Bi sedemletniku dali kozarec žganja? Zakaj pa mu telefon dajemo brez pomisleka?
Umetna inteligenca že danes prebira pravljice, predlaga recepte za dojenčke in odgovarja na otroška vprašanja. Toda kdaj presežemo mejo, ko pomoč postane nadomestilo – in kdo pravzaprav vzgaja našega otroka?

Uporaba digitalnih orodij v starševstvu je v zadnjih letih močno narasla. Po različnih raziskavah jih uporablja večina staršev – bodisi za sledenje otrokovemu razvoju, nadzor nad časom pred zaslonom ali iskanje informacij o prehrani, spanju in vedenju.
Mnoga od teh orodij že vključujejo umetno inteligenco, čeprav se starši tega pogosto niti ne zavedajo. UI-algoritmi delujejo v ozadju številnih aplikacij za prevajanje, beleženje spanja, spremljanje gibanja, virtualno pomoč ali celo svetovanje pri vzgojnih vprašanjih. Toda vprašanje ostaja: ali razumemo posledice uporabe teh tehnologij pri najmlajših?
Antropolog Dan Podjed opozarja, da je danes največja nevarnost v tem, da otrokom že zelo zgodaj ponujamo »tehnološko žganje«. »Ali bi sedemletniku dali kozarec žganja? Verjetno ne. Toda telefon s TikTokom v roki mu dajemo brez pomisleka,« pravi in dodaja:»Ne razmišljamo več, kdo stoji za vsebinami, ki jih ponuja UI, komu zaupamo odgovore, in predvsem – kakšne posledice ima to za otroke.«
Otroci niso le radovedni uporabniki – so tudi najbolj ranljiva skupina, ki lahko nove tehnologije ponotranji brez zavore, brez orodij za presojo. Nova nevarnost je tudi čustvena navezanost na umetno inteligenco. Chatboti že zdaj omogočajo pogovor »kot s prijateljem« – toplo, z razumevanjem, s čustvenimi odzivi.
»UI se kdaj celo zakrohota ali zavzdihne, ko mu kaj pripoveduješ. To je srhljivo človeško,« pravi Dan Podjed. Ob tem se pojavlja vprašanje: ali bo UI postal prvi zaupnik mladostnika? Ali pa celo edini? In ali si kot družba želimo, da se otroci tolažijo z roboti, ker odrasli zanje nimajo časa?
Umetna inteligenca lahko družini v marsičem olajša vsakdan – a le če jo uporabljamo zavestno in premišljeno. Koristna je lahko pri iskanju preverjenih receptov za uvajanje hrane, pri iskanju idej za otroške igre ali aktivnosti, pri prevajanju otroških pesmic ali zgodbic v tuji jezik ter pri načrtovanju in organizaciji vsakodnevnih opravil. Vendar pa tudi v teh primerih ni odveč previdnost. Predvsem se je treba zavedati, da umetna inteligenca ne more in ne sme nadomestiti resničnega stika z otrokom.
Otrok v bistvu stopi v stik s tehnologijo, še preden je sploh sposoben razlikovati med resničnim in umetnim glasom. Toda kdo stoji na drugi strani? Kdo izbira vsebine, določa vrednote, izbira jezik, intonacijo, odzive? In najpomembnejše – ali je to interakcija, ki res vzgaja ali le simulira odnos?
Vsebine, ki jih ponuja umetna inteligenca, so pogosto izdelane v komercialne namene, programirane z algoritmi, ki težijo k čim večji angažiranosti – ne k razvoju otrokovega mišljenja ali čustvene inteligence. Tako otrok, ki vsak dan posluša pravljico prek zvočnika, ni le poslušalec, temveč uporabnik, katerega navade in odzive sistem sproti analizira.
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se