Svet24
© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o. - Vse pravice pridržane.

KNOFov odgovorni kotiček: Od garažne razprodaje do butika ponovne uporabe


Igor Hotko, KNOF Sevnica
23. 7. 2020, 11.10
Deli članek
Facebook
X (Twitter)
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

_zzzzzzzsola__0_.jpg
_zzzzzzzsola__1_.jpg
Stara šola

(#1032928

_zzzzzzzsola__2_.jpg
Francija
_zzzzzzzsola__3_.jpg
Nizozemska
_zzzzzzzsola__5_.jpg
Velika Britanija
_zzzzzzzsola__6_.jpg
ZDA

Po svetu se vsakodnevno pojavljajo nove količine odpadkov, ki pa niso dejanski odpadki, ampak stare stvari, ki so še uporabne. Težava, ki se pogosto pojavi pri vsakem posamezniku je, kaj storiti s staro tehniko, oblačili, knjigami in drugimi stvarmi, ki jih ne potrebujemo več in vendar jih je škoda zavreči.

Pomembno je pomisliti kako in kje se lahko “znebite“ svojih stvari z največjo prednostjo za vas in najmanjšo škodo za okolje. Ponovna uporaba in recikliranje starih in nepotrebnih stvari je postala pomemben vidik prizadevanja za ohranjanje svetovnega okolja. Tradicija nakupa in prodaje rabljenih stvari se razlikuje glede na kontinente, države, kulture in tudi verska prepričanja.  Določene kulture narekujejo ali se odvečna osebna lastnina sploh lahko prodaja oz. posegajo celo tako daleč, da določajo ali je prodaja lastnine primerna statusu lastnika.

Po svetu se organizirajo prodaje iz lastnega doma, na stojnici, mizi ali pa kar iz prtljažnika avtomobila. V drugih primerih lokalne organizacije in društva organizirajo prodajo na parkiriščih, trgih ali v dvoranah. Takšne prodaje po navadi imenujemo “bolšji trg”. Lastnik preda predmet oz. blago, ki ga ne želi ali ne potrebuje. Motivacije za prodajo so lahko selitev ali “pomladno čiščenje” kjer se “znebi” zanj odvečnih vendar še vedno uporabnih predmetov, ki bi drugače lahko končali v smeteh. Posamezniki pogosto predmete, ki jih ne potrebujejo več, podarijo trgovinam, ki prodajajo rabljene stvari. S tem omogočijo njegovo nadaljnjo uporabo in obenem zmanjšujejo količino odpadkov.

ZDA

V ZDA je najbolj znan način garažna prodaja (ang. garage sale), katere osnovni namen in način delovanja je čiščenje in praznjenje lastnega doma ali nepremičnine. Za njo je značilna prodaja stvari iz garaže ali pred njo. Pogosto se izvaja skupaj z družino, prijatelji ali sosedi in predstavlja tudi družabni dogodek v okolici.

Velika Britanija

V Veliki Britaniji je priljubljen način prodaje starih izdelkov t.i. “prodaja iz prtljažnika” (ang. car boot sale). Prodajalci se zberejo na polju, parkirišču ali drugem vnaprej določenem mestu, stvari namenjene prodaji pa prodajajo iz avtomobilskega prtljažnika. Nekateri tudi postavijo mizo ali preprogo pred prtljažnikom da bi nanje postavili predmete za prodajo.

Včasih gre za lokalno organizirane dogodke, ki se izvajajo na hišnih travnikih ali pločnikih, včasih so organizirani v celem mestu ali pa samo določenem okrožju. Majhen delež prodajalcev je profesionalnih trgovcev, ki prodajajo blago ali resnično brskajo po izdelkih, ki jih kupujejo. Večina prodanega blaga so izdelki iz osebne uporabe. Prodaja iz avtomobilskih prtljažnikov je način, da na eno mesto privabite veliko skupino ljudi, da reciklirate koristne, a nezaželene domače predmete, ki bi jih sicer lahko vrgli stran. Ta način prodaje je zelo priljubljen tudi v delih Avstralije in ima vse večjo prisotnost v celinski Evropi. 

Nizozemska

Na Nizozemskem je 27. april državni praznik imenovan Kraljev dan (od začetka praznovanja l.1885 do l. 2014 Kraljičin dan). Na ta dan se organizirajo nacionalne “garažne prodaje” (garageverkoop), kjer lahko vsak državljan zasede majhen del ceste ali parka, da bi prodal vse predmete.

