Jože Bele, predsednik uprave Revoza: »Lepo je biti direktor v taki tovarni«
Z Jožetom Beletom, predsednikom uprave Revoza, smo se o novem poglavju novomeške tovarne pogovarjali v Parizu tik po slavnostnem odkritju novega Twinga e-Tech Electric.
Tam je izvršni direktor Renault Group Francois Provost uradno obelodanil tudi odločitev, da bodo novomeškemu Revozu zaupali izdelavo še dveh električnih malčkov iz razreda A, znamk Dacia in Nissan. To je odlična novica za Revoz, saj zagotavlja stabilno poslovanje in ohranitev delovnih mest tudi na dolgi rok, pravi Jože Bele, ki je v dobrih treh letih, odkar je prevzel vodenje tovarne, doživel že vse, od njenega globokega dna do sedanjega vzpona. Vodenje je namreč prevzel leta 2022, v obdobju, ko se je avtomobilska industrija soočala s krizo dobave polprevodnikov in zmanjšano prodajo vozil. »A še bolj kot sama kriza je za podjetje težka negotovost. Dejansko nismo vedeli, ali bomo čez pol leta sploh še poslovali ali ne,« pravi. Danes pa je njegov obraz spet nasmejan.
Slovensko razkritje twinga e-tech electric pa v novomeškem Revozu pripravljajo danes.
Serijska proizvodnja novega električnega twinga naj bi stekla konec leta oziroma v začetku prihodnjega. Koliko twingov naj bi torej izdelovali na leto?
Tega danes še ne vemo. Predvidevamo pa, da bomo v naslednjem letu povečali proizvodnjo naših avtomobilov v primerjavi z letošnjim letom za okoli 20 do 25 odstotkov. To pomeni okoli 70.000 ali morda 75.000 avtomobilov letno, skupaj s cliom, ki ga bomo izdelovali še kakih pet ali šest mesecev, twinga pa bomo 'dodajali' postopoma. Lani smo ustavili proizvodnjo twinga tretje generacije. Imamo pa srečo, da se clio pete generacije, ki ga izdelujemo od leta 2019, dobro prodaja, zato delamo tudi dve soboti v mesecu, povečali smo tudi dnevne količine, in sicer izdelamo 300 cliov na dan.
Bo novi twingo prinesel še drugo izmeno?
Zaenkrat bomo nadaljevali z eno izmeno. Če bo povpraševanje po twingu raslo, pa bi morda sredi prihodnjega leta lahko prešli na dvoizmensko proizvodnjo. A vendarle je vse odvisno od povpraševanja.
Kaj vam pomeni pohvala izvršnega direktorja Skupine Renault Francoisa Provosta, ko je dejal, da ne gre zgolj za zaupanje v tovarno, pač pa da je Revozova ekipa izjemna in si nov projekt zasluži?
Zadnja leta so bila za Revoz res težka. To je bilo obdobje velike negotovosti. A nam je uspelo poiskati dodatne aktivnosti in zadržati pozitivno klimo v tovarni. Večkrat sem že dejal, da je lepo biti direktor v taki tovarni. V štirih letih smo izgubili več kot 2000 ljudi, a tisti, ki so ostali, so res pripadni. Pokazali smo, da smo kljub nizkim količinam učinkoviti in imamo najboljšo kakovost pri cliu v celotni Renaultovi skupini. Mislim, da je bila to prelomna točka, da se torej nismo predali in smo zadržali motivacijo pri naših zaposlenih.
V prihodnjih letih boste v Revozu izdelovali še dva električna malčka znamk Dacia in Nissan. Kmalu boste torej izdelovali izključno električna vozila. Kako gledate na to? Vas pri tem morda kaj skrbi kitajska konkurenca?
Ne, v tem trenutku nas kitajska konkurenca ne skrbi. Twingo ima svojo zgodovino, evropski in seveda tudi Renaultovi avtomobili imajo pomembno dediščino, ki pa je kitajski avtomobili nimajo. Kdor se bo odločil, da bo kupil nek avto zgolj zato, da se bo pripeljal s točke A do točke B, se bo morda ozrl tudi za kakšnim kitajskim avtomobilom. Kdor je vsaj malo pripaden evropskim avtomobilom, pa menim, da se bo raje odločil za twinga. Moramo tudi vedeti, da imajo kitajski proizvajalci na trgu zelo majhen delež in mislim, da v tem trenutku res niso v takšni prednosti, da bi lahko prevladali na evropskem trgu. Prepričan sem, da lahko naš novi twingo brez težav konkurira kateremukoli kitajskemu avtomobilu. Če bi Kitajci želeli tak avtomobil narediti v Evropi, ga prav gotovo ne morejo ceneje, kot ga naredimo mi.
Vsaj tako kakovostnega najbrž ne.
Tako je. Morda bi ga lahko ceneje naredili na Kitajskem, vendar tako kakovostnega zagotovo ne. Zato menim, da se nam v tem trenutku kitajske konkurence še ni potrebno bati, moramo pa delati na izboljšanju konkurenčnosti. In Renault dela zelo dobro.
Kaj je tako posebnega na novem twingu? Kaj ima, česar drugi v njegovem rangu nimajo?
