Gospodar neba

Niko Dervarič je eden tistih, ki skrbijo za nemoten in varen letalski promet v slovenskem zračnem prostoru

Andrej Bedek
29. 11. 2024, 06.14
Deli članek:

Niko Dervarič iz Črenšovec se je izšolal za poklic, ki mika veliko Slovencev. Je kontrolor zračnega prometa.

Osebni arhiv
Kontrolorji vedno usmerjajo po več letal hkrati. V zraku je vse natančno določeno, od razdalje med letali po vertikalni in horizontalni osi do poti preleta letala čez našo državo ali pristanka na katerem od slovenskih letališč.

Na razpis za kontrolorja zračnega prometa se je februarja 2022 prijavilo več kot 600 kandidatov. Med njimi tudi Niko Dervarič iz Črenšovec, ki je takrat imel za seboj dva letnika študija na mariborski fakulteti za elektrotehniko, računalništvo in informatiko. Ker ga je vedno zanimalo letalstvo in z njim povezane stvari, ni okleval s prijavo. Ob njem je nato le enajst kandidatov opravilo težko usposabljanje. Celotno izobraževanje traja dve leti, Niko pa je po pridobitvi licence kontrolorja najprej služboval v letališkem stolpu v Mariboru. Poslej bo njegovo delovno mesto v stolpu letališča Cerklje ob Krki. Ta torek je izjemoma deloval na Letališču Jožeta Pučnika, to je na Brniku.

Disciplina posameznika na prvem mestu

Kontrolorji zračnega prometa, v Sloveniji jih je okoli 120, skrbijo za nemoten in varen letalski promet v zračnem prostoru Slovenije. Za letala, ki potujejo na letališča v Sloveniji ali z njih, pa skrbijo še za varne pristanke in vzlete, med njimi so tudi potniška letala s 300 potniki in več. Kontrolorji vedno usmerjajo po več letal hkrati. V zraku je vse natančno določeno, od razdalje med letali po vertikalni in horizontalni osi do poti preleta letala čez našo državo ali pristanka na katerem od slovenskih letališč. Gre za zahteven poklic, dobro ga opravljajo le posamezniki, ki so sposobni popolne zbranosti, večopravilnosti, prostorske zaznave in hitrega odločanja.

Pomembna lastnost kontrolorja, kot je Niko, je njegova psihofizična stabilnost, saj je na daljavo odgovoren za varnost več tisoč potnikov. In pot do takega poklica, nam je priznal, je namenjena le redkim, ki so sposobni kombinatorike na nebu in obvladovanja prostora. So, če smo prav razumeli, nekakšni gospodarji neba. Zato tudi ni presenetljivo, da z izbirnimi testi za kontrolorje zračnega prometa iščejo zelo inteligentne in vsestranske ljudi, ki morajo biti samozavestni, psihično neomajni, skrajno vestni in vajeni reda. Disciplina posameznika pa mora biti na prvem mestu, je jasen mlad kontrolor zračnega prometa.

Osebni arhiv
Celotno izobraževanje traja dve leti, Niko pa je po pridobitvi licence kontrolorja najprej služboval v letališkem stolpu v Mariboru. Poslej bo njegovo delovno mesto v stolpu letališča Cerklje ob Krki.

Vedno z več scenariji v glavi

Med pogoji za tako službo sta peta stopnja izobrazbe in aktivno znanje angleškega jezika. Starostne omejitve ni, je pa res, da je večina kandidatov, ki uspešno opravijo izbirne teste, mlajša od 30 let. Njegova služba je, nam je slikovito orisal, kot šahovska partija, kjer vsak premik letal spremeni položaje na nebu, s čimer zagotavlja varen promet nad Slovenijo. Kontrolor zračnega prometa si zamisli scenarij, kako bo vodil letalo čez Slovenijo ali denimo na letališče, kjer bo pristalo. Ker pa na letalski promet vpliva veliko dejavnikov, kot sta slabo vreme in povečan obseg prometa, imajo kontrolorji zračnega prometa vedno pripravljenih več različnih scenarijev ali načrtov. Ničesar ne smejo prepustiti naključju. Ker v letalskem prometu naključij ni.

Kontrolor, ko je v službi, ima v svoji glavi nekakšen računalniški algoritem in s tem algoritmom vodi letala kar najbolj učinkovito. A to ne sme nikoli postati njegova delovna rutina. Ker so vsaka sekunda, ura in dan v zraku drugačni. Zato po veljavnih predpisih vsaki dve uri v službi sledi vsaj enourni odmor.

Njegova beseda je sveta 

Že na usposabljanju se je srečal s scenariji, kakršnih si nikoli ne želi doživeti, a mora biti nanje pripravljen. Na letalih so namreč ljudje, prostora za napake ni, pravi Nikolaj. Če se postavite v vlogo potnika ali pilota, je dobro vedeti, da imate na drugi strani ljudi, ki vedo, kaj delajo, doda.

Po predpisih je delovni čas kontrolorjev v povprečju 154 ur mesečno, ob tem smejo opraviti največ šest izmen zapored in lahko delajo v nočni izmeni največ dva dni zapored, čemur sledijo štirje prosti dnevi. Njihovo delo torej ves čas zahteva visoko stopnjo zbranosti in neprestano pripravljenost za najzahtevnejše situacije. Kontrolor je, če ponovimo, gospodar zračnega prostora. Njegova beseda je nekaj tisoč metrov nad tlemi sveta. Tudi najbolj izkušeni piloti ga morajo ubogati.

Stres naporne službe, ko je prost, pa Niko predeluje tako, da si privošči šport, kot sta smučanje in plavanje, z očetom tudi zapluje z jadrnico po Jadranskem morju. Neprecenljivo pa je zanj, da dela v službi, v pisarni z najbrž najlepšim razgledom.

Zanimivosti

Roomba_Combo_Essential_Black_Photo_Insitu_LivingRoom_Overhead_3000x3000_a
Zanimivosti

Joj, ali res ne bo uničil mojih tal?

Slavko Roškar2
V Mariboru

Oče Roberta Roškarja pripravlja spektakel z 20.000 lučkami

1732621364 - Lea Mederal
Izdala knjigo Potep z Leo

Jože Potrebuješ presenetil Leo Mederal Gams

_DSC5217
Zanimivosti

Tina Bončina, psihoterapevtka in zdravnica o izgorelosti in tem, kako lahko s pomočjo pametne ure izboljšamo svoje počutje

češmin
Naravna pomoč

Rdeče češminove jagode kot pomoč pri rakavih boleznih

profimedia-0940029856
Južna Koreja

Najobilnejše sneženje v zadnjem stoletju