. Dan Podjed. Po njegovih besedah človeškost ni popolnost, temveč sposobnost, da priznamo napake, jih popravimo in ob tem ne pozabimo na spoštovanje do soljudi.
Otroci so prenašalci vrednot v prihodnost
Če želimo, da vrednote preživijo tudi v prihodnosti, jih moramo predati otrokom. Ti namreč ne posnemajo le dejanj odraslih, ampak prevzemajo tudi njihove navade in odnos do sveta. Zato je pomembno, da jih učimo, kako živeti odgovorno, kaj pomeni biti pošten, zakaj je prijaznost močnejša od tekmovalnosti in zakaj je zmernost ključ do ravnovesja.
Dr. Podjed opozarja, da v času digitalnih omrežij in umetne inteligence vrednote dobivajo še večjo težo: "Naši odnosi niso odvisni le od tehnologije, ampak od tega, kako se odločimo ravnati drug do drugega. Vrednote so tiste, ki nas usmerjajo k temu, da ostanemo ljudje."

Štiri vrednote, ki usmerjajo odraščanje
Prijaznost: Prijaznost ni samo nasmeh, ki ga namenimo mimoidočemu. Je tudi dejanje, ko pobereš vrečko neznancu, ki mu je ušla iz rok, ali ko ponudiš objem prijatelju, ki preživlja težke trenutke. Takšna dejanja topline se vračajo – kdor zna biti prijazen, bo ob pravem času deležen pomoči tudi sam.
Poštenost: Marsikdo meni, da je poštenosti v današnjem svetu vse manj, a resnica je drugačna: večina ljudi še vedno ravna iskreno in spoštuje pravila. Le redki prestopniki pritegnejo pozornost in ustvarijo vtis, da je nepoštenost pogostejša, kot je v resnici. Na tisoče drobnih, vsakdanjih primerov poštenosti pogosto ostane neopaženih, a prav ti so temelj zaupanja v družbi.
Odgovornost: Odgovornost pomeni sprejeti posledice svojih dejanj. Ko naredimo napako, in to se zgodi prav vsakemu, je prvi korak priznanje in iskreno opravičilo. To samo po sebi še ne izbriše posledic, vendar je pomemben začetek, ki omogoča, da se odnosi znova gradijo na zaupanju in sodelovanju.
Zmernost: Zmernost nas uči živeti 'z mero', v ravnovesju s seboj, z drugimi in z okoljem. Nezmernost pomeni vzeti več, kot potrebujemo, izčrpavati vire in zapravljati tisto, kar bi lahko koristilo še komu. Maorski pregovor pravi: »Daj, kolikor vzameš, in vse bo dobro.« Ta misel nas spomni, da naj si vzamemo le toliko, kolikor res potrebujemo, preostanek pa z veseljem delimo z drugimi.
Vrednote skozi projekt Varuhi vrednot
V podjetju Eurospin se še kako zavedajo pomena družbene odgovornosti in vpliva, ki ga imajo na skupnost. Prav zato so med aprilom in septembrom 2025 izpeljali kampanjo Varuhi vrednot, s katero so želeli otroke in odrasle na igriv način spomniti na temeljne človeške vrednote. V okviru akcije so oblikovali štiri simpatične like – Maksa, Milo, Stelo in Lana – vsak izmed njih pa je ponazarjal eno vrednoto: odgovornost, prijaznost, poštenost in zmernost.
Okraski v obliki teh junakov, ki so bili na voljo v vseh trgovinah po ceni 1 evro, so krasili vezalke otrok in hkrati sporočali, da lahko vsak posameznik s svojimi dejanji postane varuh vrednot. Ob tem so nastale tudi poučne zgodbe, ki jih je zasnoval strokovni sodelavec projekta dr. Dan Podjed in ki so prek spleta dosegle izjemno širjenje ter spodbudile pogovor o tem, katere vrednote so najpomembnejše tudi v današnjem času.
Zbrali 20.000 evrov za slovenske otroke
Projekt Varuhi vrednot pa ni bil le simboličen, temveč tudi dobrodelen. S prodajo okraskov je bilo zbranih rekordnih 20.000 evrov, ki so jih namenili Zvezi prijateljev mladine Slovenije (ZPMS) za pomoč otrokom iz socialno ogroženih družin za nakup šolskih potrebščin.

Kljub trudu in številnim donacijam napolnjena šolska torba namreč še vedno predstavlja breme prenekateri slovenski družini. Vrednost potrebščin, skupaj s torbo, lahko znese tudi do 200,00 EUR, kar je precej, še posebej za družine z več otroki.
»Eurospin je eden izmed naših tesnih partnerjev. S svojimi inovativnimi dobrodelnimi kampanjami pogosto opozarjajo tudi na aktualne družbene problematike, nad čemer se še posebej navdušujemo. Odkar sodelujemo, so za šolske potrebščine otrokom iz socialno ogroženih družin donirali že več kot 50.000 evrov,« je povedala Darja Groznik, predsednica ZPMS.
Ob tem je še poudarila: »Socialno-humanitarne organizacije imamo pomembno vlogo v naši družbi in veseli smo partnerstev, kot ga imamo tukaj. Vrednote, ki so bile poudarjene, so tudi naše vrednote. Le skupaj bomo lahko dosegli zastavljene cilje.
Dr. Podjed je dodatno prispeval svoj honorar v višini 7.500 evrov in ga v celoti podaril za program TOM-telefon®, ki otrokom nudi varen prostor za pogovor in pomoč
Kampanja se je zaključila s srečanjem na Ljubljanskem gradu, kjer so udeleženci prisluhnili pogovoru z dr. Podjedom o vlogi vrednot v času umetne inteligence. Ob sproščenem vzdušju, glasbi in druženju je dogodek potrdil, da vrednote niso le ideja, temveč živa praksa – nekaj, kar nas povezuje, nas varuje pred hitrostjo sprememb in nas usmerja k boljšemu jutri.
E-novice · Novice
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se