»Ne gre za nesrečo, to je umor. Ne gre za vgraditev vreče cementa, gre za vgraditev korupcije,« je po včerajšnji nepojmljivi tragični nesreči v Novem Sadu na omrežju X ostra podpredsednica stranke Stranke slobode i pravde Marinika Tepić.
Včeraj okoli 12. ure se je zrušil del nadstreška železniške postaje v Novem Sadu. Umrlo je 14 ljudi, med njimi dve mlajši deklici, stari 9 in 5 let, umrla je tudi 16-letnica. Hudo poškodovani so 18-letnik ter 21- in 23-letnica, ki so v življenjski nevarnosti. 18-letniku so amputirali nogo. Identificiranih je bilo že vseh 14 žrtev.
Zrušil se je nadstrešek, to je znano. Ampak, ali je kriva starost ali neustrezna obnova?
Znano je, da je bila železniška postaja v obnovi od leta 2021, obnovo pa je izvajalo kitajsko podjetje. Obstoječa infrastruktura, ki je bila predmet obnove, je pridobila tudi nekaj novih elementov, čeprav je v osnovi bazirala na 60 let stari jugoslovanski gradnji. Obnova, ki je trajala kar tri leta, je bila delno tudi volilna poteza, posledično je bila uradna otvoritev prenovljene postaje prvič že leta 2022. A je bila nato zaprta nazaj, da so se dela v resnici lahko nadaljevala.
Prve informacije po dogodku so bile, da bil nadstrešek star že 60 let ter da se je zrušil od starosti, kriv naj ne bi bil nihče. Vendar dokazi že kažejo, da temu ni bilo tako. Inženir geologije Zoran Đajić, ki je do marca 2023 delal na rekonstrukciji novosadske Železniške postaje, je za N1 potrdil, da Goran Vesić ni govoril resnice, ko je rekel, da se na nadstrešku dela niso izvajala.
»Prvič, to, kar pravijo uradniki, ne drži. Dela na nadstrešku so se opravljala. V prvi fazi je bila popravljena keramika na stropu in izvedena dekoracija nadstreška. V drugi fazi so bile v rekonstrukciji kamnite obloge, sam sem v mesecu marcu 2023 poslal poročilo izvajalcem in vsi so prejeli ta poročila, od ministrstva naprej, v katerih sem zahteval odstranitev marmornih plošč s pročelja. Zahteval sem preverbo, kakšni temelji so pod njimi, njihovo sanacijo in nato vgradnjo novih plošč, kar je bilo tudi predvideno v projektu,« je dejal.
Na sprednji strani so bile, kot pravi, uteži, ki so držale nadstrešek. Uteži so držale jeklenice, spuščene s strehe, ki so osrednji konstrukciji dajale oporo.
»Nadstrešek je bil brez stebrov. Držala ga je konzola, ki je bila vezana na objekt, nosilnost celotnega nadstreška pa so zagotavljale uteži, pritrjene na vrhu objekta, prav na tistem prepoznavnem zobatem delu, ki ga vidite na slikah. Če bi jih takrat odstranili, bi verjetno opazili, da temelji niso dobri in morda bi ugotovili, da so uteži neprimerna podpora,« je še dejal Đajić.
Neglede na to, kakšno je bilo dejansko stanje tako podpore, kot tudi samega nadstreška, je dejstvo eno – na nadstrešku je bila izvedena obnova, torej starost ne bi smela biti vzrok kolapsa. O tem, da so se dela opravljala, poročajo tudi posnetki, ki so se že pojavili na spletu. Pred petimi meseci je bil na platformi YouTube objavljen video z naslovom 'Železniška postaja Novi Sad / Novi Sad, 28.05.24', ki prikazuje dela, ki so v tem času potekala. Po 20. minuti videa so bili posneti tudi delavci na nadstrešku.
Đajić je povdaril še, da ne ve, kakšno je bilo dejansko stanje, a dejstvo je, da obnova ni bila izvedena ustrezno. Temelji niso bili obnovljeni, izvajalec je plošče, ki bi jih bilo treba zamenjati, le prepleskal. »Podnožje teh plošč bi bilo treba popraviti. Trditev, da na nadstrešnici niso delali, je napačna, saj je bila nadstrešnica naknadno prekrita s steklom, konzole pa je zasnoval projektant iz leta 1965, ko je delal postajo. Takrat so povezali sprednji del, vmes pa so bili prazni prostori. Uteži so držale veliko količino betona in drugega materiala.«
»Tisti, ki je bil odgovoren, bi moral preveriti nosilnost uteži, statiko in vse izračune, da bi ugotovil, ali lahko nadstrešek prenese dodatno obremenitev. Bil sem uradni nadzornik do junija 2023, ko mi je potekla pogodba. To so bila kasnejša dela, tako da nimam neposrednega vpogleda v to, kdo točno je dela izvajal, se pa ve, kdo je bil izvajalec, katera podjetja so takrat delala. Stavbo je takrat obiskal minister Tomislav Momirović, ki je prvi, ki nosi odgovornost in mora odstopiti, potem pa vsi ostali po vertikali.«
Nekdo že spreminja spletne opise in briše dokaze
Uporabniki družbenega omrežja X so že včeraj opazili, da je bil po nesreči spremenjen opis slike na spletni strani gradnja.rs v besedilu o rekonstrukciji postaje, kjer je bila omenjena »nova jeklena nadstrešnica«. Da del je sedaj odstranjen, opis je spremenjen.
Spremembe so bile narejene tudi v naslovu besedila, tako da je prvotni naslov »Dobra arhitektura nikoli ne umre: Tako izgleda novosadska železniška postaja po prenovi« zamenjan z »Kako je po prenovi videti novosadska železniška postaja«.