© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o. - Vse pravice pridržane.
Omejitev tekočin
Čas branja 3 min.

Evropska komisija zrahljala pravila pri varnostni kontroli na letališčih


S.R.
30. 7. 2025, 08.19
Deli članek
Facebook
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

Evropska komisija je v torek vendarle zrahljala predpise glede omejitev tekočin pri ročni prtljagi oziroma pri varnostnem preverjanju na letališčih. Pričakovano bodo nova pravila, ki namesto 100 mililitrov dovoljujejo prenos kar dveh litro tekočine, veljala le za nekatera največja letališča v EU.

letališče, varnostna kontrola
Profimedia
Novi predpisi bodo zaenkrat veljali le na letališčih, ki imajo ustrezne skenerje.

Poročali smo že o evropski sagi z naprednimi in pregrešno dragimi skenerji oziroma optičnimi bralniki C3. Ti omogočajo 3D skeniranje z računalniško tomografijo tako tekočin kot elektronike v prtljagi. Zaradi visoke resolucije je mogoče preprosto zaznati eksplozivne komponente v tekočinah, kozmetiki in elektronskih napravah. Tehnologija je stara že nekaj let, v zadnjih letih pa so skenerje namestili že na številnih večjih evropskih letališčih, a je Evropska komisija lansko poletje to prakso prepovedala, dokler se ne razrešijo nekatere začasne »tehnične težave.«

V zadnjih tednih so bile vse glasnejše govorice, da bi utegnila Komisija mnenje kmalu spremeniti, skenerjem dokončno prižgati zeleno luč in odpraviti nadležno omejitev tekočin na 100 mililitrov, k čemur že dlje časa pozivajo evropska letališča na čelu z največjim združenjem upravljavcev evropskih letališč ACI Europe.

Komisija je v torek sporočila, da bodo znova dovolili uporabo nekaterih skenerjev C3 na letališčih v EU, potniki pa bodo lahko na teh letališčih skozi varnostno kontrolo namesto največ 100 mililitrov prenesli do dva litra tekočin, poroča Politico.

Znova sicer ne gre brez zmede in pomislekov, saj so se v Komisiji odločili, da uporabo dovolijo zgolj za skenerje enega proizvajalca, britanskega podjetja Smiths Detection. Tako bodo letališča, ki uporabljajo skenerje konkurenčnih podjetij, kitajskega Nuctecha in prav tako britanskega Rapiscana, vsaj začasno izvisela. Slednje mora pred odpravo prepovedi ponovno certificirati Evropska konferenca civilnega letalstva (ECAC), medvladna organizacija, odgovorna za usklajevanje varnostnih predpisov v zračnem prometu v Evropski uniji. Šele nato bo lahko zeleno luč prižgala tudi Komisija.

700 skenerjev

Kot je včeraj pojasnila tiskovna predstavnica Komisije Anna-Kaisa Itkonen, novi predpisi veljajo za »700 skenerjev v 21 državah članicah,« pri čemer so številni med njimi nameščeni na večjih evropskih letališčih. Potrdila je, da gre za odločitev, ki zadeva izključno določene tipe skenerjev, in da seveda obstajajo tudi drugi. Po njenih besedah bo vsako posamezno letališče odgovorno za to, da potnikom sporoči, katera pravila veljajo pri njihovi varnostni kontroli, torej ali uporabljajo najnovejšo tehnologijo ali ne. »To ne pomeni, da lahko odslej vsi potniki širom EU s seboj vzamejo večje posode s tekočino.«

V ACI Europe so delno odpravo omejitev sicer pozdravili, a vseeno niso povsem zadovoljni. »To je zelo dobra novica za potnike, letališča in varnost na splošno. A je to zgolj delni uspeh, saj so preostali proizvajalci in letališča, opremljena z njihovo opremo, ostali v praznini,« je poudaril generalni direktor tega letališkega lobija Olivier Jankovec.

Zmeda za potnike?

Pri Politico opozarjajo, da bodo po evropskih letališčih posledično veljala povsem različna pravila, pogosto tudi znotraj posameznega mesta ali celo na posameznem letališču. Predstavili so primer milanskih letališč Linate in Malpensa. V primeru prvega bodo v celoti veljala nova pravila, medtem ko bo na letališču Malpensa za potnike na prvem terminalu veljala omejitev dveh litrov, za potnike na drugem terminalu pa »stara« omejitev 100 mililitrov.

Z letališča Bergamo so medtem že sporočili, da bodo star predpis ohranili do 28. novembra, ko bodo na kontrolnih točkah predvidoma v celoti namestili ustrezne skenerje.

Na nizozemskih letališčih, vključno z amsterdamskim Schipholom, domnevno razpolagajo z ustreznimi skenerji, a so včeraj sporočili, da zaenkrat kljub temu ohranjajo staro pravilo.

Z vprašanjem, ali nameravajo kdaj v prihodnosti te napredne skenerje uvesti tudi na Letališču Ljubljana, smo se obrnili na Fraport. Na odgovor še čakamo.

Posledica poskusa terorističnega napada

Spomnimo, omejitev tekočine na 100 mililitrov so leta 2006 po svetu uvedli, potem ko so britanske varnostne službe v sodelovanju z egiptovskimi preprečile teroristični napad. Teroristi so takrat želeli za napad uporabiti tekoče kemikalije, ki bi jih zmešali in detonirali na krovu čezatlantskega leta, a so jim še pred dejanjem na prste stopile varnostne službe.


© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o.

Vse pravice pridržane.