© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o. - Vse pravice pridržane.
Čas branja 2 min.

Korak v prihodnost na Daljnem vzhodu


Zoran Triglav
5. 8. 2025, 09.00
Posodobljeno
09:28
Deli članek
Facebook
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

Skoraj popolna električna preobrazba mobilnosti v samo petih letih.

shutterstock_2181587095.jpg
Shutterstock
Na elektriko predelujejo tudi tradicionalne trikolesnike, ki jim pravijo tempo.

V zadnjih letih se v Evropi zaradi pomanjkanja zanimanja in delodiša domačinov pojavlja vse več delovne sile iz Nepala in nekaterih drugih držav Daljnega  vzhoda. V Evropi Nepalce dojemamo predvsem kot marljive delavce, manj pa nam je znano, da prihajajo iz države v razvoju, ki je lahko na nekaterih področjih svetel vzor tudi bolj razvitim.

Denimo na področju trajnosti in ekologije. Najbrž niste vedeli, da je v Nepalu, državi s 30 milijoni prebivalcev v sendviču med Kitajsko in Indijo, kar tri četrtine novih avtomobilov električnih. Še pred petimi leti pa ni bilo skoraj nobenega.

elektromobilnost, trajnost
Shutterstock
Izjemno priljubljena so tudi električna lahka gospodarska vozila.

Zgodba o elektrifikaciji prometa v Nepalu je eden najbolj presenetljivih in hkrati navdihujočih primerov, kako lahko tudi država v razvoju hitro preide na povsem trajnostno mobilnost, poroča portal Electrek.

Tri četrtine električnih

Medtem ko svet spremlja razvoj predvsem na Kitajskem, v ZDA ali Evropi, je Nepal v samo petih letih potihoma dosegel, da je tri četrtine novih osebnih avtomobilov, prodanih v zadnjem letu, električnih. Natančneje: v zadnjem letu je bilo v Nepalu električnih 76 odstotkov novih osebnih vozil in 50 odstotkov lahkih gospodarskih vozil v primerjavi z 20-odstotnim svetovnim povprečjem. To je skoraj štirikratnik svetovnega povprečja!

Seveda se to ni zgodilo naključno. Osnova osupljivega napredka je trajnostna energija iz gorskega okolja. Nepal namreč pridobiva večino elektrike iz hidroelektrarn, ki jih poganjajo himalajske reke. Povod pa je bila kriza z dobavo fosilnih goriv iz Indije leta 2015, ki je državo prisilila, da se preusmeri in osredotoči na domače, obnovljive vire. Danes ima Nepal dovolj elektrike, ki je celo bistveno cenejša od uvoženega bencina ali dizla.

elektromobilnost, trajnost
Shutterstock
Poseben izziv predastavlja elektrifikacija javnega avtobusnega prevoza.

Ključno vlogo so v elektrifikaciji cestnega prometa odigrale tudi premišljene davčne prilagoditve. Medtem ko so za vozila z notranjim zgorevanjem veljale uvozne dajatve do kar 180 odstotkov, je država za električna vozila uvedla razmeroma ugodno stopnjo, okoli 40 odstotkov. Tako je v Nepalu na primer električni SUV priljubljene korejske znamke cenejši od njegove bencinske različice. To je spodbudilo prodajalce, da so se osredotočili na znamke, ki ponujajo cenovno dostopne in dobro opremljene modele.

Le petnajstina cene

Zanimanje za električna vozila se odraža tudi širše. Denimo privatni vozniki lahkih gospodarskih vozil in minibusov si lahko zaradi nizkih obratovalnih stroškov odplačajo vozilo že v nekaj letih. Država medtem pospešeno gradi infrastrukturo, rastejo javne in zasebne polnilnice, kar krepi zaupanje potrošnikov. Kilometer z električnim vozilom stane približno petnajstino cene kilometra s klasičnim vozilom, kar je v lokalnih razmerah odločilno, zato je izbira enostavna.

elektromobilnost, trajnost
Shutterstock
V Nepalu se ogromo prebivalcev zanaša na javni prevoz ter mopede in motorje, ki pa so v veliki večini še na klasična goriva.

Seveda pa o(b)stajajo določeni pomisleki. Politična nestabilnost države lahko upočasni ritem sprememb, primanjkuje pa tudi pravil za recikliranje baterij in varnostne standarde. Poleg tega izjemno priljubljeni javni prevoz in enosledna vozila večinoma še vedno uporabljajo fosilna goriva.

Seveda je težko pričakovati, da bo Nepal na tem področju kmalu ujel denimo bistveno bolj razvito Norveško, kjer se danes prodaja skoraj izključno električna vozila. Ampak napredek je kljub vsemu osupljiv.


© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o.

Vse pravice pridržane.