V Amsterdamu v nekdanjih mestnih ladjedelnicah en vikend na mesec postavijo 750 stojnic in organizirajo masovno prodajo rabljenih izdelkov. Ulica Stationsstraat v Maastrichtu pa postane vsako soboto ozadje za bolšji trg. Ulica je blizu mestnega jedra in je lahko dostopna peš ali s tramvajem, predstavlja pa kombinacijo med resno tržnico starin in tržnico za radovedneže. V nekaterih vaseh ali manjših krajih večkrat na leto v celem kraju organizirajo prodajo rabljenih stvari na stojnicah.

Francija

Francija je tako poleg modnih proizvajalcev, dogodkov in stilistov tudi priljubljena destinacija nekaterih najbolj znanih bolšjih trgov. Medtem ko brocante, vide-grenier in braderie predstavljajo širok pomen bolšjega trga, je vsak dogodek drugačen.

Brocante na splošno pomeni bolšji trg. Brocantes so redni vikend dogodki, kjer brocanteur (prodajalec starin) prodaja različne starinske in vintage izdelke. V Franciji je brocantes znan tudi kot puces (bolha). Vide-grenier dobesedno pomeni praznjenje podstrešja. Posamezniki očistijo svojo domove in izdelke prodajajo pred hišo. Ta priložnost omogoča sosedom in mimoidočim brskanje po skritih zbirkah draguljev. Čeprav se vide-greniers (prodajalci izpraznjenih podstrešij) lahko pojavijo kjer koli, jih pogosto najdemo v podeželskih krajih in manjših vaseh. Braderie način prodaje je običajno organiziran po mestih, kjer združuje prodajo antikvitet s stojnicami za hrano, živo glasbo in uličnim gledališčem. Obiskovalci lahko pri nakupu okusijo lokalno gastronomijo in spoznajo kulturne značilnosti.

Slovenija

Tudi v Sloveniji se vsakodnevno srečujemo s proizvodnjo novih količin odpadkov. Obstajajo številni načini, kako lahko proizvedemo manj odpadkov in eden izmed bolj učinkovitih je prav ponovna uporaba. V Sloveniji ni navada, da bi za stvari katere ne potrebujemo več kot npr. v ZDA organizirali prodajo iz garaže ali pa celo kar iz prtljažnika avtomobila tako kot počnejo v Veliki Britaniji. Tudi če bi hoteli svoje še uporabne stvari oddati na tak način, bi poželi nemalo začudenih pogledov, če ne še kaj več 😊. Pri nas se je razvila navada, da rabljene stvari, ki jih ne potrebujemo več, odnesemo v trgovine z rabljenimi stvarmi, ki so tudi v Sloveniji vedno bolj popularne. 

Stara šola  

Zavod KNOF s projektom Stara šola  spodbuja ponovno uporabo in zagotavlja nova delovna mesta v lokalnem okolju ter realizira inovativno poslovno idejo za zmanjšanje količin odloženih odpadkov. Stara šola se od klasičnih “second hand” trgovin po Sloveniji razlikujejo po tem, da izdelki, ki se prodajajo v trgovini po res simboličnih cenah ne prihajajo iz tujine, temveč iz lokalnega okolja. 

V trgovinah Stara šola zbiramo, pregledujemo, obnavljamo in prodajamo rabljene predmete, ustvarjamo nove izdelke, organiziramo predavanja in kreativne delavnice iz ponovne uporabe. Tako podaljšujemo življenjska dobo uporabnim izdelkom in onemogočamo, da bi ti prehitro končali na odlagališču. V sklopu zavoda KNOF delujejo takšne trgovine že v Litiji, Sevnici, Brežicah in pravkar na novi lokaciji odprta največja Stara šola, v Krškem. Lahko pa vam zaupamo, da prejemamo povpraševanje za odprtje trgovine Stara šola tudi iz drugih krajev po Sloveniji. 

Obiščite katero od Starih šol in se sami prepričajte, da niso le preproste trgovine ponovne uporabe temveč pravi butiki, kjer lahko najdete tudi za najbolj izbran okus pravo stvar – oblačilo, pohištvo, izdelek,…  Imejte svoj #šopingbrezslabevesti v vam najbližji Stari šoli.

_zzzzzzzsola__4_.jpg
Arhiv Lokalno.si
_zzzzzzzsola (4)

© 2025 SVET24, informativne vsebine d.o.o.

Vse pravice pridržane.