Svet24
© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o. - Vse pravice pridržane.
Čas branja 7 min.

"Otroci so zasvojeni s telefoni," pravijo na pomurskih šolah, kjer se z njimi dnevno pogajajo


Ines Baler
3. 3. 2025, 06.00
Posodobljeno
10:28
Deli članek
Facebook
X (Twitter)
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli

Šole imajo jasna pravila, a se jih ne držijo vsi. Otroci zasvojeni z zasloni in družbenimi omrežji, raziskave dokazujejo škodljiv vpliv na razvoj.

Jure Kljajić
»Ugotavljamo, da so otroci v družinah središče sveta, da se vse vrti okrog njih, da se cela družina prilagaja otrokom,« pravi ravnateljica Osnovne šole Fokovci Suzana Deutsch in doda, da se otroci prvič resneje srečajo s pravili, ko vstopijo v šolo. Šele takrat spoznajo, da nečesa ne smejo.

Na pobudo Centra za trajnostni razvoj podeželja Kranj je na spletni strani odklopi.net zaživela peticija, ki poziva k zakonski omejitvi uporabe zasebnih telefonov in drugih digitalnih naprav v vzgojno-izobraževalnih zavodih. 

Jure Kljajić
»Sedaj se dogaja, da kljub šolskim pravilom mnogi kršijo dogovore, če njihovim kršitvam sledi ukrep, pa se tudi starši znajo postaviti za pravice otrok in se sklicujejo na nedotakljivost njihove lastnine,« pravijo šolniki.

Vse se začne v družini

Kako na zakonsko omejitev uporabe telefonov gledajo ravnatelji pomurskih šol? Ravnateljica Osnovne šole (OŠ) Fokovci Suzana Deutsch jo podpira. »Tudi pri nas ugotavljamo, da so otroci praktično zasvojeni z napravami in da brez njih ne morejo funkcionirati. Kljub dogovorom in internim pravilom, ki zelo omejujejo uporabo tovrstnih naprav, se srečujemo s tem, da učenci ne spoštujejo dogovorov, in se moramo skoraj dnevno z njimi pogajati. Zakonska omejitev bi nam olajšala delovanje v tej smeri, čeprav je temelj takega delovanja v družini,« je dejala. Na šoli imajo pravilo, da se v času pouka nobena mobilna naprava ne sme uporabljati v šolskem prostoru razen v izjemnih primerih, ko gre za doseganje učnih ciljev in je uporaba naprav predvidena v pripravi učitelja in zgolj za potrebe pouka. Če zaznajo kršitve, učencem napravo odvzamejo in jo shranijo v ognjevarni omari v tajništvu ter jo pozneje izročijo staršem.

Jure Kljajić
Če zaznajo kršitve, učencem napravo odvzamejo in jo shranijo v ognjevarni omari v tajništvu ter jo pozneje izročijo staršem.


Ravnateljica se po drugi strani strinja z izjavo pristojnega ministrstva, s katero se je to odzvalo na peticijo, da prepoved ne bi odpravila problema pretirane uporabe telefonov. »Če je otroku doma vse dovoljeno, če nima postavljenih meja in jasnih pravil, ki jih mora spoštovati, tudi zakonske omejitve ne bodo rešile težav,« poudari Deutscheva. »Ko pridejo otroci zjutraj v šolo, opažamo, da so zaspani, da dremajo, naslonjeni na mize in na sedežnih garniturah. Ko jih vprašamo, kaj so delali ponoči, velikokrat dobimo odgovor, da so igrali igrice pozno v noč,« opiše njihove izkušnje in pristavi, da se ob tem sama vpraša, kaj so takrat počeli starši in kje je nadzor. Kot nadaljuje, otrok pri pouku ne more sodelovati, če ni spočit in naspan. Šole bi po njenem mnenju lažje vzpostavile pravila, če bi bila omejitev predpisana z zakonom in podzakonskimi akti. »Sedaj se dogaja, da kljub šolskim pravilom mnogi kršijo dogovore, če njihovim kršitvam sledi ukrep, pa se tudi starši znajo postaviti za pravice otrok in se sklicujejo na nedotakljivost njihove lastnine.« Opažajo, da pravilo pogosteje kršijo posamezniki, ki tudi drugače ne spoštujejo pravil in pravic drugih.

Jure Kljajić
»Če ima otrok doma vse dovoljeno, če nima postavljenih meja in jasnih pravil, ki jih mora spoštovati, tudi zakonske omejitve ne bodo rešile težav,« pravi ravnateljica OŠ Fokovci Suzana Deutsch.


