14. februar je dan, ko se zaljubljeni trudijo biti še bolj zaljubljeni, samski se izogibajo rdečim srcem na vsakem koraku, cvetličarji in drugi prodajalci pa doživijo poslovni vrhunec leta. Ja, valentinovo je praznik najrazličnejših reakcij, ki s seboj nosi tudi zanimivosti tako o svojem poreklu kot o statističnih številkah.
Valentinova in anti valentinova obdarovanja
Okoli 59 % potrošnikov praznuje valentinovo po vsem svetu. Čeprav se zdi, da ženske veliko več damo na valentinovo kot moški je dejstvo, ali morda kar rezultat tega, da so moški veliko večji zapravljivci. Običajno za valentinovo darilo namreč odštejejo več denarja. Po raziskavi narejeni v ZDA ta znesek znaša 238 evrov, s čimer moški na ta dan ustvarijo kar 73 odstotkov dobička trgovcev, medtem ko na drugi strani ženske porabijo le okoli 54 evrov. Povprečen potrošnik sicer na valentinovo zapravi okoli 90 evrov.
Lansko leto je poraba za valentinovo dosegla rekordnih 14,2 milijarde dolarjev (kar je okoli 13,63 milijarde evrov), največ denarja pa ta dan zapravimo za sladkarije. Mimogrede, prvo bonboniero v obliki srca je leta 1868 javnosti predstavil priznani izdelovalec čokolade, Anglež Richard Cadbury.
Ni pa niti valentinovega brez cvetja. Posebej za ta dan pridelajo 224 milijonov vrtnic, ki so najbolj priljubljene. Moški jih podarjajo v 64 %, ženske pa v 36 % . V tem času se za 2 %, poveča tudi število prenosov spletnih aplikacij za zmenke, dan pa je izredno priljubljen tudi za zaroke, saj takrat zaroči okoli 6 milijonov ljudi.
Valentinovo pa ni vedno povezano le z romantično ljubeznijo. V nekaterih delih sveta praznujejo dan prijateljev in ga posvečajo vsem oblikam ljubezni. In ker je najpomembnejša in prva ljubezen do sebe, je zanimiv podatek, da kar 15 odstotkov žensk za valentinovo podari ali celo pošlje šopek rož samim sebi. Tudi tisti, ki ne marajo tega velikega praznika ljubezni, prav tako zapravijo nekaj denarja, in sicer za t.i. anti valentinova darila. Takih je 3 %.
Slovenci odstopamo po tradicionalnosti
![hidrotehnik, urejanje-recne-struge, urejanje-vodotokov](http://cdn.kme.si/public/images-cache/150x150/2025/02/14/1a37c78736c5c347282a67edab955bca/67aefb2b09ab1/1a37c78736c5c347282a67edab955bca.jpeg)
Reporter.si
Ko voda pokaže moč: Kaj nas brani pred naslednjo naravno katastrofo?
Potrošnja v imenu ljubezni po svetu narašča petkrat hitreje od svetovnega gospodarstva. Podatki analize transakcij s plačilnimi karticami iz več kot 53 držav po vsem svetu kažejo, da se je potrošnja za valentinovo od leta 2017 povišala za 17 odstotkov, v Sloveniji pa za 39 odstotkov. Globalni podatki dodatno razkrivajo, da rast obdarovanj z doživetji prehiteva tradicionalna darila, kot so cvetje in nakit. In temu trendu sledimo tudi pri nas. Slovenci smo za hotelske nastanitve lani v primerjavi s preteklimi tremi leti za valentinovo opravili 38 odstotkov več transkacij, medtem ko smo za romantična potovanja sicer zabeležili 9 odstotkov manj transakcij, kar je za 4 odstotke manj od globalnega povprečja. Zaljubljenci iz vsega sveta so lani za rezervacije letov in potovanj namreč porabili ogromnih več kot 2 milijardi evrov.
