V nedeljo dan odprtih vrat na postaji v Zrečah
V Zrečah je med starejšimi ljudmi še živ spomin na vlak, ki je po ozkotirni železnici nekoč vozil do Slovenskih Konjic in naprej do Poljčan. Ko je 15. aprila 1962 zapeljal zadnjič in so tudi progo odstranili, je kraj ostal tako rekoč brez prave povezave s svetom, saj tudi urejenih cest še ni bilo. Da spomin na čase, ko je parna lokomotiva sopihala skozi Zreče, ne bi povsem utonil v pozabo, že nekaj let skrbi muzej v zgornjem nadstropju nekdanje postaje. Skupina zanesenjakov in ljubiteljev železnic, zbranih okrog projekta Lokalna muzejska železnica Zreče, se trudi, da bi lahko parna lokomotiva obiskovalce nekoč zapeljala na malo daljšo turistično vožnjo.

Na krajšo, petdesetmetrsko, so od lani, ko so v okviru projekta v Zreče uspeli dobiti delujočo parno lokomotivo, pritegnili veliko ljudi. Nekaj dogodkov za otroke in mlade je bilo dobro obiskanih in verjetno bo tako tudi v nedeljo, 29. maja, ko bodo pripravili dan odprtih vrat s kratkimi vožnjami, z ogledom lokomotive in muzeja. Dogodek sodi v okvir praznovanja občinskega praznika Zreč.
Letos prostovoljci zagnano prenavljajo nekdanjo postajo v Zrečah in nadaljujejo urejanje proge. Koordinator projekta je Anton Galun, ki je od malega ljubitelj vlakov in je zato pred leti pridobil tudi uradno izobrazbo za njihovo upravljanje. Tako je v Avstriji opravil izpit za strojevodjo, upravljavca kotla in kurjača ter tam nekaj let tudi vozil po muzejskih železnicah. Kot poznavalec v Zrečah usklajuje projekt prenove nekdanje proge in postaje, vodi obiskovalce skozi muzej in zbira gradivo, pričevanja ter anekdote, povezane z nekdanjo progo, da bi lahko v naslednjih letih izšla še ena knjiga o tej zanimivi zgodovini (pred leti je knjigo Ozkotirna železniška proga Poljčane–Konjice–Zreče izdal Karel Rustja).
Bogata zgodovina
Začetek vzpostavitve muzeja sega v konec osemdesetih let, ko je takratni direktor Uniorja Marjan Osole dal postaviti muzejsko garnituro vlaka, ki je na ogled v Zrečah. Kasneje je v nadstropju železniške postaje, ki se je na srečo ohranila, nastal še muzej. Kot pravi Galun, se je večja sprememba zgodila leta 2018. Takrat je Občina Zreče nad muzejsko vlakovno garnituro postavila 40 m dolgo nadstrešnico. Vlak je bilo namreč treba nenehno popravljati in barvati. »Takrat smo se začeli resno pogovarjati o možnostih, kako muzej oživiti s krajšo progo in z voznim vlakom.« Po spletu okoliščin so leta 2019 iz Rimskih Toplic pridobili še leseno tovorno skladišče, ki so ga predelali v kurilnico oziroma lokomotivsko lopo z delavnico in kanalom za vzdrževanje lokomotiv. »Ob otvoritvi nadstrešnice 6. oktobra 2018 sva s kolegom Boštjanom Metličarjem, strojevodjo Slovenskih železnic, ki je tudi eden od najbolj dejavnih članov naše delovne skupine, županu Zreč Borisu Podvršniku predala darilo – kos starega lesenega pragu s pritrjeno tirnico, izdelano leta 1892 (to je leto otvoritve proge Poljčane–Konjice), in s kosom premoga. Takrat sem se v nagovoru pošalil, da to darilo obvezuje – prag s tirnico je treba vgraditi v progo, kos premoga pa pokuriti v parni lokomotivi. Čez tri leta smo že bili tako daleč, da bi lahko to dejanje uresničili,« se spominja Galun.
Slovenske železnice so namreč Zrečanom lani ob stoletnici prve vožnje po progi dale v trajno izposojo parno lokomotivo. »Iz Nemčije je prispela kot del vojnih povračil za škodo v prvi vojni, nato je vozila po Bosni in kasneje v Železarni Jesenice. Da ne bi končala v plavžu, so jo ponudili Muzeju slovenskih železnic,« razlaga Galun zgodovino težke črne lepotice. V muzeju je nekaj časa vozila obiskovalce, nato so jo SŽ posodile v Zreče, kjer imajo z njo kup načrtov in zato pridno skrbijo za njeno vzdrževanje, da bo ostala v voznem stanju.
Foto: Andraž Purg - GrupA
Preberite več v Novem tedniku
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se