© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o. - Vse pravice pridržane.
Ko štejejo sekunde
Čas branja 3 min.

Dolenjska in Posavje brez helioportov: Nujna pomoč pristaja na travnikih


dolenjski-list
Lidija Markelj
26. 8. 2025, 05.50
Deli članek
Facebook
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

Helioporta na strehi novega prizidka SB Novo mesto ne bo, predlagajo pristajalno konstrukcijo ob stavbi urgentnega centra. V Brežicah računajo na obrambno ministrstvo. V Kočevju helioport pričakujejo kot rešitev za pomanjkljivo cestno infrastrukturo.

d34_helikopter.jpg
L. M.
V Novem mestu reševalni helikopter pristaja na travniku pri šmihelskem pokopališču. Zadaj se vidi bolnišnica.

Helikopterska nujna medicinska pomoč (HNMP) je v sodobnem zdravstvenem sistemu nepogrešljiva. V nujnih primerih, ko je vsaka minuta pomembna, lahko pravočasna oskrba bolnika oz. ponesrečenca pomeni rešitev življenja ali preprečitev dolgoročnih zapletov.

A Novo mesto, prestolnica Dolenjske in eno najmočnejših gospodarskih središč v državi, še vedno nima helioporta, urejenega in osvetljenega pristajališča za hitro in varno pristajanje helikopterjev.

Trenutno helikopter za prevoz bolnikov pristaja na travniku v Šmihelu, nekaj minut vožnje do novomeške bolnišnice. »To se je izkazalo za najboljšo oz. najbližjo rešitev, saj bi bilo pristajanje v vojašnici v Bršljinu ali na letališču v Prečni preveč oddaljeno,« pove Katarina Drenik, pomočnica direktorice za pravne zadeve Splošne bolnišnice (SB) Novo mesto.

V preteklosti je helikopter več kot deset let pristajal pred današnjo upravno stavbo bolnišnice oz. med zdravstvenim domom in bolnišnico, vendar je bilo po besedah Katarine Drenik zaradi neprimernega terena in prevelikih varnostnih tveganj to prepovedano. Tam so potem uredili parkirišča.

SB Novo mesto si seveda želi imeti svoj helioport in še nedavno je bilo slišati, da naj bi ga uredili na strehi bodočega prizidka bolnišnice. A s tem ne bo nič.

Verjetno pod urgenco

»Z ustreznimi strokovnimi službami smo iskali najboljšo lokacijo za gradnjo helioporta, za kar morajo biti upoštevani vsi pogoji in standardi za varno pristajanje. Ena izmed mogočih lokacij je bila tudi nad novim glavnim vhodom, vendar se ta kasneje ni izkazala za najboljšo rešitev. Trenutno poteka izdelava projektne dokumentacije za jekleno konstrukcijo s ploščadjo za pristajanje ob stavbi urgentnega centra. Če bo projekt finančno in stroškovno odobren, bi bila najhitrejša izvedba v roku dveh let,« pove Drenik. Prva finančna ocena postavitve helioporta znaša okrog 3,5 milijona evrov.

Drenik še pove, da imajo na leto okrog deset helikopterskih prevozov – gre za urgentne helikopterske prevoze, največkrat novorojenčkov ali težko poškodovanih in kritično bolnih pacientov, ki potrebujejo specifično zdravljenje.

V Brežicah na travniku

Tako kot novomeška ima tudi Splošna bolnišnica (SB) Brežice pristajališče za helikopterje urejeno na travniku nasproti bolnišnice – objekt A.

Direktorica Anica Hribar pove, da je v okviru naložb za povečanje odpornosti načrtovana ureditev tega pristajališča. Celotna ureditev in gradnja pristajališča bosta v domeni ministrstva za obrambo. Kakšno točno bo, še ne vedo.

»Obseg načrtovanih posegov, ki bodo izvedeni, za zdaj bolnišnici ni znan, ravno tako ne čas izvedbe,« pove direktorica brežiške bolnišnice in pojasni, da imajo povprečno en tak prevoz na mesec. Večina bolnikov je iz SB Brežice prepeljana na zdravljenje v UKC Ljubljana, v brežiško bolnišnico za zdaj helikopter ni pripeljal še nobenega bolnika na zdravljenje. »Vsako leto pa bolnišnica sodeluje v vaji ob morebitni množični nesreči in takrat v bolnišnico ponesrečence pripeljejo tudi s helikopterjem,« še doda Anica Hribar.

V Kočevju v pričakovanju

Tudi v Kočevju si močno želijo optimalnejšo rešitev za nujno medicinsko pomoč in učinkovit sistem helikopterskega reševanja. To vidijo kot rešitev za pomanjkljivo cestno infrastrukturo.

»V Zdravstvenem domu Kočevje uporabljamo helikoptersko pomoč zaradi prevelike oddaljenosti od najbližjega urgentnega centra in kadar je resneje ogroženo zdravstveno stanje posameznikov. Trenutno dom nima helioporta, kar pomeni, da ob dnevnem helikopterskem prevozu helikopter pristaja in vzleta na travniku v bližini stavbe SUC Kočevje. Ob tem je treba aktivirati tudi policijsko in gasilsko pomoč, da se zapre in obvaruje reševalni dostop,« pove pomočnica direktorja za splošne zadeve Zdravstvenega doma Kočevje Lavra Horvat.

Novi helioport bi omogočal tudi nočno letenje – trenutno helikopterske intervencije potekajo izključno v vidnem delu dneva, ponoči je mogoč zgolj nujni reševalni prevoz.

Lokacija znana

Kot pravi Horvat, namerava ZD Kočevje skupaj z ustanoviteljico zavoda, Občino Kočevje, zgraditi helioport. Ocenjena vrednost projekta je 800 tisoč evrov. Predvidena lokacija je v neposredni bližini ZD Kočevje oziroma SUC.

»Občina Kočevje je že začela urejati vse potrebne postopke za izvedbo projekta, prav tako pa ima že sprejet prostorski načrt, s katerim je lokacija helioporta potrjena. Kdaj bo helioport vzpostavljen, pa trenutno še ni znano, saj želimo večino sredstev pridobiti na državnih ali evropskih razpisih. Naša pričakovanja so, da bi ga v prihodnjem letu začeli graditi,« pove Horvat.

Helioport je nujen, ker je zaradi slabe cestne infrastrukture in velike oddaljenosti od Ljubljane prevoz z nujnim reševalnim vozilom pogosto prepočasen. Nujna vožnja med Kočevjem in UKC Ljubljana traja od 30 do 40 minut, še več časa pa zahteva prevoz iz krajev, kot je recimo Osilnica.

E-novice · Dolenjska

Svet24

Prijavite se na e-novice in bodite vedno na tekočem z novicami, dogodki in zgodbami iz vašega okolja.

Hvala!

Vaša prijava je bila sprejeta.


© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o.

Vse pravice pridržane.