© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o. - Vse pravice pridržane.
Boj proti dezinformacijam
Čas branja 2 min.

Kitajska prepoveduje vplivnežem, da bi bili "pametni brez papirja"


Almira Sakalic
28. 10. 2025, 12.08
Posodobljeno
14:14
Deli članek
Facebook
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

Medtem ko oblasti pravijo, da gre za boj proti dezinformacijam, kritiki to vidijo kot udarec svobodi na spletu.

socialna-omrezja, instagram, kitajska
Profimedia
Kitajska uvaja nova pravila za spletne vplivneže ali, kot jim pravimo po zahodnem vzoru, "influencerje".

Kitajska uvaja nova pravila za spletne vplivneže ali, kot jim pravimo po zahodnem vzoru, "influencerje". Od zdaj bodo tisti, ki delijo vsebine o temah, kot so finance, zdravje ali pravo, morali dokazati svoje strokovne kvalifikacije. Oblasti pravijo, da gre za boj proti dezinformacijam, kritiki pa svarijo, da gre za še en udarec svobodi govora na spletu.

Uradne licence ali diplome za "občutljive teme"

Nov zakon, ki je začel veljati 25. oktobra, določa, da morajo ustvarjalci vsebin predložiti dokazilo o svoji strokovnosti. Torej, da imajo uradne licence ali diplome, če želijo razpravljati o tako imenovanih "občutljivih temah". To so na primer diploma, poklicna licenca, certifikat, poroča Live Mint.

Po podatkih Cyberspace Administration of China (CAC) je cilj uredbe omejiti širjenje napačnih informacij in zaščititi javnost pred zavajajočimi nasveti. Platforme, kot so Douyin (kitajska različica TikToka), Bilibili in Weibo, bodo zdaj odgovorne za preverjanje kvalifikacij ustvarjalcev in zagotovitev, da objave vsebujejo ustrezne navedbe virov in opozorila.

socialna-omrezja, instagram, kitajska
Profimedia
Ustvarjalci bodo morali jasno navesti, kdaj so informacije pridobljene iz študij ali kdaj videoposnetki vsebujejo vsebino, ustvarjeno z umetno inteligenco.

Ustvarjalci bodo morali jasno navesti, kdaj so informacije pridobljene iz študij ali kdaj videoposnetki vsebujejo vsebino, ustvarjeno z umetno inteligenco (AI). CAC je prav tako prepovedal oglaševanje medicinskih izdelkov, prehranskih dopolnil in zdravil, da bi preprečili prikrito promocijo, predstavljeno kot "izobraževalno" vsebino.

Preberite še

Zaupanje ali cenzura?

Številni kritiki opozarjajo, da gre v resnici za novo obliko digitalne cenzure. Z omejevanjem, kdo lahko javno govori o določenih temah, bi lahko vlada po njihovem mnenju učinkovito utišala neodvisne glasove in zožila prostor za svobodno razpravo.

Strokovnjaki ob tem izpostavljajo, da je pojem "strokovnosti" v zakonu nejasno opredeljen in prepuščen subjektivni presoji, kar oblastem daje še več moči pri nadzoru spletnih vsebin.

socialna-omrezja, instagram, kitajska
Profimedia
V zadnjem desetletju so vplivneži močno spremenili svet oglaševanja in družbenih trendov.

Razprava o novi zakonodaji se pojavlja v času, ko so vplivneži postali močna alternativa tradicionalnim strokovnjakom. Od zdravstvenih nasvetov do finančnega svetovanja, številni ustvarjalci si sledilce pridobijo s svojo dostopnostjo in občutkom zaupanja, pogosto tudi brez formalnih kvalifikacij.

Slaba stran tega pojava je očitna: napačne ali poenostavljene informacije se po spletu širijo z izjemno hitrostjo, kar lahko povzroči resne posledice, kadar gre za kompleksne ali občutljive teme.

Nekateri kitajski uporabniki novi zakon pozdravljajo, saj menijo, da bo povečal verodostojnost spletnih razprav. "Končno bodo o strokovnih temah govorili ljudje, ki o njih res nekaj vedo," je zapisal eden od uporabnikov Weiba. Drugi pa opozarjajo, da bi lahko zakon omejil ustvarjalnost in svobodo izražanja ter spremenil družbena omrežja iz prostora odprte izmenjave mnenj v prostor državnega nadzorovanega govora.

Psihološka in varnostna tveganja

Razprava o vplivu vplivnežev na družbo ni nič novega, a raziskava Univerze v Portsmouthu je znova opozorila na temno plat tega vedno močnejšega spletnega pojava. Po ugotovitvah raziskovalcev lahko vplivneži predstavljajo celo psihološko, zdravstveno in varnostno tveganje, kar pomeni, da bi bilo morda smiselno razmisliti o strožjih pravilih za zaščito uporabnikov.

socialna-omrezja, instagram, kitajska
Profimedia
Njihove vsebine pogosto širijo napačne informacije, spodbujajo nerealne ideale lepote, oglašujejo vprašljive izdelke in ustvarjajo občutek tekmovalnosti.

V zadnjem desetletju so vplivneži močno spremenili svet oglaševanja in družbenih trendov. Narekujejo modo, potrošniške navade in celo odnos do samopodobe. A študija opozarja, da ta vpliv ni vedno pozitiven. 

Njihove vsebine pogosto širijo napačne informacije, spodbujajo nerealne ideale lepote, oglašujejo vprašljive izdelke in ustvarjajo občutek tekmovalnosti. To lahko vodi v nezdravo primerjanje, zavajajoče potrošniške odločitve in izgubo zasebnosti.

Poročilo je izšlo v času, ko naj bi industrija vplivnežev do leta 2027 dosegla kar 480 milijard dolarjev, še poroča Mint. Blagovne znamke se vedno bolj zanašajo na ustvarjalce vsebin, da gradijo zaupanje in povezanost s potrošniki. Strokovnjaki opozarjajo, da lahko brez ustreznega nadzora takšna moč vpliva družbo drago stane.

E-novice · Novice

Prijavite se na e-novice in ostanite na tekočem z najpomembnejšimi dogodki doma in po svetu.

Hvala za prijavo!

Na vaš e-naslov smo poslali sporočilo s potrditveno povezavo.


© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o.

Vse pravice pridržane.