Delo in kariera

Vse, kar morate vedeti, preden se odpravite na razgovor za službo

Tina Lucu/Revija Liza Maja
12. 2. 2025, 11.24
Posodobljeno: 12. 2. 2025, 11.24
Deli članek:

Medtem ko je v svetu vsak tretji kandidat zasut s ponudbami za delo, je pri nas takšnih samo okoli 20 odstotkov.

Profimedia
Negativna izkušnja med zaposlitvenim postopkom bi odvrnila polovico kandidatov.

Nizke plače pa so v Sloveniji največji razlog za zamenjavo dela, je pokazala raziskava What Job Seekers Wish Employers Knew, ki sta jo pri nas pred kakšnim letom izvedla največji slovenski zaposlitveni portal MojeDelo.com, član skupine The Network, in družba Boston Consulting Group (BCG).

Gre za največjo svetovno raziskavo, namenjeno raziskovanju preferenc iskalcev zaposlitve pri zaposlovanju, v kateri je sodelovalo 90 tisoč ljudi iz 160 držav sveta. Raziskava ponuja tudi uvid, kako je mogoče talente privabiti v podjetja v času splošnega pomanjkanja kadrov.

Najboljši kandidati zasuti s ponudbami za delo

Raziskava razkriva, da so najbolj zaželeni kandidati tisti, ki delajo na področju informatike, digitalizacije in prodaje, takoj za njimi pa so tisti v gostinstvu ter transportu in logistiki.

Delodajalci še vedno čutijo posledice »največjega vala odpovedi v zgodovini«, ko je v letu 2021 svoja delovna mesta zapustilo rekordno število delavcev. Zavedajo se, da ni preprosto pritegniti najboljšega kadra, ki dobiva ponudbe tako od podjetij iz domače države kot tudi iz tujine.

Večina sodelujočih v raziskavi (74 %) večkrat letno prejema ponudbe s kariernimi priložnostmi, 39 % celo vsak mesec. Pri nas je ta delež precej manjši, saj le 20 % anketirancev poroča, da so z njimi mesečno ali tedensko kontaktirali glede zaposlitvenih priložnosti. 

Slovenci manj samozavestni pri pogajanjih

Kar 68 % vseh iskalcev zaposlitve meni, da imajo dobro pogajalsko izhodišče, 69 % kandidatov pa pričakuje nekaj odprtosti za pogajanja o pogojih po prejeti zaposlitveni ponudbi.

Slovenci smo v primerjavi s svetovnim povprečjem manj samozavestni, saj le 56 % sodelujočih v raziskavi meni, da imajo dobro pogajalsko izhodišče. Na splošno je samozavest največja med tistimi, ki delajo v financah, podjetništvu in prodaji, najmanjša pa med fizičnimi delavci, neprofitnimi delavci in prostovoljci, še ugotavljajo v raziskavi.

»Delodajalci se morajo zavedati, od kod prihajajo kandidati, in temu prilagoditi svojo pogajalsko tehniko. Z 'digitalnimi superzvezdniki' morda ne bodo dobili druge priložnosti, zato je najbolje, da jim predstavijo močno prvo ponudbo. Pri drugih segmentih imajo lahko delodajalci več prostora za razpravo. Toda vse manj verjetno je, da bodo kandidati preprosto sprejeli ponudbo, ne da bi zahtevali večjo prilagodljivost delodajalca,« je povedala Melanie Seier Larsen, izvršna direktorica in partnerica pri Boston Consulting Group (BCG).

Profimedia
Slovenci smo v primerjavi s svetovnim povprečjem manj samozavestni pri pogajanjih na razgovoru.

Slabe plače glavni razlog za zamenjavo službe pri nas

V Sloveniji novo službo aktivno išče le 31 %, kar je manj od svetovnega povprečja (42 %). Kadar ne iščejo aktivno, Slovence k razmisleku o novi zaposlitvi najbolj motivirajo priporočila prijateljev. Glavni razlog, zakaj ljudje pri nas iščejo novo službo, je nezadovoljstvo s plačo in ugodnostmi, medtem ko je na svetovni ravni ta razlog šele na četrtem mestu.