To je avto najmanjšega segmenta, torej segmenta A, vendar je prostoren za avto segmenta B. Druga zadeva je modularnost, denimo sedeži se premikajo, razstavljajo, sestavljajo. Poleg tega je avto zelo praktičen, izdelan pa je z namenom, da služi kupcu.
Kdo bodo torej kupci novega twinga?
Če pogledam mojo družino, bi lahko bil twingo ta trenutek odličen drugi avto. Sicer pa je tipičen kupec twinga po trenutnih pričakovanjih star od 45 do 60 let, živi večinoma v urbanem okolju, je odprtega duha in ima odgovoren odnos do narave.
Kot ste že večkrat dejali, proizvodnja novega twinga in tudi drugih dveh vozil, ki prihajata, prinaša še več avtomatizacije, robotizacije. Kaj točno to pomeni? Lahko to ponazorite s kakšnimi deleži morda?
Če pogledamo karosernico, denimo, je kar 95 odstotkov vseh zvarnih točk avtomatiziranih. Skorajda nimamo več ročnega varjenja. Po mojem mnenju je tudi prihodnost avtomobilske industrije v tem, da avtomatiziramo tiste operacije, ki so težke za človeka in morda tudi nevarne. Zato je prav, da se takšna dela avtomatizirajo, medtem ko bodo ostale operacije, denimo pri montaži, seveda še naprej opravljali ljudje.
Ste se morali zaradi večje avtomatizacije 'prilagoditi' tudi kadrovsko?
Seveda. Povečali smo število izobraženih sodelavcev. Če imamo velik delež avtomatizacije, potrebujemo tudi več vzdrževalcev, upravljavcev linij, skratka ustrezno izobraženih ljudi za upravljanje robotov.
Se je bilo potrebno veliko (na)učiti pri vzpostavljanju nove proizvodnje? Navsezadnje boste v Revozu sami delali tudi določene stvari, ki jih doslej niste.
Investirali smo v nove linije, denimo v sestavo sedežev, lakiranje odbijačev, varjenje različnih podsklopov. Vse to je za nas novo, to je naš izziv. Je pa res, da vse te sestavne dele že izdelujejo v nekaterih Renaultovih tovarnah. Seveda z njimi sodelujemo in pri njih črpamo znanja, ki nam manjkajo.
Sedeže boste torej izdelovali sami?
Da, vse, kar je doslej delal Adient, bomo zdaj delali sami.
Glede na to, da boste mnoge stvari izdelovali sami, se bo najbrž število dobaviteljev zmanjšalo. Pa vendar, je med dobavitelji kaj slovenskih?
Naš največji dobavitelj bo Tomplast z Mirne, ki bo za nas proizvajal najzahtevnejše plastične sestavne dele. Tudi v preteklosti smo že sodelovali z njimi in izkazali so se za res kakovostnega in zanesljivega dobavitelja.
V neformalnem pogovoru pred najinim intervjujem ste omenili, da boste za izdelavo novega twinga potrebovali manj časa, kot za izdelavo clia. Zakaj?
Za sestavo twinga bomo potrebovali 20 do 25 odstotkov manj časa kot za clia, pri enaki stopnji avtomatizacije. Res je twingo manjši, je pa pri njem tudi precej manj sestavnih delov, ker je že oblikovan tako, da so stroški čim nižji. Zato bomo potrebovali tudi manj operaterjev, ki vijačijo posamezne dele. Poleg tega je že pri samem električnem avtomobilu podvozje, denimo, bistveno bolj enostavno, imamo električni motor, baterijo in precej manj ostalih sestavnih delov. Sam avtomobil je bistveno bolj enostaven.
Kako pa je z baterijo? Kakšna je njena zmogljivost oziroma doseg?
Doseg je uradno okoli 260 kilometrov, z večjimi kolesi okoli 250. Zmogljivost baterije je 27,5 kWh, poraba pa okoli 11 kWh na 100 kilometrov. To je najboljši izkoristek v tem segmentu vozil. Mislim, da bo imela konkurenca kar težko delo, da nas v tem segmentu ujame.
Gospodarska kriza v Nemčiji, zlasti v avtomobilski industriji, je že v polnem razmahu. Se že kaže tudi pri nas?
V Revozu v tem trenutku krize v avtomobilski industriji še ne občutimo. Kot rečeno, proizvajamo clia, ki se še vedno zelo dobro prodaja. Je pa velika nevarnost, da bo prišlo do pomanjkanja elektronskih komponent zaradi pomanjkanja redkih zemeljskih kovin. Zato se zna zgoditi, da bomo imeli težave z oskrbo sestavnih delov.
Nedavne vladne poteze tik pred volitvami slovenskemu gospodarstvu najbrž niso v prid. Mislim predvsem na obvezno izplačilo božičnice. Kaj menite o tem?
V Revozu smo že doslej izplačevali nagrade zaposlenim ob koncu leta. Pozdravljamo, da bodo te nagrade neobdavčene, tako bodo zaposleni dobili več. Nam izplačilo božičnice v tem trenutku ne dela težav. Razumem pa, da nismo vsa podjetja v enakem položaju.
E-novice · Dolenjska
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se