Društvo Emobility je pred časom izbiralo občino Piran za najbolj e-mobilnostno občino leta 2020, na drugo mesto so takrat uvrstili občino Šentjur, tretja pa je bila Črna na Koroškem. Alternativna mobilnost je seveda logična za kraje, kot je Piran, zato v občini stavijo na elektriko. Leta 2014 so med drugim v okviru projekta Adria.MOVE IT! kupili dva manjša avtobusa, cena enega je bila 40.000 evrov. »Nakup je v 85 odstotkih sofinancirala Evropska unija, 15 odstotkov je prispevala Občina Piran. Vozila sta med letoma 2014 in 2021, po krožnih linijah najprej v Piranu, nato pa v Strunjanu,« je povedal Rok Humar z Občine Piran.
Nista bila dovolj kakovostna
Zdaj teh avtobusov ne uporabljajo več, saj sta dotrajana in izrabljena. »Leta 2022 smo ju odjavili iz prometa, cenilec na AMZS ju je ocenil na 700 evrov; če prištejemo še stroške popravila, to presega mejo racionalnega in gospodarnega upravljanja,« dodaja Humar. Vsak od obeh avtobusov je v sedmih letih prevozil več kot 500.000 kilometrov, a pravijo, da že v osnovi nista bila dovolj kakovostno izdelana (velja tudi za bateriji), da bi zdržala večje obremenitve in več prevoženih kilometrov. Več kot očitno leta 2014 električna vozila še niso bila tako zanesljiva in kakovostna kot danes, o tem so na Občini Piran prepričani. Okvar tako ni bilo malo, posledično pa so bili previsoki stroški vzdrževanja.
Vseeno v Piranu verjamejo v tako imenovani zeleni prehod, ki, kot pravijo, »ne počiva na parkirišču, tam sta le omenjena avtobusa«, imajo pa še vedno v uporabi dva električna avtobusa Feniks izdelovalca Iveco, ki so ju kupili lani in vozita na relaciji parkirišče Fornače–Tartinijev trg Piran, ter sedem električnih vozil Dostavko, ki opravljajo brezplačne prevoze ljudi in blaga, v veliki večini prtljage, in osebne dostave hrane po starem mestnem jedru Pirana. Z njimi upravlja in vožnje izvaja Javno podjetje Okolje.
Vztrajajo pri zelenem prehodu
Poleg tega imajo pri vstopu v mesto Piran štiri javne e-polnilnice za osem vozil, v Portorožu sta dve javni polnilnici za polnjenje štirih vozil, eno javno e-polnilnico pa imajo v Luciji in eno v Strunjanu. Zdravstveni dom Piran ima na parkirišču v Luciji postavljene štiri polnilnice za svoja električna vozila. Javno podjetje Okolje pa odvoz komunalnih odpadkov opravlja z električnimi dostavnimi vozili že vrsto let. »Zeleni prehod se v Piranu intenzivno izvaja, žal pa smo leta 2014 nabavili e-mini avtobusa, za katera se je izkazalo, da kakovost izdelave ni povsem ustrezala našim zahtevam,« še dodaja Humar.
Mobilnost v Piranu je tako ali tako že dolgoletna »rak rana« tega slikovitega turističnega bisera. V prihodnje bodo še omejili dolgotrajno parkiranje v samem mestu, omejili bodo vstop za obiskovalce, nabavili pa bodo nova, manjša e-vozila za prevoze po starem mestnem jedru tudi zunaj turistične sezone, po zgledu Kavalirja v Ljubljani. Zdaj imajo v pripravi načrt o dodelitvi sredstev ekosklada za financiranje nakupa štirih takšnih e-vozil.