Prihajajo samovozeči tovornjaki
Samovozeči tovornjaki naj bi odpravili pomanjkanje voznikov in izboljšali varnost ter trajnost v evropskem logističnem sektorju.

EU financira mnoge projekte, namenjene večji trajnosti vseh mogočih sektorjev. Med njimi je tudi promet. Ena od rešitev, ki naj bi zaživela že v bližnji prihodnosti, so samovozeči tovornjaki, ki bodo prevažali tovor po evropskih cestah.
Raziskovalci pripravljajo avtomatizirane tovornjake, opremljene s kamerami, senzorji in radarji ter velikimi črnimi vetrobranskimi stekli, skozi katera ne bomo niti opazili, da je vozniški sedež prazen. Ti samovozeči tovornjaki za dolge razdalje so ključni akterji prihodnosti evropskega tovornega prometa, poroča program Horizon, namenjen financiranju raziskav in inovacij.
Varnost na prvem mestu
Samovozeča vozila so že v uporabi. Po nekaterih letališčih vozijo majhni avtobusi brez voznika, poznamo samodejne metro proge, tudi kak avto brez voznika se najde. Tovornjaki brez voznika pa so še v fazi testiranja. Ker so veliki, težki in relativno hitri, morajo raziskovalci posebno skrbnost nameniti njihovi varnosti. Ko bodo enkrat na cesti, bo EU dosegla tako imenovano 4. stopnjo avtomatizacije, kjer vozila na določenem območju vozijo brez vsake človeške pomoči. Takšni tovornjaki lahko s pomočjo naprednih senzorjev, radarjev, kamer in umetne intelligence vozijo neprekinjeno, brez odmorov, ki jih potrebuje voznik. S tem pa so mnogo bolj učinkovita in produktivna. Seveda pa jih bodo na daljavo še vedno spremljali in nadzorovali ljudje v nadzornih centrih. Razvijalci verjamejo, da so takšna vozila tudi bolj varna. Ceste namreč še vedno zahtevajo velik smrtni davek. Lani je v prometnih nesrečah umrlo približno 19.800 ljudi, Evopa pa si je do leta 2050 zadala doseči cilj, da na cesti ne bi več umrl nihče. Avtomatizacija naj bi bila tisti ključni factor, ki bo zmanjšal število prometnih nesreč. V reviji Nature so ugotovili, da so samovozeča vozila v večini primerov varnejša od ljudi. Švedsko podjetje Einride, denimo razvija vozila, ki obdelajo več kot 5 milijonov podatkov na sekundo, da se lahko varno premikajo, zaznajo objekte in pravočasno zavirajo.

Voznikov premalo
Samovozeči tovornjaki bodo obenem reševali še eno težavo – pomanjkanje voznikov. V EU namreč primanjkuje tovornjakarjev. Mednarodna zveza za cestni promet ocenjuje, da bo do leta 2028 primanjkovalo kar 745.000 voznikov. Najprej pa je seveda treba tovrstni promet vključiti v obsotječega ter premisliti ovire in logistiko. projekt MODI se ukvarja prav s tem in je ena glavnih odskočnih desk pri uvedbi flot avtomatiziranih tovornjakov po Evropi. Trenutno je njihov ‘laboratorij’ 1.200 km dolg koridor od Rotterdama (Nizozemska) do Osla (Norveška), ki prečka 4 države. Testirajo pa tudi druge primere uporabe v resničnem svetu. V Rotterdamu preučujejo kako vozila delujejo v prometnih pristaniščih, v Hamburgu, kako funkcionirajo prehodi med avtocestami in mestnimi cestami, v Göteborgu tovornjaki opravljajo samodejno polnjenje in razkladanje, v Mossu pa testirajo komunikacijo med vozili in infrastrukturo.
Samovozeči tovornjaki že opravljajo svoje delo tudi komercialno, saj Einride že od lanskega decembra izvaja prevoz med skladišči za eno največjih švedskih spletnih lekarn.
Berite brez oglasov
Prijavljeni uporabniki Trafike24 berejo stran neprekinjeno.
Še nimate Trafika24 računa? Registrirajte se