»Želim deliti svojo izkušnjo z banko OTP, ker sem šla zaprosit za povečanje limita. Prošnjo so mi zavrnili, ker sem v obdobju enega leta štirinajstkrat vplačala na loteriji in v enem letu zapravila skupno 175 evrov. Zanje sem zato rizična oseba in moram zdaj eno leto čakati za limit ali pa kredit. Zame je bilo to nekaj novega, mogoče druge banke s tem nimajo težav,« je zapisala uporabnica družbenega omrežja.
Banka ni povedala nič
Na odzive ni bilo treba dolgo čakati, velika večina obsoja banko in njeno odločitev, v slogu: »A se hecaš? Jaz bi menjala banko. Kaj njih briga, kam ti daš svoj denar, v 'zokn' al pa za srečke.« Ali pa: »Tudi mene so spraševali, ko sem šel prosit za kredit, ali igram na srečo.« Ena od bralk je komentirala, da je naletela na enako vprašanje pri kreditu, kar se ji je zdelo smešno. Razume, če bi bili v igri kakšni kazinoji, ampak loto, ki ga tu ali tam vplačuje toliko ljudi ... Nekateri so se spet zavzeli za večjo uporabo gotovine: »Čudoviti novi svet elektronskega bančništva in plačevanja s karticami ... samo premnogo ljudi se žal ne zaveda, da je tak način plačevanja nadzorovanje vsakega našega koraka. To je novodobno suženjstvo in konec svobode.«
Zato smo seveda želeli vprašati banko, kaj je na tem, pa ne le o tem primeru, temveč tudi na splošno. Na OTP so bili zelo redkobesedni in niso dejansko povedali nič: »Pozdravljeni, banka poslovanja svojih strank ne komentira.«
Na NLB so bili za kakšen stavek natančnejši in so povedali, da konkretnega primera ne morejo komentirati, lahko pa povedo, da »smo banke regulatorno zavezane k zgodnji zaznavi potencialnih finančnih težav naših strank. Tveganje zaznavamo s pomočjo različnih dejavnikov, ki lahko samostojno ali v kombinaciji predstavljajo osnovo za odločitev o naložbi.«
Zanimivosti
Ti ugodni izdelki so si prislužili znak “ODLIČNA KAKOVOST”
Naloga bank je dobro poznavanje svojih strank
Zato smo za mnenje povprašali še druge strokovnjake – in dobili smo konkretnejše odgovore. »Igre na srečo so neželeno poslovanje strank, to velja v vseh bankah. Vsaka banka si sicer sama določa pravila in kriterije, po katerih se odloča, ali je stranka rizična ali ne, ali lahko ugodijo njeni prošnji za povečanje limita ali najem kredita. In veliko dejavnikov vpliva na boniteto stranke,« nam je povedal svetovalec na eni izmed bank pri nas.
Med bonitete tako štejejo redno odplačevanje posojil, obveznosti, kreditov in podobno, kot slabosti pa štejejo razne izvršbe, negativne bilance, neredno poslovanje in drugi dolgovi. Že iz tega lahko vidijo, ali je stranka zaupanja vredna ali ne. Podatke med drugim dobivajo od sistema Sisbon, kjer se lahko zelo veliko vidi o načinu delovanja posameznika in njegovi finančni disciplini, če je stranka njihov komitent, pa imajo vpogled tudi v njen bančni račun.
»Bančni račun v osnovi ni namenjen igram na srečo, v pogodbi piše, da je namenjen rednemu poslovanju posameznikov, prejemu plač in podobno. Naloga banke je, da pozna poslovanje svojih strank in potencialnih kreditojemalcev. Če vidi finančno disciplino, kako je potem banka lahko prepričana, da bo z vračanjem kredita vse v redu?« dodaja naš sogovornik.
Zato tudi svetuje, da če že mora nekdo igrati na srečo ali pa če večkrat vplača loterijo, naj si odpre internetni bančni račun, na primer pri N26, in tam posluje, kot ga je volja, tekoči račun pri banki pa naj bo za to, čemur je namenjen.