© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o. - Vse pravice pridržane.

Sedanja volilna zakonodaja ne zagotavlja pravega vpliva volivcev – nove, ki bi to zagotovila, pa politika noče sprejeti


lokalno
Predsednik mag. Adolf Zupan
22. 9. 2019, 14.45
Deli članek
Facebook
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

_zzzzzdesus__1_.jpg
_zzzzzdesus__2_.jpg

Demokratična stranka upokojencev Slovenije Mestni odbor Novo mesto je danes pripravil okroglo mizo, na kateri je tekla beseda o realizaciji odločbe Ustavnega sodišča iz lanskega leta. Ustavno sodišče je ugotovilo, da območja volilnih okrajev ne ustrezajo več nobenemu merilu iz 20.člena Zakona o volitvah v Državni zbor, to je enako število prebivalcev, geografska zaokroženost, največja mogoča integriteta občine. Zato je ugotovilo, da je 4. člen Zakona o določitvi volilnih enot za volitve poslance v Državni zbor, ki določa območja volilnih okrajev, v takšnem neskladju z 20. členom Zakona o volitvah, da so kršena načela pravne države iz 2. člena Ustave. Protiustavnost mora Državni zbor odpraviti v roku dveh let. Pri predsedniku države tečejo posvetovanja med predstavniki strank in tudi stroke. Čas pa se izteka….

Mestni odbor je povabil na okroglo mizo prof. dr. Mirana Mihelčiča in prof. dr. Marjan Ravbarja. Prvi že vrsto let proučuje volilne sisteme in je sodeloval v skupini pri Zvezi društev upokojencev Slovenije, ki je pripravila Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o volitvah v Državni zbor tako, da bi bil vpliv volivcev na izvolitev kar največji. Predlog zakona je bil sicer vložen, vendar že na pristojnem delovnem telesu ni dobil potrebne večine. Letos je ponovno opozoril na pripravljen predlog in ga posredoval predsedniku države in strankam, zaenkrat še brez odziva. Po prepričanju dr. Mihelčiča bi morali imeti državljani

a) Dejansko, ne le navidezno, možnost kandidirati tudi izven strankarskih list in biti izvoljeni v DZ,

b) Kakovosten pregled nad ponujeno izbiro kandidatov,

c) Možnost nevezane večstranske in kvalificirane zožene izbire med kandidati (dva kroga glasovanja),

d) Večji vpliv pri glasovanju, kar bi dosegli z dvema glasovoma,

e) Možnost učinkovitega nadzora nad poslanci,

kar bi bilo lahko doseženo s sprejemom neuspešno vloženega predloga, ki ga je z več kot 5.000 podpisi vložil ZDUS.

Tudi prof. dr. Marjan Ravbar se že desetletja ukvarja s temi vsebinami. Kot strokovnjak je bil na začetku priprav za realizacijo odločbe Ustavnega sodišča s strani Predsednika države zaprošen za sodelovanje. Izrazil je pripravljenost za sodelovanje, vendar do realizacije na žalost ni prišlo. Proučil je predlog volilnih okrajev, ki ga je pripravilo Ministrstvo za javno upravo in pri tem naletel na kar nekaj resnih pomislekov pri Volilni enoti Litija, Zagorje, Trebnje in ne nazadnje Novo mesto. Iz njegovega izvajanja je vela skrb, da se tudi to pot politika ne namerava sanirati stanja v smeri kot ga pričakuje Ustavno sodišče.

Prisotni so se v razpravi strinjali, da je realizacija odločbe Ustavnega sodišča nujna. Dokler pa bo politikom glavni interes, koga bodo po možnosti spravili v parlament, ne pa dejanski vpliv ljudi na volitve, sprememb ne bo. Strinjali so se še, da bi posamezno lokalno okolje moralo imeti preko volitev večji vpliv. Krivica, ki se dogaja Dolenjski oz. novomeški regiji, ki daje že desetletja nekajkrat več v državno blagajno kot iz nje dobi, se očitno ne bo popravila. Še naprej bo ostajala brez poslanca, čeprav bo imela lahko dobre kandidate. Zato se tudi strinjali, da je potrebno razpravo o tem pomembnem vprašanju za ljudi še intenzivirati in iskati rešitve še bolj pa v smislu res večjega vpliva volivcev na izvolitev poslancev. Primerjalne študije z uredvitvami volilnih sistemov z državami EU nam kažejo dobre in uresničljive rešitve. Zakaj jih vsakokratni poslanci nočejo sprejeti, je najbrž z njihovega vidika razumljivo. Do kdaj jih bomo še razumeli volivci ? Odgovora na to tudi ta okrogla miza žal ni dala


© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o.

Vse pravice pridržane.