40 % anketirancev iz vseh držav navaja še, da iščejo novo službo zaradi višjega ali boljšega položaja, 26 % zaradi pomanjkanja priložnosti za karierni napredek in 25 % zaradi želje po drugačnem delu. V Sloveniji pa kot tretji najpogostejši razlog (29 %) navajajo občutek, da jih na trenutnem delovnem mestu ne cenijo dovolj.

Višina plače je odločilni dejavnik pri sprejetju ali zavrnitvi zaposlitvene ponudbe.

V Sloveniji 75 % (svetovno povprečje 65 %) kandidatov priznava, da so prav višja plača ali ugodnosti v novi službi tisto, kar jih najbolj pritegne. Podatek o plači najprej pogledajo pri zaposlitvenem oglasu, šele nato lokacijo dela in opis dela. Dodatno na odločitev o sprejetju ali zavrnitvi ponudbe vpliva, če jih bodoči nadrejeni pokliče ali jih pelje na ogled delovnega mesta ter jim hkrati omogoči dovolj časa za razmislek.

Negativna izkušnja med zaposlitvenim postopkom

Slabe izkušnje kandidata v zaposlitvenem postopku so večja težava, kot se delodajalci zavedajo. 63 % kandidatov (svetovno povprečje 52 %) bi namreč zavrnilo priložnost, če bi imeli negativno izkušnjo med samim postopkom.

Kandidati si želijo, da zaposlitveni postopek poteka gladko in pregledno, da dobijo povratne informacije in imajo iskren pogovor z morebitnim delodajalcem, tudi o višini plače in delovnih nalogah.

Čeprav številni menijo, da so vrhunske digitalne rešitve pri zaposlovanju privlačne, se le 25 % vseh kandidatov (svetovno povprečje 32 %) počuti udobno na intervjujih, ki jih vodi umetna inteligenca, ali pri pripravi predstavitvenega videoposnetka samih sebe.

V ALEJI bo valentinovo nekaj posebnega

Ekipa

Romantično valentinovo v ALEJI – cvetlična razstava, kulinarika in drsanje

Ravnovesje med poklicnim in zasebnim življenjem

75 % iskalcev zaposlitve na svetovni ravni še vedno želi delati po tradicionalnem petdnevnem delovniku, 54 % pa si jih želi ohraniti hibridni model dela (kombinacija od doma in na lokaciji podjetja), ki se je uveljavil med pandemijo. V Sloveniji je odstotek tistih, ki si želijo hibridnega modela, nekoliko višji in znaša 62 %.

Večina iskalcev zaposlitve (69 %) je na vprašanje, kako si predstavlja svojo idealno kariero, odgovorila, da si želi predvsem stabilne službe z dobrim ravnovesjem med poklicnim in zasebnim življenjem, da imajo dovolj časa tudi za družino, prijatelje in hobije. Ta preferenca prevladuje pri vseh delovnih mestih, regijah in starostnih skupinah.

Delo v dobrem podjetju, kjer bo možnost za karierni napredek, je na drugem mestu (41 %), delo z vznemirljivimi izdelki, temami in tehnologijami pa na tretjem (27 %). Slovencem je v primerjavi s svetovnim povprečjem ravnovesje med poklicnim in zasebnim življenjem še pomembnejše (77 %).

Prav tako nam je pomembnejša prilagodljivost v službi (22 %, svetovno povprečje: 14 %). Prožni delovni pogoji vključujejo poljuben prihod in odhod v službo, krajši delovni teden (namesto pet dni po osem ur, na primer štiri dni po deset ur, urejanje službenih zadev tudi po delovnem času.

6 korakov za delodajalce

»Na podlagi naših izkušenj si slovenski delodajalci že nekaj let prizadevajo obdržati obstoječe kadre in so odprti za sprejem novih tudi tako, da jim ponujajo boljše pogoje pri zaposlitvi. Med temi pogoji so možnost napredovanja, možnost pridobivanja dodatnih znanj, boljša plača, sodobna oprema in možnost prilagodljivega delovnega časa.

