Dolenjci in avtošole: Padec po treh sekundah

Po Sloveniji so že pred nekaj meseci zaokrožile informacije, da je bilo možno na Primorskem vozniška dovoljenja tudi kupiti. Ta teden so na PU Koper končali preiskavo - zaposlena na sežanski upravni enoti je nezakonito izdala najmanj 59 vozniških dovoljenj, seveda za podkupnino. Za takšne dokumente so 'uporabniki' odšteli med nekaj sto in kar 16.000 evri.
In ker je nekaj ponaredkov prišlo tudi na območje PU Novo mesto (vsa takšna vozniška dovoljenja so sicer že zasegli), nas je zanimalo, ali smo Dolenjci res tako slabi vozniki, da moramo do dovoljenj po takšni poti. Odgovore smo seveda poiskali v avtošoli.
''Kandidat za voznika je izpitno vožnjo začel s speljavanjem s parkirišča. Pri tem je spregledal stoječi avtomobil in če ne bi sam pritisnil na zavoro, bi počilo.'' S temi besedami je Rudi Bogataj, vodja avtošole Avto moto Novo mesto opisal najkrajši padec pri opravljanju vozniškega izpita.
Rudi ima sicer za seboj 15 letno kariero inštruktorja. Na leto usposablja približno 45 šoferjev. V prvem poskusu po njegovih besedah opravi izpit okoli 70% kandidatov. ''Mnogi bodoči vozniki pridejo na šolanje z malo strahu, drugi so zelo samozavestni, vsak je malo drugačen; vsi pa hitro ugotovijo, da je šolanje dejansko prav prijetno. Seveda nekateri rabijo več ur kot drugi. Spomnim se najstarejše kandidatke, ki sem jo učil. Imela je 62 let in je na prvem izpitu padla. Potem je zamenjala avtošolo. Poskušala je v Kočevju, pa v Ljubljani ... in se na koncu vrnila k meni in postala voznica,'' je pripovedoval Rudi Bogataj.
Na to vprašanje je Rudi odgovoril, da zelo različni. Predvsem mladi pridejo v avtošolo z že nekaj izkušnjami, ki jih na črno pridobijo na domačem dvorišču ali bližnjih vaških poteh. Pri takšnih je za šolanje potrebna kakšna ura manj. Večina ima največ težav s teorijo in sicer zato, ker ni časa za razmišljanje, tudi v prometu je treba reagirati hitro. ''Glede na izkušnje pa lahko rečem, da največ težav kandidatom (pa tudi istim, ki že imajo izpit) povzročajo krožišča. Ne kot učitelj vožnje in ne kot voznik še nisem doživel, da bi kdo v krožišču potem, ko mu ni uspelo zapeljati v določeni izvoz, naredil še en krog. Vsi se ustavijo in čakajo, da bo nastalo toliko prostora, da bodo lahko nadaljevali vožnjo v želeno smer,'' je v nadaljevanju pripovedoval naš sogovornik in dodal, da je težja preizkušnja za kandidate tudi avtocesta, saj traja kar nekaj časa, da se znebijo strahu pred hitrostjo.
Glede razlike po spolu bodočih voznikov pa je rekel, da so še pred desetletjem ženske kandidatke rabile kakšno uro ali dve več šolanja kot moški, danes pa razlik praktično ni več.
V zadnjem času je veliko voznikov, ki so si svojo vožnjo prislužili ponovno opravljanje vozniškega izpita. ''Res jih je veliko in najbolj jih prizadene dejstvo, da morajo opraviti zdravniški izpit in psiho teste. Sicer pa za ponovno osvojitev šolskega načina vožnje rabijo le 7 do 10 ur in na samem izpitu so praviloma uspešni. V prvem poskusu jih od 10. kandidatov uspešno opravi izpitno vožnjo 9,'' je še povedal Rudi.
Da smo ljudje res zelo različni, pričajo tudi nekatere Rudijeve izkušnje. ''Ne samo enkrat sem doživel, da je komisija po opravljeni vožnji kandidatu povedala, da žal ni bil uspešen. Le ta pa se je začel prepirati z njimi, drugi je prav nemarno bentil, tretji zaloputnil vrata in brez besed odšel ... Večina je seveda drugačna. Kar precej jih je, ki sem jih že pred leti naučil voziti in mnogi me vsako leto decembra obiščejo, mi voščijo Novo leto, prinesejo kakšno darilce za otroke.''
S tem prispevkom nismo hoteli delati reklame AM šoli Novo mesto. Rudi Bogataj nam je tudi povedal, da so vse avtošole v našem mestu kakovostne in strokovne. Morate pa vedeti, da za katerokoli se že boste odločili, se morate sprijazniti, da bo treba prevoziti okoli 1000 kilometrov, da vas bodo spustili pred izpitno komisijo. In če vam ne bo uspelo prvič, ne izgubljajte poguma. Po Rudijevih besedah so tisti, ki izpit opravljajo večkrat, po uspešnem poskusu zagotovo boljši vozniki od tistih, ki jim je uspelo prvič. Z leti se to razmerje seveda spreminja. Mi pa dodajamo, da bi bilo lepo če bi se končno spremenila tudi naša miselnost. Saj veste, tista, da smo prav mi najboljši vozniki ...