Svet24
© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o. - Vse pravice pridržane.

100 let belokranjske in 120 let dolenjske železnice


STA
31. 5. 2014, 09.25
Posodobljeno
01. 06. 2014 · 11:24
Deli članek
Facebook
X (Twitter)
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

belokranjskivlak1914a_ed.jpg
Prvi vlak, ki je pripeljal v Belo krajino (Karel Rustja: Belokranjska železniška proga, Metlika 2009/vir in več fotografij: http://www.vlaki.info/forum/viewtopic.php?f=21&t=4157)
rudolfswert_01.jpg
Prihod prvega vlaka v Novo mesto (fototeka Železniškega muzeja Slovenije/vir in več fotografij: http://www.vlaki.info/forum/viewtopic.php?f=21&t=4157)

Te dni mineva sto let, odkar je med Novim mestom in Metliko zapeljal prvi vlak, hkrati pa 120 let, odkar so zgradili železniško progo med Grosupljem, Novim mestom in Stražo. Slovenske železnice bodo omenjena jubileja danes obeležile s slovesnostmi v Metliki, Črnomlju, Trebnjem, Semiču in Mirni Peči, z osrednjo slovesnostjo pa opoldne v Novem mestu.

Predstavnik Slovenskih železnic Marko Tancar je za STA povedal, da bodo na glavnih postajah dolenjsko-belokranjske železniške proge skupaj z občinami ob njej proslavili častitljivi rojstni dan obeh prog. Iz Ljubljane in Metlike pa bosta v Novo mesto odpeljala posebna vlaka, ki se bosta po osrednji prireditvi na novomeški železniški postaji Bršljin vrnila na svoji izhodišči.

Po Tancarjevih besedah je dolenjsko-belokranjska železniška proga tamkajšnje prebivalce povezala z osrednjo Slovenijo. Dodal je, da število tamkajšnjih potnikov in obseg prepeljanega tovora naraščata.

Slovenske železnice so namreč na progi med Metliko in Novim mestom lani prepeljale približno 560.000 potnikov oz. skoraj desetino več kot predlani. Hkrati pa so na progi, po kateri prevažajo le tovor območnega gospodarstva, v prvih štirih mesecih letos prepeljali za približno tri petine več tovora kot lani, je še navedel Tancar.

Gradnjo železniškega odseka Grosuplje-Novo mesto v dolžini 75 kilometrov so začeli 29. septembra 1892. Aprila 1894 je iz Ljubljane v Novo mesto pripeljal komisijski vlak, progo pa so odprli 1. junija tega leta.

Železniška povezava med Novim mestom in Karlovcem, ki danes prečka mejo med Slovenijo in Hrvaško, je v času izgradnje povezovala avstrijski in madžarski del Avstro-ogrskega cesarstva. Dela na progi so začeli aprila 1912, 24. marca 1914 pa je do Semiča v Beli krajini zapeljal poskusni vlak. Progo do Metlike so uradno odprli 26. maja tega leta.

Po mnenju in podatkih zgodovinarjev je železnica Dolenjski ter Beli krajini prinesla prvo zanesljivo prometnico, hkrati z njo pa gospodarski razvoj ter tesnejšo povezavo z narodno matico.


© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o.

Vse pravice pridržane.