Čeprav se zdi, da na valentinovo ne gre brez čestitk, to ni najbolj z voščilnicami zaznamovan praznik. Kljub 190 milijonom voščilnic izmenjanih na ta dan, njihovo število upada in pred njim še vedno prednjači božič, medtem ko je valentinovo na drugem mestu. Smo pa zato Slovenci bolj zapriseženi tradiciji in romantičnemu pisanju, saj je v zadnjem letu njihov nakup narasel za 29 odstotkov. Tudi rek, da gre ljubezen skozi želodec ostaja, kar dokazuje vsakoletno višja poraba v restavracijah ob dnevu ljubezni. Od leta 2017 je v Sloveniji število transakcij v restavracijah za valentinovo naraslo za 48 odstotkov in po svetu za 32 odstotkov. Še vedno stavimo tudi na tradicionalna darila, med katere sodijo tudi rože.
Cvetlice po svetu v zadnjih treh letih sicer še niso ovenele, a cvetijo s polžjo 3 odstotno rastjo, medtem ko so pri nas v bolj živahnem razcvetu s 23 odstotno rastjo v lanskem letu. Tudi nakup nakita je v zadnjih treh letih po svetu narasel le za 6 odstotkov, medtem ko smo Slovenci lani zapravili 76 odstotkov več za nakit za obdarovanje naše boljše polovice. Podatki so pokazali tudi, da se na valentinovo pripravljamo prej in bolj organizirano, kar pomeni, da o obdarovanju premišljujemo več časa, kar pa ne velja za Slovence, ki še vedno ideje za obdarovanja iščemo zadnje trenutke. In presenetljivo: med nami je tudi veliko takih, ki valentinova darila iščejo dan po valentinovem.
Zgodovina v znamenju skrivnostnega Valentina
Moški, po katerem praznik nosi ime Sveti Valentin, je bil rimski svetnik Valentinus iz 3. stol. Žal se je o njegovem življenju ohranilo le nekaj pozno antičnih in srednjeveških fragmentov, iz katerih ni mogoče zanesljivo sestaviti celotne zgodbe. Težava je v tem, da je bilo ime Valentinus v Rimu precej priljubljeno ime, zato ni jasno kateri Valentin je postal svetnik. V srednjeveških virih, ki so nastali najmanj 200 let po svetnikovi smrti prevladuje predvsem zgodba, da je bil Valentin duhovnik v Rimu ali škof v mestu Interamna.
V času, ko je bila krščanska vera v Rimskem cesarstvu še prepovedana so ga zalotili, da je širil krščanstvo in poročal mlade, zaljubljene pare. Vrgli so ga v zapor. Lokalni plemič, ki je bil lastnik zapora je s posmehom gledal zaprte kristjane in njihovo predanost veri. Valentina je izzval naj njegov krščanski Bog ozdravi njegovo slepo hčer, če res obstaja. Valentin je dolge noči goreče molil in plemičeva hči je ozdravela ter spregledala. Osupli nad dogodkom so plemič in vsi člani njegove družine sprejeli krščansko vero in izpustili zaprte kristjane. Posredovale so oblasti, ujele Valentina, ga mučile in ga 14. februarja obglavile. Preden je umrl je deklici, ki je spregledala, napisal poslovilno pismo in ga podpisal »Tvoj Valentin«.
Prva podobnost tega praznika z romantično ljubeznijo kot ga poznamo danes, pa sega v čas 14. stoletja, ko so v Angliji in Franciji 14. februar označevali kot dan, ko se ženijo ptički. Tako so si ljubimci na ta dan izražali medsebojno ljubezen s cvetjem, slaščicami in voščilnicami, imenovanimi »valentinčki«. V Italiji si zaljubljenci podarjajo ključ svetega Valentina kot romantični simbol in povabilo k odklenitvi srca, priljubljena pa je tudi podoba Kupida, ki je bil po rimski mitologiji bog ljubezni. Ob tem pa še en zanimiv podatek iz današnjega časa, ki bo tudi tiste največje pesimiste in razočarane v ljubezni morda vendarle razveselil: 86 % ljudi še vedno verjame v pravo ljubezen.
Naj živi ljubezen!