© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o. - Vse pravice pridržane.
Čas branja 2 min.

Alkohol in nosečnost: resnica, ki je ne želimo slišati


Petra Furlan
24. 10. 2025, 09.50
Posodobljeno
10:28
Deli članek
Facebook
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

Vsak dan nosečnosti je priložnost, da izbirate odločitve, ki krepijo vaše zdravje in ustvarjajo varen in ljubeč začetek za vašega otroka.

profimedia-0280510074.jpg
Profimedia
Nosečnost je čas novih začetkov – izberite zdravje brez alkohola za vas in vašega otroka.

Slovensko združenje za kronične nenalezljive bolezni je skupaj z Nacionalnim inštitutom za javno zdravje (NIJZ) in Mladinsko zvezo Brez izgovora Slovenija predstavilo rezultate programa Alkohol skozi rožnata očala, ki ga sofinancira Ministrstvo za zdravje RS. Program je zasnovan kot celostni pristop k ozaveščanju o vplivih alkohola na zdravje žensk, s posebnim poudarkom na nosečnost in dojenje.

Na novinarskem zajtrku so svoja stališča predstavili Franc Zalar, predsednik Slovenskega združenja za kronične nenalezljive bolezni in podpredsednik Društva za zdravje srca in ožilja, Urška Erklavec, vodja Službe za nevladne organizacije na NIJZ, ter Manca Kozlovič, predsednica Mladinske zveze Brez izgovora Slovenija.

Govorci so poudarili, da je ozaveščanje o alkoholu pomembno ne le z vidika zdravja, temveč tudi družbene odgovornosti, medijskega vpliva in preventive med mladimi.

Slika_novinarski_zajtrk_23.10.2025_Foto SNCDA.jpeg
Foto: SNCDA
Na fotografiji (od leve proti desni): Franc Zalar, predsednik Slovenskega združenja za kronične nenalezljive bolezni in podpredsednik Društva za zdravje srca in ožilja; Urška Erklavec, vodja Službe za nevladne organizacije na NIJZ; Manca Kozlovič, predsednica Mladinske zveze Brez izgovora Slovenija.

Raziskave: znanje, prakse in pomanjkljivosti

V okviru programa so bile izvedene dve obsežni raziskavi – med ženskami v rodni dobi in med zdravstvenimi delavci.

  • Rezultati raziskave med ženskami so pokazali, da večina razume, da v nosečnosti ni varne količine alkohola, vendar kar 70 % še nikoli ni slišalo za fetalni alkoholni spekter motenj (FASD). Prav to kaže na vrzel v javni ozaveščenosti, saj FASD vključuje trajne posledice, ki se kažejo pri razvoju ploda in otroka.
  • Druga raziskava, med zdravstvenimi delavci, je pokazala raznolikost v pristopih svetovanja. Čeprav večina strokovnjakov priporoča popolno abstinenco, pogovori o tveganjih za FASD niso vedno sistematični. Kar 74 % zdravstvenih delavcev nosečnicam svetuje, naj alkohola ne uživajo, 5 % svetuje zmernost le v prvem trimesečju, 14 % pa ne daje posebnih navodil. Raziskava je prav tako pokazala, da večina zdravstvenih delavcev FASD ne diagnosticira zaradi pomanjkanja usposobljenosti, časa ali prepričanja, da bi to ne spremenilo izida za otroka.
  • Dodatne raziskave programa so se osredotočile na vpliv oglaševanja alkohola. Analiza prisotnosti oglasov v desetih slovenskih mestih, digitalnega marketinga preko vplivnic in vsebin na spletnih portalih za ženske je pokazala, da so sporočila pogosto subtilna, a učinkovita: alkohol se prikazuje kot simbol sprostitve, glamurja in socialnega uspeha. Tovrstno sporočilo ustvarja občutek normalizacije pitja, kar še posebej vpliva na ženske in mlade.
alkohol skozi rožnata očala
Foto: SNCDA
Program Alkohol skozi rožnata očala, ozavešča o tveganjih pitja alkohola med nosečnostjo in vplivu na zdravje žensk.

Pomen ozaveščanja in preventivnih ukrepov

Poseben poudarek programa je bil na sodelovanju mladih kot raziskovalcev stanja dostopnosti alkohola in spremljevalcev preventivnih aktivnosti. S tem so pridobivali veščine prepoznavanja manipulativnih oglasov, razumevanje tveganj ter odgovorno ravnanje v družbi, kjer je alkohol pogosto normaliziran.

Preberite še

Rezultati skritih nakupov so pokazali, da je dostopnost alkohola mladim še vedno višja kot tobaka, kar zahteva dodatne preventivne ukrepe in ozaveščanje.

»Ko govorimo o alkoholu, ne gre le za osebno izbiro, temveč za odgovornost do novega življenja. Znanje in jasna sporočila sta najboljša preventiva,« je poudaril Franc Zalar.

Urška Erklavec iz NIJZ dodaja: »Digitalno oglaševanje alkohola pogosto presega meje samoregulacije. Sistemske omejitve in ozaveščanje so ključni za zaščito ranljivih skupin

Manca Kozlovič iz Mladinske zveze Brez izgovora Slovenija pa opozarja: »Mladi niso samo občinstvo, temveč soustvarjalci rešitev. S kritičnim razmišljanjem in razumevanjem manipulativnih praks se lahko naučijo sprejemati odgovorne odločitve

Od rožnatih filtrov do jasnih odločitev

Alkohol skozi rožnata očala ni le projekt o tveganjih pitja alkohola – je celosten pristop k spremembi družbene kulture, kjer zdravje žensk, otrok in družin postane osrednja vrednota. Z združenimi močmi stroke, mladih in javnosti Slovenija gradi okolje, kjer odločanje temelji na znanju, ne na mitih ali zavajajočem oglaševanju.

E-novice · Njena

Prijavite se na e-novice in ostanite v koraku z novostmi iz sveta estrade, mode, lepote, odnosov ter idej za potovanja.

Hvala za prijavo!

Na vaš e-naslov smo poslali sporočilo s potrditveno povezavo.


© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o.

Vse pravice pridržane.