Zastava 101 je model, ki je nastal na osnovi italijanskega fiata 128, luč sveta pa je ugledala davnega leta 1971. S tedaj inovativnim konceptom petih vrat, t.i. kombi-limuzina, je kmalu naletela na velik odziv med domačimi vozniki in postala priljubljeno prevozno sredstvo številnih jugoslovanskih družin.
Eden od stoenkinih adutov je bila njena relativno ugodna cena. Po dostopnih virih, po katerih je pobrskal Index, je bila cena nove stoenke, objavljena leta 1972 v AVTO Magazinu, 40.040 dinarjev oziroma okoli 2.084 dolarjev. Index je preračunal na današnje vrednosti, z upoštevanjem inflacije, bi bila cena avtomobila okoli 15.500 dolarjev oziroma okoli 15.000 evrov. To je znesek, za katerega je danes mogoče kupiti nov avtomobil ranga Dacia sandero.
Morda je še boljši pokazatelj kupna moč državljanov skozi višine povprečnih plač. Stoenka je konec osemdesetih sodila v domeno cenejših modelov na trgu, zanjo pa je bilo treba odšteti 38 povprečnih plač. Danes bi za novo stoenko oziroma sodobnejšo dacio plačali nekaj več kot 11 povprečnih plač. Povprečni prebivalec Slovenije bi si torej stoenko danes lažje privoščil.
Leta 1989 je stara rabljena stoenka stala od 3 - 12 miljard dinarjev. Seveda kupcev ni bilo toliko... pic.twitter.com/mXdWwyPgGZ
— Igor Medoš (@IgorMedos) November 3, 2024
Avto s številnimi prednostmi, ki ga je povozil čas
Na voljo v dveh motornih različicah z bencinskima motorjema 1.1 in 1.3, močnima 55 oziroma 65 KM, ter v dveh osnovnih karoserijskih različicah (trivratna in petvratna) je Stoenka dosegla spoštljive številke. Inovativni kompaktni koncept je prišel na trg štiri leta pred Golfom I. Imel je številne prednosti, a ga je čas dobesedno povozil. Ko so jo nehali izdelovati v skoraj nespremenjeni različici, je bil Golf že v šesti generaciji.
Zastavo 101 so izdelovali 37 let, njeno proizvodnjo so za vedno zaključili 21. novembra 2008. Proizvedenih je bilo 1.045.458 enot, od tega je šlo 224.851 avtomobilov v izvoz, še poroča Index.