Zgodbe

Ne odpirajte vrat vsakomur!

Tina Nika Snoj
23. 10. 2013, 08.00
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 09.57
Deli članek:

Številna podjetja in posamezniki se poslužujejo nepoštenih prodajnih tehnik, da bi povečali svoj promet. To je prepovedano in tudi kaznivo.

Se vam je že zgodilo, da vam je nekdo, ki ste ga pred pol ure prvič videli, kar pri vas doma prodal nekaj, za kar sploh niste vedeli, da potrebujete, in to za velik denar? Morda celo tak, ki ga nimate? Vi pa ste mu še skuhali kavo in postregli s piškoti? Potem pa ste se tolkli po glavi zaradi svoje odločitve in se počutili izigrane? Številna podjetja in posamezniki se poslužujejo nepoštenih prodajnih tehnik, da bi povečali svoj promet. To je prepovedano in tudi kaznivo. Se pa žal še vedno izplača, saj pretentani potrošniki pri nas vse preredko vrnejo neželen nakup, kaj šele, da bi prodajalca prijavili.

Bralka, ki se je obrnila na nas s svojo zgodbo, je sicer iz drugačnega testa in njena prijava je že na tržnem inšpektoratu. Zgodilo se ji je naslednje. Na njenih vratih sta pozvonila dva v oranžno oblečena »delavca plinarne«, kot sta se predstavila, rekla, da morata nujno pregledati njeno plinsko napeljavo, in ugotovila, da je cev zanič. Šele ko sta jo zamenjala, sta vprašala: »Gospa, ali vi veste, da boste morali to plačati?« Vse skupaj ni trajalo več kot pet minut, račun pa je bil kar 85 evrov. Za storitev, ki je gospa ni niti želela, niti naročila, niti ni bila prepričana, da je bila potrebna. Ko se je zavedela, da je vse skupaj čudno, se je močno razjezila in dogodek prijavila inšpekciji. Poklicali smo na podjetje z računa in povprašali po njihovi nenavadni praksi. Odgovor je bil živčen. Da naj bi po vsej Ljubljani poslali obvestila o brezplačnem (!) pregledu cevi (ki ga naša bralka ni dobila), da je garancija pet let (gospa o tem nič ne ve), da zamenjava stare cevi res stane pri njih 85 evrov, da pa lahko njihova fanta takoj prideta in novo cev zamenjata nazaj s staro, če gospa misli, da je kaj narobe, samo zakaj ni prej poklicala njih, zakaj takoj medije?

Kazniva agresivna prodaja

Da imajo biti dotični »plinarji« za kaj živčni, so nam potrdili na Tržnem inšpektoratu RS. V izčrpnem odgovoru na naša poizvedovanja so navedli, da podjetje pri ponujanju blaga in storitev potrošnikom na njihovem domu, tako kot vsi drugi, ne sme delovati nepošteno. »Zakon o varstvu potrošnikov določa, da so nepoštene poslovne prakse podjetij prepovedane,« so napisali, »za nepoštene pa se štejejo vse prakse, ki nasprotujejo zahtevam poklicne skrbnosti in v zvezi z izdelkom ali storitvijo bistveno izkrivljajo ali bi lahko izkrivljale ekonomsko obnašanje povprečnega potrošnika. ZVPNPP ob tem loči zavajajoče poslovne prakse ter agresivne poslovne prakse. Za zavajajočo poslovno prakso, ki v vseh okoliščinah velja za nepošteno, se npr. šteje ravnanje podjetja, ki lažno zatrjuje, da bo izdelek/storitev na voljo zelo omejen čas ali da bo na voljo samo pod posebnimi pogoji zelo omejen čas, da bi tako potrošnika napeljalo k takojšnji odločitvi in ga prikrajšalo za možnost ali čas za izbiro na podlagi informacij. Za agresivno poslovno prakso, ki v vseh okoliščinah velja za nepošteno, pa npr. šteje ravnanje podjetja, ki potrošnika obiskuje na domu in ne upošteva potrošnikove prošnje, da zapusti njegov dom ali da se ne vrača.« Med nedovoljene prakse je spadala tista, pred katero je spomladi opozarjala tudi Zveza potrošnikov Slovenije.  Eden od telekomunikacijskih operaterjev je  naročnike za pakete mobilne telefonije novačil po telefonu, ob prejemu »informativnega gradiva« pa so nič hudega sluteči potrošniki že podpisali pogodbo in dovoljenje za prenos številke. Scenarij je bil naslednji: predvsem starejšim potrošnikom, lastnikom ene od trgovskih kartic, je zazvonil telefon, predstavnik telekomunikacijskega operaterja pa jim je začel razlagati prednosti njihovih paketov. Da bi imel mir, je marsikdo pristal, da mu pošljejo več informacij po pošti. Ko je dostavljavec pripeljal pošiljko, je bilo treba zanjo podpisati, prinašalec pa je rad dodal, da se mu mudi. Izkazalo se je, da so podpisniki, misleč, da podpisujejo dostavo gradiva, v bistvu podpisovali naročniške pogodbe in dovoljenja za prenos številke.

Kaj potem, ko ste že kupili? Kaj storiti v takem primeru? Ali če ste postali ponosni lastnik sesalnika s funkcijami vesoljske ladje (in podobno ceno), kompleta medicinskih pregrinjal za posteljo, ki stane desetkrat več kot v bližnji trgovini, ali omenjene za okoli 75 evrov preplačane nove plinske cevi? Če si glede neljubega nakupa premislite, imate skoraj vse možnosti, da stvar vrnete in zahtevate denar nazaj. Na spletni strani www.pravozatelebane.com najdete razumljivo in izčrpno razlago, kaj in kako storiti v tem primeru. Takole pravijo: »Tudi pravo priznava, da ob obiskih akviziterjev niste čisto prisebni: nenapovedan obisk, vztrajno prepričevanje, nemožnost, da bi si izdelek ogledali v živo in se o nakupu posvetovali, itd. Zato vam daje nekatere možnosti, ki jih pri običajni prodaji nimate. Vse, kar morate za to storiti, je, da podjetju pisno sporočite, da od pogodbe odstopate. Niste dolžni navesti razloga za odstop! 


Več preberite v tiskani Jani (št. 43, izid: 22.10.2013).

Zanimivosti

metla, pometanje
Čist dom

Drobni triki, da vam prah in umazanija ne bosta uhajala z metle

kit-grbavec
Osupljivo

Preplaval je kar 13.000 kilometrov

IMG_2719
Zanimivosti

Dan v Emoniki: Vse kar potrebujete na dosegu roke

Lumniya LUX
Zanimivosti

Dosežki Marlesa v letu 2024 in ambiciozni cilji za 2025: Usmerjenost v trajnost, razvoj novih produktov in širitev na mednarodne trge

sodišče, pravica
Ustavna presoja

Čeh se na osebni izkaznici ne sme smejati iz verskih razlogov

spletni nakup, božič, darila, december
Spletne prevare

Praznična darila: pri nakupovanju z miško pazite na morebitne pasti