11 milijonov evrov za prazna avtocestna počivališča
Počivališča ob slovenskem avtocestnem križu so načeloma dobro vzdrževana, bolj šepa ponudba. Kljub prenovi večina manjših počivališč ni zaživela v polnem obsegu.

Slovenija se je z leti spremenila samo v eno od vmesnih postaj na poti tovornjakov z vzhoda na zahod in nazaj, saj tudi slovenski vozniki z vinjetami na nek način subvencioniramo ta tranzitni promet. Od katerega pa dejansko ta država nima veliko, v glavnem le težave, ki so vidne tudi na počivališčih. Te pa pridejo do izraza posebej poleti, ko se, ponovno v tranzitu, s severa na jug usujejo trume turistov. In če so polne avtoceste, je logično, da se precej poveča tudi promet na avtocestnih postajališčih in počivališčih. Slovenska so v splošnem dobro opremljena in čista, lahko pa bi bila še boljša, kar velja predvsem za tista, na katerih ni bencinskega servisa.
Mala niso namenjena za tovornjake
Na slovenskem avtocestnem omrežju imamo skupaj 66 počivališč, od tega 54 velikih, opremljenih z bencinskim servisom, in 12 manjših počivališč. V povprečju to pomeni počivališče na vsakih 20 kilometrov.

Večja z bencinsko črpalko imajo pogosto dodano še restavracijo in oskrbni center, mala pa poleg parkirnih prostorov običajno vključujejo sanitarije, otroško igrišče ter prostor za počitek in rekreacijo, opremljen z mizami, klopmi in zunanjimi fitnes napravami. »Poleg tega so na voljo gostinski objekt in ekološki otok. Za razliko od velikih počivališč mala počivališča niso namenjena tovornim vozilom,« pojasnjujejo na Darsu.
A do tu vse lepo in prav, a že pri prenovi so mnogi opozarjali, da izbrane rešitve niso najboljše, spomnimo pa se samo »vojne« med Darsom in zasebnim ponudnikom na počivališču Lipce pri Jesenicah.
Za prenovo omenjenih 12 počivališč so porabili 11,1 milijona evrov in so tipsko urejena, kot pravijo na Darsu pa so jih za večjo varnost opremili tudi s kamerami za nadzor prometa in dodatno razsvetljavo. Za razliko od velikih počivališč mala počivališča niso namenjena tovornim vozilom.
»Obnove velikih počivališč pa so v pristojnosti njihovih najemnikov (Petrol, MOL oziroma INA. Odkar je MOL nadomestil OMV kot pogodbeni partner, je prenovil nekaj objektov, pri čemer je kompletna prenova zajemala počivališče Barje sever in jug na južni ljubljanski obvoznica, ki se je končala konec leta 2023.
Največja težava je elektrika
Na malih počivališčih so predvideli tudi dodatno ponudbo v malih kioskih oziroma hiškah, a na veliki večini ti prostori po dveh letih od prenove še samevajo. Gostinska ponudba ni zaživela, trenutno sta v polni funkciji le dve taki počivališči (Studenec jug pri Postojni in Risnik pri Divači). »Kljub temu, da na večini malih počivališč gostinska ponudba še ni urejena, so počivališča dobro obiskana. Urejamo pa vse potrebno, da bo gostinska ponudba čim prej na voljo tudi na preostalih malih počivališčih,« so še povedali na Darsu.

A kje se je zataknilo? Na Darsu pravijo, da je težava nastala zaradi premajhnih priključnih moči elektrike. Trenutna priključna moč je gostinstvo, e-polnilnice in drugih večjih porabnikov električne energije prešibka in zdaj se ubadajo s tem, kako čim prej povečati priključna moč. »Ko bo povečana elektro moč, predvidevamo, da se bo obisk malih počivališč še povečal, saj bodo na voljo gostinska ponudba in e-polnilnice, kar bo počivališča naredilo še bolj privlačna za obiskovalce,« napovedujejo na Darsu.
Za upravljanje vseh malih počivališč pa sicer skrbi Darsov pogodbeni najemnik, izbran na podlagi javnega zbiranja ponudb.
Skupaj več kot 1200 parkirišč
Ponudniki bencinskih črpalk pa so z leti svoje »postojanke« iz klasičnih točk za dolivanje goriva razširil na prave nakupovalne centre, vedno več tovornega prometa pa pomeni, da so pogosto parkirišča zasedena za voznike avtomobilov, ne manjka pa niti nepridipravov. Ti so posebej aktivni v poletnih mesecih, ko je prometa še več in so parkirišča še bolj natrpana, z raznimi triki pa potem prevarajo voznike in jim hitro ukradejo kaj vrednega. Po nekaj letih pogostih kraj so se razmere v zadnjem času vseeno malce umirile, saj je tudi policija povečala svojo prisotnost na najbolj kritičnih točkah.

V osnovi naj bi bilo skupaj na voljo okoli 1200 parkirišč, kot eno največjih pomanjkljivosti pa vozniki navajajo ravno pomanjkanje prostora, predvsem za tovorna vozila, sledijo neurejen dostop do objektov s stranskih cest ter medsebojna povezava obojestranskih počivališč, zagotavljanje čistoče ob večjih prometnih obremenitvah, posebej v turistični sezoni, pa tudi nevarnost zaradi zasedenosti dovoza zaradi tovornjakov.
E-novice · Novice
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se