Zdaj že ure in svinčniki

Deutscheva je poudarila še, da odgovornost glede pametnih naprav ne sme biti na šolah, ker se vzgoja otrok začne doma, takoj po rojstvu. »Ugotavljamo, da so otroci v družinah središče sveta, da se vse vrti okrog njih, da se cela družina prilagaja otrokom,« pravi in doda, da se otroci prvič resneje srečajo s pravili, ko vstopijo v šolo. Takrat šele spoznajo, da nečesa ne smejo. »Od rojstva do šestega leta otroci razvijejo neke navade, načine vedenja, ki so v družinah sprejemljivi, žal pa niso povsod,« je jasna. Ob koncu pogovora pa je predpise s področja vzgoje in izobraževanja primerjala s prometnimi. »Verjamem, da se starši ob kršitvi prometnega predpisa tudi ne pogajajo s policistom, če pa že, zagotovo ne s sodnikom za prekrške. Zakaj bi se morali v šolah s starši in učenci pogajati o nečem takem, kot je prepoved uporabe pametne mobilne naprave v času pouka?«

Jure Kljajić
Šole imajo jasna pravila, a se jih ne držijo vsi.


Tudi na OŠ II Murska Sobota šolski red ne dovoli uporabe telefonov v šolah. »Telefon je lahko v torbi ali omarici, mora biti ugasnjen, če ga učenec uporablja ali mu zazvoni, mu ga odvzamemo in se hrani v pisarni ravnateljice. Prevzamejo ga lahko le starši. Še preden učenec telefon odda, ga mora pred učiteljem ugasniti,« je trenutno ureditev okoli mobilnih telefonov pojasnila ravnateljica Suzana Fartelj. Tudi ona podpira zakonsko omejitev uporabe telefonov v šolah. Meni sicer, da idealne rešitve na tem področju ni, saj so težava zdaj že pametne ure, elektronski svinčniki. »A če je splošna prepoved, potem velja in so vsaj v osnovi pravila za vse enaka,« je poudarila.

Jure Zauneker
Suzana Fartelj: »Največja težava so družabna omrežja. Popoldan in zvečer se na njih 'družijo', v šoli pa vsake toliko časa težava eskalira zaradi izrečenih ali zapisanih besed.«


Farteljeva še pravi, da so največja težava, povezana s pametnimi napravami, ki jo opažajo, družabna omrežja. Učenci jih uporabljajo doma. »Popoldne in zvečer se na njih 'družijo', v šoli pa vsake toliko časa težava eskalira zaradi izrečenih ali zapisanih besed.« Ravnateljica si tako želi, da bi bilo ministrstvo bolj odločno pri odločitvah, saj se predolgo nič ne zgodi oziroma spremeni, čeprav vse raziskave kažejo na škodljiv vpliv pametnih naprav.

Škodijo razvoju otrok

Za mnenje smo vprašali tudi Sebastjana Kristoviča, vodilnega slovenskega strokovnjaka za vzgojo. Poudaril je, da je zasvojenost z zasloni in družbenimi omrežji sistemski problem, ki ga je treba rešiti na sistemski ravni. »Ravnatelji so preobremenjeni, utrujeni in mnogi izmed njih izčrpani od številnih administrativnih, pravnih, vzgojnih, inšpekcijskih in kadrovskih bojev. Ravnateljem je treba dati sistemsko podlago in podporo, da lahko avtonomno in suvereno opravljajo strokovno delo.«

Jure Kljajić
»Zasloni in družbena omrežja nedvoumno izrazito škodijo kognitivnemu razvoju otrok, poškodujejo možgane, vplivajo na agresivno vedenje in izredno kvarno vplivajo na duševno zdravje. Zaradi tega me preseneča, da je to sploh predmet razprave,« je jasen strokovnjak na področju vzgoje Sebastjan Kristovič.

Na škodljiv vpliv zaslonov na otrokove možgane, duševno zdravje in telesni razvoj je začel opozarjati pred slabima dvema desetletjema in pravi, da vse znanstvene raziskave dajejo identične rezultate. »Zasloni in družbena omrežja nedvoumno izrazito škodijo kognitivnemu razvoju otrok, poškodujejo možgane, vplivajo na agresivno vedenje in izredno kvarno vplivajo na duševno zdravje. Zaradi tega me preseneča, da je to sploh predmet razprave,« je jasen. Že pred dvema letoma je v državnem zboru predlagal, da se prepove nošenje pametnih telefonov v vseh šolah. Sicer si prizadeva za preventivo in holistični pristop v vzgoji in izobraževanju, da bi starši in sistem skrbeli tudi za zdrav razvoj otrokove osebnosti. »Pogosto spregledamo bistveno. Zasloni zapolnjujejo prazen prostor, vakuum. Tam ni nečesa, kar bi moralo biti – čustvene razpoložljivosti staršev, bližine, topline, odnosa. Družina za srečo ne potrebuje zaslonov, ampak drug drugega. Ključno vprašanje je torej, kaj je za otroka in njegov razvoj najboljše in najbolj koristno. To pa ni filozofsko, marketinško ali politično vprašanje, kot spremljamo v zadnjih tednih.«

Jure Kljajić
»Ravnatelji so preobremenjeni, utrujeni in mnogi izmed njih izčrpani od številnih administrativnih, pravnih, vzgojnih, inšpekcijskih in kadrovskih bojev. Ravnateljem je treba dati sistemsko podlago in podporo, da lahko avtonomno in suvereno opravljajo strokovno delo,« pravi Sebastjan Kristovič.

