Spletno piratstvo se vrača: Filmska industrija izgublja milijarde
Piratstvo se vrača. Preobilje pretočnih platform, razdrobljene vsebine in dražje naročnine so uničile udobnost, ki so jo nekoč ustvarile platforme, kot je Netflix.
Prenasičenost števila platform za predvajanje filmov, športnih dogodkov in televizijskih serij je povzročila digitalno renesanso. Piratstvo, na katerega so mnogi še pred nekaj leti skoraj pozabili, se je vrnilo in to v velikem slogu. Vse do leta 2015 so s spleta nelegalno prenešeni filmi, serije ali računalniške igre, ustvarjalcem in distributerjem zabavnih vsebin povzročale nemalo sivih las. V državah kot je Slovenija, so se uporabniki spleta piratstva posluževali zaradi slabše dostopnosti (predvsem) tujih produktov zabavne industrije. Na drugi strani pa je v državah, kot so ZDA, piratstvo bilo odgovor na vedno dražje cene pri ponudnikih kabelske televizije.
Netflix pokori industrijo
V svetu filmov in serij je pravila igre praktično čez noč razbil gigant Netflix, ki je pod eno streho združil vse vsebine, ki so si jih ljubitelji filmov in serij lahko zamislili. Piratstvo je med letoma 2015 in 2017 postajalo vse manj priljubljeno, Netflix pa je prevzel vajeti globalne dominacije v svetu zabave. Leta 2019 je platforma gostila 167 milijonov naročnikov.
Na tej točki se je upravičeno vprašati, kako si je lahko plačljiva storitev podjarmila industrijo, v kateri je dotlej kraljevala brezplačna (pa čeprav prepovedana). Odgovor je preprost, Netflixova spletna stran in mobilna aplikacija sta bili sila preprosti za uporabo, kar pa je še bolj pomembno, privarčevali sta čas.
Izjemna storitev za nizko ceno
Uporabniki so na eni platformi dobili vse, kar so si želeli: dobro delujočo spletno stran, ki je za ugodno ceno nudila neverjetno storitev. Leta 2020 je pandemija covida-19 Netflix še dodatno utrdila na prestolu, število naročnikov je prvič preseglo 200-milijonski mejnik.
Njihov katalog je za smešno nizko ceno vseboval nekatere najbolj priljubljene serije vseh časov (Kriva pota, Prijatelji, Pisarna), dober del Disneyevih produktov, stare filmske klasike, franšizo filmov o Harryju Potterju, filme o Marvelovih superherojih in odlične serije lastne produkcije, kot so denimo Money Heist, Black Mirror, Queens Gambit in Allice in Borderland. In to popolnoma brez oglasov.
Strel v koleno
Filmski studii in podjetja so prišli do spoznanja, ki bi jim lahko prineslo milijonske zaslužke. Če uspeva Netflixu, zakaj ne bi tudi drugim? Nove platforme so lansirali Amazon, Apple, HBO in praktično vsi filmski studii, ki so imeli vsaj približno uspešne filme. Splet je naenkrat postal podoben ameriški kabelski televiziji, nekdaj opevana priročnost platform za predvajanje pa se je spremenila v neznosno uporabniško izkušnjo. Podoben proces se je odvil za ljubitelje športnih prenosov, v ZDA je spremljanje košarkarske lige NBA z naročnino na zgolj eno platformo (denimo NBA League Pass) postalo nemogoč izziv.
To pa seveda ni zgolj ameriški problem. Tudi pri nas veliko športnih navdušencev ne more spremljati vseh športnih dogodkov, ker imajo različni televizijski ponudniki v svoji programski shemi drugačne športne programe, ki pa se v borbi za odkup televizijskih pravic najbolj gledanih športnih lig borijo za ekskluzivo.
V piratstvo praktično prisiljeni
Vse kar je lepo, se enkrat konča. Veliko število platform za predvajanje je čas prevrtelo za nekaj let nazaj, splet pa je postal nova kabelska (v ameriškem smislu) televizija. Storitve, ki so nadomestile dotrajan in drag način zabave, so postale točno to.
V borbi podjetij, da si zagotovijo ekskluzivne pravice za določene filme in serije je prišlo do stanja, v katerem je na določeni platformi bila le peščica zares kakovostnih serij in filmov, ostalo pa so bili tako imenovani "fillerji," ki so služili zgolj temu, da napolnijo seznam oddaj na strani. Večina platform pa je mnoge naročnike najcenejših paketov razjezila še z mukotrpnimi oglasi.
Na drugi strani so televizijske postaje, morale zelo dobro premisliti, katere oddaje ali filme bodo predvajale, nenazadnje je njihov zaslužek v prvi vrsti odvisen od gledanosti. Zato so na teh programih dolgoročno preživele le najboljši izmed najboljših (denimo Simpsonovi, Prijatelji in Seinfeld).
Doba drugega zaslona
Na platformah kot je Netflix pa se je pojavila še ena težava, ki je ob vseh drugih napačnih odločitvah ponudnikov sodu izbila dno - doba drugega zaslona. Izraz označuje sodobni fenomen, v katerem gledalci med spremljanjem televizije ali drugega primarnega zaslona hkrati uporabljajo še enega, po navadi pametni telefon. Ta navada je spremenila način konzumiranja medijskih vsebin, saj jih gledalci ne spremljajo več aktivno, ampak pasivno.
Fenomen je povzročil poplavo neverjetno slabih, monotonih, cenenih in predvidljivih medijskih izdelkov, v upanju, da občinstvo tega zaradi uporabe mobilnikov med gledanjem filmov in serij ne bi opazilo.
Veliki povratek piratstva
Glede na to, da je v zlati dobi plačljivega Netflixa, piratstvo izgubilo relevantnost, plačevanje za storitev zabave uporabnikom ni bil nikoli problematičen. A je serija izjemno kratkoročno usmerjenih odločitev velikih podjetij ljudi praktično prisilila v piratstvo. Spletne strani s torrenti so ponovno edine, ki nudijo vse oblike zabave na enem mestu, nelegalne športne platforme za pretočno predvajanje pa so za mnoge ljudi edini način, da si lahko sploh ogledajo tekme najljubših moštev.
Če so leta 2020 na globalni ravni spletne strani s piratsko vsebino zabeležile okoli 130 milijard obiskov, so jih leta 2023 kar 100 milijard več. Filmski studii ocenjujejo, da bodo zaradi piratstva do leta 2027 izgubili okoli 113 milijard ameriških dolarjev (97 milijard evrov).
Kaj pa druge oblike zabave?
Izguba, ki jo povzroča piratstvo bo v glasbeni industriji predvidoma veliko manjša, zgolj 13-milijardna (11,2 milijarde v evrih). Glasbo namreč "krade" le delček spletnih piratov. Plačljive glasbene platforme, kot je denimo Spotify, uporabnikom omogočajo poslušanje praktično vseh svetovnih izvajalcev. Konkurenti (denimo Apple Music) se med sabo ne borijo za prevlado na trgu, zato je storitev pri vseh ponudnikih bolj ali manj enaka.
E-novice · Novice
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se