Svet24
© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o. - Vse pravice pridržane.
Čas branja 3 min.

Nesreče s traktorji se pogosto zgodijo kar na dvorišču kmetij


novi-tednik
Tina Strmčnik
19. 5. 2025, 05.00
Deli članek
Facebook
X (Twitter)
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

Na Šolskem centru Šentjur o varnem delu s traktorjem in traktorskimi priključi mesečno izobrazijo od 20 do 30 slušateljev.

brako-sket, varno-delo-s-traktorjem, solski-center-sentjur
Andraž Purg
Mag. Branko Šket, direktor Šolskega centra Šentjur in ravnatelj tamkajšnje višje strokovne šole

Brez traktorja si ne moremo zamišljati kmetijstva, komunale in še marsikaterega področja. Za varno opravljanje dela je treba pridobiti izpit za F-kategorijo, pogoj zanj je tudi opravljen tečaj za varno delo s traktorjem in traktorskimi priključki. Licenco za opravljanje omenjenega tečaja ima v naši regiji med drugim Šolski center Šentjur, kjer se omenjenega tečaja mesečno udeleži od 20 do 30 slušateljev. O številnih vsebinah, ki naj bi uporabnike traktorjev kar najbolj pripravile na varno delo, med drugim predava mag. Branko Šket, direktor omenjenega šolskega centra in ravnatelj višje strokovne šole.

Pestra paleta vsebin

Tečaj traja tri dni. Prva dva dneva sta namenjena spoznavanju teoretičnega znanja, ko se udeleženci seznanijo s pravnimi osnovami, pravilnikom o varnosti strojev in s podobnim. Podrobno se seznanijo s traktorji in tipi mehanizacije, pogovarjajo se o vzdrževanju in popravilu traktorjev ter traktorskih priključkov, o vzdolžni in bočni stabilnosti traktorja ter o nevarnostih pri delu s traktorjem in traktorskimi priključki. Spoznajo tudi značilnosti nesreč in njihovo preprečevanje. Zadnji dan sledi praktični prikaz delovanja traktorja in njegove varne uporabe. Sledi pisni izpit, ki ga udeleženci opravijo, če imajo 90 odstotkov pravilnih odgovorov.

Pogoji za izpit

Za vožnjo traktorja moramo po besedah Branka Šketa pridobiti vozniški izpit za F-kategorijo, kar je možno na dva načina. Tisti, ki želijo pridobiti izpit, morajo opraviti tečaj poznavanja cestnoprometnih predpisov (osnovni del in dodatni del za F-kategorijo), nato sledijo ure vožnje ter opravljanje izpitne vožnje. Nato morajo opraviti še tečaj za varno delo s traktorjem in traktorskimi priključki.

Tisti, ki imajo najmanj šest mesecev izpit B-kategorije, lahko izpit za traktor pridobijo tudi tako, da opravijo tečaj za varno delo s traktorjem in traktorskimi priključki. Na osnovi tega potrdila jim upravna enota prizna izpit za F-kategorijo.

Povsem drugače kot avtomobil

Sogovornik je pojasnil, da uporabniki traktor redko uporabljajo sami, saj nanj spredaj, zadaj in tudi ob strani pogosto priključijo priključke. »Ko nek stroj priključimo k traktorju, se spremenita težišče in njegova stabilnost. Ker je traktor namenjen vožnji po kmetijskih in drugih zemljiščih z različnimi nagibi, to prinaša možnost prevrnitve ali druge nesreče. Na traktor pogosto priključimo tudi prikolico in zakonitosti vožnje se prav tako zelo razlikujejo od vožnje avtomobila s prikolico,« je dejal Šket. Kot še eno veliko razliko je omenil težo. Traktor s prikolico lahko tehta do 40 ton, medtem ko osebna vozila tehtajo malo več kot tono. Traktor je tudi bistveno širši od avtomobila.

Ker se na napakah učimo

Kljub tečajem za varno delo s traktorjem se redno dogajajo nesreče. Sogovornik je pojasnil, da se pogosto zgodijo kar na dvorišču kmetij. »Velikokrat se je že zgodilo, da je šel kmet na kosilo, kjer je pri mizi srečal svoje otroke. Nato se je vrnil na delo, misleč, da so otroci še vedno v hiši. Eden od kratkohlačnikov je medtem stekel na dvorišče in kmet ga ni videl ter ga je po nesreči povozil.« Kot pogost vzrok za nesrečo je Šket omenil čiščenje in vzdrževanje strojev v delovnem stanju in ne v mirujočem. Med pogostimi razlogi za nesreče so tudi preveliki nagibi traktorja ali delo v neprimernem vremenu, ko je teren vlažen in spolzek. »Na tečaju spomnim tudi na to, kako pomembna je za varno delo primerna osvetlitev. To je zelo pomembno sploh jeseni, ko so dnevi kratki in kmetje delajo tudi proti večeru. Še eden od dejavnikov je utrujenost. Voznik traktorja in traktorskih priključkov mora znati oceniti razmere, sposoben mora biti predvidevati, kaj se lahko zgodi. Zato je tako pomembno, da na tečaju opozorimo na morebitne vzroke, ki lahko pripeljejo do nesreč.«

Za varnost je zelo pomembno spoštovati tudi pravila, kje lahko v traktorju sedi otrok. Traktor mora imeti v tem primeru dodaten sedež, novejši traktorji imajo varnostni pas, s katerim mora biti otrok pripet. Do težkih nesreč pogosto pride, kadar otrok ni pripet.

Preberite več v Novem tedniku!

brako-sket, varno-delo-s-traktorjem, solski-center-sentjur
Andraž Purg
Voznik traktorja in traktorskih priključkov mora znati oceniti razmere, sposoben mora biti predvidevati, kaj se lahko zgodi, je dejal Šket.

© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o.

Vse pravice pridržane.