Kaj pravijo pobudniki peticije odklopi.net?

Pobudniki vlado in pristojne institucije pozivajo, naj v sodelovanju s strokovno in zainteresirano javnostjo oblikujejo in sprejmejo zakonodajne ukrepe za učinkovito omejitev uporabe telefonov in drugih zaslonskih naprav za otroke in mladostnike v vzgojno-izobraževalnih zavodih, spodbujajo vzgojo in izobraževanje o smiselni in zdravi uporabi informacijskih in komunikacijskih tehnologij ter podprejo prenos dobrih praks iz držav, ki so uvedle podobne ukrepe, ter otrokom in mladim omogočijo pravico do zdravega razvoja.

Zapisali so, da so številne evropske države sprejele ali zasnovale zakonodajo, ki omejuje ali prepoveduje uporabo zaslonskih tehnologij v vrtcih in šolah, odločitve pa so podprte z raziskavami, ki opozarjajo na škodljive učinke prekomerne rabe telefonov in drugih zaslonskih naprav na zdravje otrok in mladine ter njihovo sposobnost učenja in druženja. Tudi v Sloveniji otroci in mladostniki vse več časa preživijo pred zasloni, kar prispeva k motnjam pozornosti, težavam pri branju in razumevanju snovi ter padcu učne uspešnosti, duševnim motnjam, zmanjšanju telesne aktivnosti, zmanjšanju druženja, izpostavljenosti vsebin, ki niso primerne za razvoj otrok in mladine, zlorabam, nadlegovanju in vrstniškem nasilju ter k digitalni zasvojenosti.

Peticijo je podpisalo že več kot deset tisoč oseb, med njimi predsednica države Nataša Pirc Musar, predsednica Združenja ravnateljev in pomočnikov ravnateljev Mojca Miholič, generalni direktor NIJZ Branko Gabrovec, predsednica Zveze aktivov svetov staršev Slovenije Lara Romih in več strokovnjakov z zdravstvenega področja ter ravnateljev. Podpisi se bodo zbirali do konca marca. Podpisniki menijo, da lahko sistemski ukrep, ki bo podprt z ozaveščanjem in izobraževanjem o varni uporabi tehnologij in spleta, vsaj deloma zaščiti otroke, mlade in tudi odrasle pred negativnimi posledicami uporabe telefonov in drugih digitalnih naprav.

Jure Kljajić
»Ugotavljamo, da so otroci v družinah središče sveta, da se vse vrti okrog njih, da se cela družina prilagaja otrokom,« pravi ravnateljica Osnovne šole Fokovci Suzana Deutsch in doda, da se otroci prvič resneje srečajo s pravili, ko vstopijo v šolo. Šele takrat spoznajo, da nečesa ne smejo.

Na šolskem ministrstvu niso za popolno prepoved

Na peticijo se je že odzvalo ministrstvo za vzgojo in izobraževanje. Menijo, da je pretirana in nenadzorovana uporaba telefonov in drugih digitalnih naprav pri otrocih in mladostnikih postala šolski in širši družbeni problem. »Zato zgolj prepoved uporabe na zakonski ravni tega problema ne bo rešila. Večina slovenskih šol ima prepoved že zapisano v svojih pravilih.« Napovedali so, da bodo marca začeli s strokovno in širšo javnostjo razpravo o predlogu rešitev, ki so v sklepni fazi priprave. Nadejajo se, da bodo v času javne razprave ob podpori širše družbene in strokovne javnosti oblikovali tovrstne predloge, da bodo delovali v šolskem prostoru in bodo v korist otrok in mladine ter bodo prispevali k doseganju ciljev vzgoje in izobraževanja.

Jure Kljajić
Fotografija je simbolična.

Zavod Republike Slovenija za šolstvo bi opismenjeval



O pogledu na problematiko smo povprašali tudi Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Ta ne zagovarja popolne prepovedi, temveč premišljeno omejeno, regulirano uporabo pametnih telefonov v šolah. »Pametni telefoni in druga digitalna tehnologija so del našega vsakdanjika in so dosegljivi tudi učencem. Šola mora biti okolje, ki učence tudi informacijsko opismenjuje, jih uči komuniciranja in sodelovanja v spletnem okolju, kar vključuje tudi spletni bonton ter ozaveščanje o varnosti in nevarnostih v spletnem okolju,« pravijo. Dodali so, da je treba učence vzgajati tako, da se bodo znali udejstvovati v družbi tudi z uporabo digitalne tehnologije. Poudarjajo pa tudi, da ima veliko šol v vzgojnih načrtih in pravilih šolskega reda jasno zapisana pravila glede uporabe mobilnih telefonov in druge tehnologije. Po drugi strani pa so realno izpostavili, da digitalna tehnologija omogoča dostop do spletnih, interaktivnih gradiv in drugih virov, zato lahko ob premišljeni uporabi izboljša kakovost pouka.

Jure Kljajić
Fotografija je simbolična.

© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o.

Vse pravice pridržane.