Nedvomno se podjetja v Sloveniji zavedajo izziva pridobivanja kadrov in so vse bolje pripravljena na to,« je povedala Nika Rakonjac, vodja marketinga na MojeDelo.com, in dodala, da so ena izmed priložnosti za spoznavanje novih kadrov karierni sejmi, kjer se na enem mestu znajdejo tako iskalci zaposlitve ali iskalci novih priložnosti kot tudi delodajalci.  

Na podlagi rezultatov raziskave avtorji delodajalcem svetujejo, da sprejmejo šest ključnih korakov in si tako povečajo privlačnost za zaželene kandidate.

Prilagodite komunikacijo različnim skupinam kandidatov

Komunikacija z bolj izkušenimi kadri je drugačna od komunikacije z mlajšimi kadri, ki jih želite izoblikovati v dober kader. Kadrovanje naj bo bolj podobno prodajnemu procesu. Bolje boste razumeli kandidata na drugi strani mize in bolje boste prilagodili svojo komunikacijo kandidatu, večja bo verjetnost, da ga boste pritegnili medse.

Vedite, da dobri kandidati že od prvega stika z vami naprej ocenjujejo, ali ste pravi za njih.
Se kandidati pogovarjajo s človekom ali so vrženi v avtomatiziran interni proces? So podjetja osredotočena samo na svoje cilje ali jih zanimajo tudi želje in potrebe dobrih kandidatov? So podjetja vredna zaupanja? Kandidati ocenjujejo vas tako, kot vi ocenjujete njih. V procesu kadrovanja ste enakovredni partner, ne pa v odnosu nadrejeni : podrejeni.

Prilagoditev internih procesov

Vaš cilj naj bo privabiti najboljšega kandidata, tudi za ceno, da določene interne procese in zahteve malo prilagodite.

Oglasi za delovna mesta in življenjepisi so le črke na papirju. Najdite v kandidatu tisto, kar vas navdušuje, in poiščite čim bolj preprosto in hitro pot skozi interne procese. Več kot 63 % kakovostnih kandidatov zavrne ponudbo za delovno mesto, če imajo med zaposlitvenim postopkom negativno izkušnjo.

Digitalna orodja in odnosi 

Zaposleni si želijo poenostavljene procese, hitre odzive in jasno komunikacijo. Na teh področjih lahko digitalna orodja opravijo odlično delo. Vendar ne pozabite, da zaposleni želijo biti slišani in razumljeni, želijo komunikacijo in potrebujejo sogovornika. Pristnih človeških odnosov ni mogoče nadomestiti. 

Profimedia
Poskrbite, da bodo digitalna orodja v pomoč, ne pa zamenjava za pristne človeške odnose.

Kultura v podjetju

Poskrbite, da bo kultura v podjetju na trdnih in pravih temeljih. Čeprav se zdi, da lahko dobre kandidate privabite predvsem z dobro plačo, si večina dobrih kandidatov želi predvsem dobrih odnosov in zdravega ravnovesja med zasebnim in poklicnim življenjem - prilagodljivost glede lokacije dela, delovnega časa in podpore delodajalca, ko pride do družinskih stisk.

Potenciali znotraj podjetja

Prave kandidate lahko najdete tudi med svojimi zaposlenimi. Ponudite svojim zaposlenim možnost razvoja kariere znotraj podjetja. Tako ste lahko na boljšem vi in vaš zaposleni. Vi dobite preverjenega kandidata, vašemu zaposlenemu pa se pri iskanju novih priložnosti ni treba ozirati naokrog po trgu.

Natančno in korektno napisan oglas

Raziskava je pokazala, da iskalci zaposlitve najbolj cenijo, če oglasi za delo vsebujejo natančen opis nalog na delovnem mestu, lestvico, v okviru katere se bo gibala plača, vprašanim se zdi pomembno, da delodajalec bolj spoštuje sposobnosti kandidata in njegov odnos do dela kot leta izkušenj in izobrazbo, pomembno se jim zdi tudi, da je oglas berljiv, kratek in jedrnat in da je zaposlitveni postopek opisan v oglasu. Slovencem, vključenim v anketo, se zdi še zlasti pomembno, da je oglas precizen in jasen in da so v njem razvidna pričakovanja delodajalca.