© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o. - Vse pravice pridržane.
Sporno gradivo
Čas branja 2 min.

Kaj je zakonska skupnost? V delovnem zvezku le skupnost moža in žene


Duša Komprej
16. 12. 2025, 05.25
Deli članek
Facebook
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

Družinski zakonik pravi eno, delovni zvezek drugo. Zastarela definicija zakonske zveze še vedno v šolskih klopeh. Kdo je odgovoren?

šolar, učenec, učenka, šola
Jure Kljajić
Otroci se učijo definicije zakonske zveze, ki ne velja več. Fotografija je simbolična

V samostojnem delovnem zvezku Radovednih pet 4 – SDZ za družbo, ki se uporablja v četrtem razredu osnovne šole, je zakonska zveza opredeljena kot skupnost moža in žene. Takšna definicija pa po veljavni zakonodaji ni več pravilna. Družinski zakonik namreč od 31. januarja 2023 zakonsko zvezo določa kot »življenjsko skupnost dveh oseb«, ne glede na spol.

Na neskladje so nas opozorili starši, ki ob tem trdijo, da otroci dobivajo napačne ali vsaj nepopolne informacije o temeljnih družbenih institutih, kot je družina.

Zato smo se za dodatna pojasnila obrnili tako na Založba Rokus Klett, d.o.o. kot tudi na ministrstvo za vzgojo in izobraževanje, ki je zadevo predalo v obravnavo Zavodu RS za šolstvo. Odgovori, ki smo jih prejeli, razkrivajo širši sistemski problem: delovni zvezki in druga dopolnilna učna gradiva niso predmet uradnega potrjevanja in nadzora.

Zavod RS za šolstvo: Delovni zvezki niso v postopku potrjevanja

Zavod RS za šolstvo pojasnjuje, da po veljavnem pravilniku o potrjevanju učbenikov potrjujejo izključno učbenike, ne pa tudi delovnih zvezkov, samostojnih delovnih zvezkov ali atlasov.

»Učbeniki so neposredno vezani na učne načrte oziroma kataloge znanj predmetov oziroma področij, katerim so namenjeni. Zato spremembe učnih načrtov oziroma katalogov znanj vodijo v spremembo učbenikov,« pojasnjujejo na Zavodu za šolstvo.

»Glavnina učbenikov nastaja na zasebno pobudo. Vloge v postopkih potrjevanja so določene s pravilnikom. Tako so avtorske skupine odgovorne za vsebino in didaktično organiziranost učbenikov, recenzenti so odgovorni za strokovnost podanih vsebin, skladnost z učnimi načrti oziroma katalogi znanj ocenjujejo pristojni javni zavodi (npr. Zavod RS za šolstvo). Komisije za učbenike skrbijo za ustreznost in celovitost dokumentacije ter predlaganje predlogov sklepov pristojnim strokovnim svetom, ki učbenike tudi potrdijo,« so pojasnili.

Čeprav obstaja aplikacija za prijavo napak v potrjenih učbenikih (v sistemu eTorba in katalogu potrjenih učbenikov), ta ne velja za delovne zvezke. Staršem in šolam zato svetujejo, naj se v primeru zaznanih napak obrnejo neposredno na založnike.

Preberite še

Založba: Gradivo je nastalo pred spremembo zakonodaje

Založba, ki izdaja Radovedne pet 4 – SDZ za družbo, pojasnjuje, da omenjeni delovni zvezek po spremembi zakonodaje ni bil ponovno natisnjen.

»Gre za gradivo, ki je nastalo pred 31. 1. 2023, ko je bila definicija zakonske zveze drugačna in skladna s takrat veljavno zakonodajo. Zato se v posameznih primerih še pojavlja prejšnja terminologija,« so zapisali.

Delovni zvezek
Zajem zaslona Založba Rokus Klett
Zastarela definicija zakonske zveze v šolskem gradivu

Dodali so, da bodo ob prenovi učnih načrtov posodobili tudi vsa pripadajoča gradiva.

»Ob prenovi učnih načrtov pripravljamo tudi posodobitve vseh gradiv. V prenovljenih gradivih bo definicija zakonske zveze ustrezno posodobljena v skladu z veljavno zakonodajo.« Založba hkrati priznava, da ne razpolaga s podatki, koliko že natisnjenih izvodov je še v uporabi po šolah, saj se ti porabljajo glede na zaloge posameznih učbeniških skladov.

Sistemski problem zastarelih učnih gradiv

Primer razkriva širši problem slovenskega šolskega sistema: v učilnicah so še vedno v uporabi gradiva, ki ne odražajo več pravnega, družbenega in kulturnega okvira, v katerem živimo.

»Učbeniki, ki so zastareli, a so še kar v učbeniških skladih šol, so velik problem slovenske družbe, saj ne sledijo hitro spreminjajočem se času, v katerem živimo in o katerem učimo naše otroke,« še opozarjajo pri omenjeni založbi.

Vprašanje, ki ostaja odprto, pa je predvsem sistemsko: kdo nosi odgovornost, ko učenci uporabljajo gradiva, ki niso več skladna z zakonodajo, a hkrati niso predmet nobenega obveznega preverjanja? Do celovite prenove učnih načrtov in gradiv bodo, kot kaže, breme razlage sprememb še naprej nosili učitelji – in starši.

E-novice · Novice

Prijavite se na e-novice in ostanite na tekočem z najpomembnejšimi dogodki doma in po svetu.

Hvala za prijavo!

Na vaš e-naslov smo poslali sporočilo s potrditveno povezavo.


© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o.

Vse pravice pridržane.