© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o. - Vse pravice pridržane.

Vrhunski deli Toneta Kralja v Kostanjevici


lokalno
Goran Milovanović
12. 7. 2014, 08.10
Posodobljeno
09:07
Deli članek
Facebook
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

pogled_v_postavitev_zbirke_toneta_kralja_v_galeriji_bo__idar_jakac_2_c_galerija_bo__idar_jakac....
Arhiv Lokalno.si
Pogled v postavitev Zbirke Toneta Kralja v Galeriji BoĹľidar Jakac_2_C Galerija BoĹľidar Jakac
pogled_v_postavitev_zbirke_toneta_kralja_v_galeriji_bo__idar_jakac__c_galerija_bo__idar_jakac.j...
Arhiv Lokalno.si
pogled_v_postavitev_zbirke_toneta_kralja_v_galeriji_bo__idar_jakac_3_c_galerija_bo__idar_jakac....
Arhiv Lokalno.si

V okviru rednih prenov stalnih postavitev zbirk Galerije Božidar Jakac smo v letu 2013 uspeli izvesti temeljito prenovo zbirke Toneta Kralja. Priprave na prenovo so potekale več let, tako smo konec leta 2010 založili katalog stalne zbirke z naslovom Umetnost Toneta Kralja h kateri je uvodno študijo zapisal dr. Milček Komelj, dodali smo popoln seznam del, ki ga hrani naša ustanova ter nadgradili biografijo o umetniku od retrospektivne razstave v Moderni galeriji leta 1998. Preureditev zbirke je pomenila precejšen finančni zalogaj, saj smo popolnoma preuredili sistem osvetlitve del, po standardih konservatorske stroke smo enotno opremili in ustrezno zaščitili 65 del na papirju, ki so vključena v zbirko. Nova postavitev tako vključuje 88 umetniških eksponatov Toneta Kralja.

Ker nam je manjkalo nekaj ključnih del (predvsem v slikarskem opusu), smo koncept postavitve zasnovali tako, da smo si nekaj temeljnih del sposodili od sorodnih institucij (Moderna galerija Ljubljana, Muzej in galerije mesta Ljubljane, Muzej novejše zgodovine Slovenije, Slovenski etnografski muzej in Umetnostna galerija Maribor). Že lani smo imeli željo pokazati tudi nekaj del, ki jih hranijo ustanove izven Slovenije, pa nam to takrat ni uspelo. Zato smo toliko bolj zadovoljni, da si nam je za dopolnitev postavitve stalne zbirke Toneta Kralja v Galeriji Božidar Jakac, te dni uspelo iz dveh uglednih beograjskih muzejev za vsaj pol leta izposoditi sliki, ki jih prav gotovo lahko označimo kot enega vrhov umetnosti Toneta Kralja. To sta deli Težaki (Kmečko delo), 1925 (Narodni muzej u Beogradu),ki je bila prvič predstavljena že konec leta 1925 na razstavi Kluba mladih v Galićevem salonu v Splitu in Slovenska svatba, 1926, (Muzej savremene umetnosti Beograd). Za obe sliki lahko rečemo, da s poudarjeno telesno plastiko in predmetno konkretnostjo zaznamujeta vstop Toneta Kralja v obdobje nove stvarnosti. France Stele je denimo v preglednem članku Leto 1926 v razvoju slovenske umetnosti (Dom in Svet, 1927), Tonetovo sliko Slovenska svatba označil kot konkreten primer nove stvarnosti, kjer je »v osnovnem motivu v ospredju označena simfonija zvokov, ki jih brnijo posamezni motivi ozadja«. Obe deli sta bili pod okriljem Slovenskega umetniškega društva, ki se je ravno preimenoval iz Kluba mladih, leta 1926 deležni še odmevnih razstavnih predstavitev v Pragi (kjer je po pisanju dr. Steleta ravno Slovenska svatba vzbujala posebno pozornost) in Berlinu. Slovenska svatba je bila leta 1928 razstavljena tudi na Beneškem bienalu in nato odkupljena za beograjski Muzej sodobne umetnosti. Gre za pogosto upodobljen motiv pri obeh bratih Kralj, ki se je močno vtisnil v njun otroški spomin in ga je France Kralj tudi opisal v svoji knjigi Moja pot. Tone Kralj se je s prepletom tematike pusta in svatbe ukvarjal skozi celoten opus. Prisoten je tako na tej sliki, kot na šest let starejšem monumentalnem delu Kmečka svatba, 1932 (delo je v stalni postavitvi Moderne galerije v Ljubljani), ter tudi na lesorezu Velika ohcet, 1957 iz cikla »Zemlja« in sliki Pustni sprevod, 1962 (Slovenski etnografski muzej), ki sta trenutno prav tako umeščeni v postavitev Galerije Božidar Jakac.

Postavitev zbirke je koncipirana kronološko, močnejši poudarki so na obdobju študijskega izpopolnjevanja v zgodnjih dvajsetih, v začetku tridesetih je predvsem s temo portreta temeljiteje predstavljena njegova 'novostvarnostna' usmeritev, dodanih je tudi nekaj del z, za Kralja značilno, socialno kritično noto. V obdobju po II. sv. vojni smo v ospredje postavili ilustratorski ciklus, ter lesoreze, predvsem iz cikla Zemlja, katerega smiselno zaključuje preplet tematike pusta in svatbe.

Ob novi postavitvi smo želeli zajeti čim večjo paleto naših obiskovalcev, zato smo kot didaktičen pripomoček na koncu razstave umestili tudi skoraj enourni dokumentarec o življenju in delu Toneta Kralja, ki sta ga v produkciji občine Dobrepolje posnela dr. Igor Kranjc in Sašo Vrabič.

Med didaktičnimi pripomočki smo pripravili tudi sestavljenke izbranih Kraljevih del – poudarek je na grafiki in oljih –, ki jih uporabljamo tako v pedagoških programih kot pri delu z individualnimi obiskovalci. Izdelali smo tudi posebne reliefne tiske izbranih grafičnih del, s katerimi Kraljeve umetnine približujemo slepim in slabovidnim.

TONE KRALJ (1900, Zagorica pri Dobrepolju – 1975, Ljubljana), slikar, grafik in kipar, je študiral v Pragi in se študijsko izpopolnjeval na Dunaju, v Parizu, Benetkah in Rimu. Njegov stilni razvoj sledi od secesije preko ekspresionizma, nove stvarnosti do t.i. monumentalnega realizma v letih po drugi svetovni vojni.


© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o.

Vse pravice pridržane.