Za to je zaslužen drugi ruski kozmonavt, Aleksej Leonov – prvi človek, ki se je sprehodil v vesolju. Ta je več kot dvajset let poskušal dobiti dovoljenje za razkritje okoliščin incidenta tistega marčevskega dne leta 1968.
V tistem času je bila ustanovljena posebna komisija, katere del je bil tudi Leonov. Raziskala je podrobnosti nesreče. Zaključili so, da se je posadka letala MiG-15UTI, torej Jurij Gagarin in izkušeni inštruktor Vladimir Serjogin, poskušala izogniti tujemu objektu – gosi ali zračnemu balonu – z manevrom, zaradi katerega je njuno letalo padlo v vrij in končno strmoglavilo. V nesreči sta umrla oba člana posadke.
»Zaključek je verjeten za civilista – a ne za profesionalca,« je dejal Leonov. Po njegovih poročanjih je v uradni izjavi umanjkal človeški faktor – nepooblaščeno letalo SU-15, ki se je nevarno približalo Gagarinovemu letalu.
Leonov je bil tistega dne zadolžen za poučevanje skakanja s padalom, izvedbo pa je preprečevalo izredno neugodno vreme. Medtem ko je čakal na uradno odpoved vaj, je slišal nadzvočni hrup, kateremu je sledila eksplozija, le kakšno sekundo narazen. Takrat naj bi vedel, da nekaj ni v redu.
SU-15 je bil tistega dne testiran, vendar nad 10.000 metri in ne na višini med 450 in 500 metrov. To je bila torej očitna kršitev postopka. Priča, s katero je Leonov govoril, je opisala SU-15, kako je priletel iz oblakov v plamenih in z dimom, ki je prihajal iz njegovega repa.
Tako naj bi letalo med izgorevanjem potovalo preblizu Gagarinovemu, zato je slednje padlo v vrij pri hitrosti 750 km/h.
Po poročilu, ki ga je pred letom napisal Serjogin, naj bi posadka letala MiG-15 tistega dne ne izvajala zahtevnih zračnih manevrov, le osnovne zavoje in spuste – Gagarin je poročal: »Koda 645, naloga opravljena, spuščamo se.« To so bile njegove zadnje besede. 55 sekund za tem je letalo strmoglavilo.
Leonovemu je bilo ukazano, naj se vrne na letališče Čkalovski, kjer so mu poročali o strmoglavljenju Gagarinovega letala, ki naj bi pred tem ostalo brez goriva.
Njegovi strahovi so se uresničili, ko je nekdo poročal o strmoglavljenju blizu vasi Novoselovo. Tja je bila nemudoma poslana ekipa, ki je našla ostanke letala in Serjogina. Gagarina niso našli, le njegove zemljevide in torbo, zato so mislili, da se je uspel izstreliti. Iskal ga je bataljon vojakov, našli so ga šele naslednji dan. Leonov ga je prepoznal po znamenju na vratu.
Takrat je bila ustanovljena preiskovalna komisija, vsa poročila pa so bila poneverjena, tudi Leonova. Nova preiskava pa je s pomočjo računalniške simulacije prepoznala vrij, ki je bil posledica mimohoda težjega letala, ki zavrti manjšega. To je bila edina različica dogodkov, ki je sovpadala z vsemi vnesenimi parametri.
Po Leonovih domnevah je bila resnica ves čas prikrita zgolj zato, ker se je incident zgodil tako blizu Moskve.
Obstajal naj bi tudi zapis pogovora med generalom Zapolskim in pilotom letala SU-15, odgovornega za nesrečo, ki naj bi pričal o njegovi krivdi.
Vendar njegovo ime ne bo objavljeno – to je bil pogoj, da je Leonov lahko razkril resnični potek dogodkov tistega dne. Znano je le, da pilot danes šteje 80 let in je slabega zdravja.
Ob Gagarinovi smrti je Sovjetska zveza prepovedala polete prvi ženski v vesolju, kozmonavtki Valentini Tereškovi.